Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vlaco compost stinkt


diesel4666

Aanbevolen berichten

Ik ben afgelopen weekend een remork compost gaan halen op het containerpark van onze gemeente. Dit is compost van Vlaco.be, die groenafval onder gecontroleerde condities tot compost verwerken.

Heb deze in het verleden nog al gebruikt, en steeds tevreden. Deze keer valt me echter de geur heel hard op: het stinkt echt naar mest, terwijl compost normaal naar bosgrond moet ruiken. Andere mensen valt de geur ook op.

 

Nog iemand dit al meegemaakt? 

Kan dit zijn omdat de compost nog volop bezig is met de vertering? (de hoop gaf nog best veel warmte af)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi apparaat, die neus!

Ze zijn daar een beetje (te) snel geweest met het composteren, er zijn er ook die dit als houtsnippers verkopen.😁

 

Je hebt het al over de tuin verspreid zie ik, dus advies om het nog even op te zetten komt te laat.

Ik zou dit niet onderwerken, mocht je die intentie hebben, het onverteerde deel zal anders stikstof onttrekken

Als mulch kan wel.

Hou er wel rekening mee dat dit nu werkt als een dekentje en de kou in de grond vasthoud.

Ruim voor het planten/zaaien opzij schuiven om de grond te doen opwarmen met zonnewarmte.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien eens dit topic in link onderaan (helemaal, want eerste stukjes zijn niet zo relevant) l! doorlezen, Diesel. 

 

Bij dit soort fabriekscompost is die vieze geur normaal. Het wordt snel en onder grote hitte gemaakt en met volumes van 1000entonnen tegelijk....bevat dus GEEN levende organismen. Absoluut niet te vergelijken met zelfgemaakte compost...organismen die daarin wel voorkomen zorgen, als de condities goed zijn, voor een aangename bosgrondgeur. Deze grootschalige installaties verwerken zo of GFT (dan niet geschikt voor bio!) of groenafval (snoei, maai e.d. van groenbedrijven en via milieustraten, althans in NL, ook van particulieren). Dat is wel geschikt voor biologische teelten.

 

Dit product wordt intussen grootschalig in de landbouw gebruikt als bodemverbetraar (minder ziekten, betere structuur en waterhuishouding en tegengaan van snel teruglopende opbrengsten als gevolg van een bodem die wordt uitgemergeld door jarenlang gebruik van kunstmest in combinatie met kalk. 

 

Het aandeel hout er in is niet zo groot dat het daarmee niet geschikt is voor een moetsuin. (Ik denk dat als je dit soort compost in het echt zou bekijken, Patrijs, dat het best meevalt...ik herken het beeld. (zal per fabricage wel ietsje verschillen) Of het zo veel is dat het actief stikstof uit de bodem onttrekt, betwijfel ik. Aangezien het aandeel dat snel stikstof afgeeft ook aanzienlijk is. Na een paar weken/maanden is die geur snel weg en zal er ook wel meer leven komen in dit spul. Je kunt ermee snel en relatief goedkoop je bodem verbeteren, waarbij ik het gebruik bovenop veel effectiever en gunstiger vindt dan het IN de bodem te gaan brengen. Maar zelfgemaakte compost heb je zelf in de hand......om een moestuin-vergelijking te maken: Deze compost is zoiets als bonen in blik. Zelfgemaakte is als jonge boontjes die je net geplukt hebt. 🤪

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Patrijs zei:

Hou er wel rekening mee dat dit nu werkt als een dekentje en de kou in de grond vasthoud.

Even wel. Aan de andere kant is zwarte bodem wel warmet absorberend. 

Op klei en leem breng je mede om deze reden compost ook best in het najaar op. Op zand, dat sowieso veel sneller opwarmt en weinig vasthoudt, maakt dat minder uit.

 

Een bodem waarin je niet spit en die rijkelijk gevoed is met organische stof (compost die wel meteen hapklaar is, dus die goed rijpe die je zelf maakt...deze heeft eerst een paar maanden of zo nodig om in dat stadium te komen!) ) zal tot enkele weken vroeger actief gaan samenwerken met je planten. Dan is zo een dekentje eerder beschermend en een voordeel dan een nadeel. 😉

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ook weer per gewas en situatie verschillen.

 

Mijn tuinburen hadden afgelopen seizoen dezelfde aardbeistekken, maar geen oogst.

Door de koude in maart/april groeide de plantjes amper en de bloemetjes die kwamen bevroren.

De grond kon 's nachts geen warmte uitstralen en ik heb even gevoeld wat de temperatuur onder de bodembedekking was. 

Dat scheelde aanzienlijk. De bovenkant is warm maar daar onder blijft het koud, soort wintersportzon effect.

 

Voor andere gewassen zal het weer minder uitmaken, vooral met vroege gewassen speelt dat dan.

 

Daarom, even naar oud gebruik: met de blote billen gaan zitten om te kijken of de grond al warm genoeg is.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden, Patrijs zei:

Dat kan ook weer per gewas en situatie verschillen.

Neen, wat ik zeg gaat om wat anders. Het gaat er om dat de activiteit van de organismen in de bodem er voor zorgt dat de bodem sneller geactiveerd wordt en planten sneller gaan ontwikkelen. Dat gebeurt dus als je een bodem hebt waarin door het voldoende en steeds weer aanbrengen van organische stof en de ontwikkeling van een uitgebreid en gevarieerd bodemleven daardoor. (dat je dan uiteraard niet mag verstoren door kerende grondbewerking e.d.)  Daarin speelt compost een belangrijke rol. Bij die Vlaco-compost moet dat bodemleven nog op gang komen en dat duurt minstens een aantal maanden en vaak nog meer. Met dat dekentje heeft het niet zo veel te maken. 😉 De compost die je jaarlijks in het najaar toevoegt (orde van grootte van 1 a 2 cm. na een paar jaar opstart) houdt geen warmet tegen, te weinig en zwart gekleurd en gedurende de winter al voor een stuk in de bodem gebracht door organismen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal al een tijdje geen Vlaco groencompost meer via een containerpark, hetzelfde als jou voorgehad, te weinig gecomposteerd (dat is nog half hakselhout en gaat dus nog heel wat stikstof uit de grond halen) en had ook last van rotzooi ertussen. Ondertussen via Eurocompost Houthalen daar kan je gewoon ook een remork halen, voorlopig tevreden.

Edit: normaal wordt dat nog gezeefd en gaan de grote stukken terug voor hercompostering, maar voor de goedkoop krijg je een half afgewerkt, product. Ik zal dit weekend als ik thuis ben een foto doorsturen wat het verschil is in groencompost t.o.v  Vlaco.

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb het andere topic ook doorgelezen. Weer wat wijzer geworden. 😉

 

- Ik zit op zandgrond, dus heb ook niet zoveel schrik over de grond die niet voldoende gaat opwarmen.

- Ik weet ook niet hoe fel dat stikstofgebrek in de praktijk zal zijn. Ik snap de theoretische logica hierachter, maar of dat in die grootteorde is dat de planten een tekort aan stikstof zullen hebben... We zullen dit jaar eens opvolgen wat het gevolg is in de moestuin. Er ligt nu een kleine 10cm bovenop de bedden.

- Ik heb ook een deel van de compost bij de bessenstruiken gegooid. Als er een significant stikstofverbruik door de verdere vertering plaatsvindt, denk ik dat meerjarigen daar wel minder last van zullen ondervinden door hun uitgebreider wortelstelsel.

- Een derde deel heb ik in de bakken in de serre gedaan. Ik gok dat dat een 80-liter bakken zijn (ingegraven), waar ik telkens twee tomatenplanten in kweek. Dit is nu dus pure nog-niet-voldoende verteerde compost. Dit is misschien wel een slecht idee???

 

@redzebra: Ik ben in het verleden ook wel eens wat zaken gaan halen bij Eurocompost, vnl. houtsnippers. De prijzen zijn er echter hoog, en ben er ook weggebleven door slechte kwaliteit. (De laatste keer dat ik er wortelhoutsnippers ben gaan halen, kreeg ik gewoon volledig gemalen conniferen mee)

- compost van eurocompost: 30euro/m3

- compost van vlaco: 1euro/100kg

 

Misschien moet ik volgend jaar reeds in september/oktober als ik mijn moestuin opruim van die vlaco compost gaan halen. Zal dan wel tegen volgend seizoen verder verteerd zijn...

 

 

 

 

aangepast door diesel4666
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, diesel4666 zei:

- compost van eurocompost: 30euro/m3

- compost van vlaco: 1euro/100kg

Om volume en gewicht te kunnen vergelijken is dit een maat:  1 m3 compost is bij benadering 700 kg. (Ligt natuurlijk aan vele factoren zoals vochtigheid, compactheid, samenstelling e.d.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...