Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stro en paardenmest onder bessenstruiken


Bartoh

Aanbevolen berichten

Hallo,
vorig jaar heb ik een dubbele rij met bessen gezet (kruisbes, aalbes, zwarte bes). Hieronder groeit van alles en dat wil ik dit jaar zoveel mogelijk voorkomen. Mijn idee is om er een beetje paardenmest en stro onder te gooien. Is dat een goed idee? Of juist niet doen (en evt waarom niet?)
Graag hoor ik wat ideeën hierover. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet doen, althans niet een beetje.

Gooi gelijk een flinke laag zodat het onkruid er niet doorkomt.

 

Zelf heb ik dat ook gedaan bij een flinke aalbessenstruik.

Wel zijn daar geen wortelonkruiden en heb ik de grond eerst schoongemaakt.

Onder de andere struiken gooi ik gehakt houtig tuinafval.

 

Het enige nadeel hier is dat de merels er flink in gaan krabben opzoek naar eten en alles door de tuin gooien.

Maar er zit ook geen borderrand omheen en mijn tuin is toch al een rommeltje.

 

Van mijn Blog:  13-4-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum

 

910174759_20200411_184255(2).jpg.c6dfdea8e08ddcb66cac935dc0e6d6bb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er (ook) vanaf of de paardenmest goed gecomposteerd is of niet.  Iets wat tijd nodig heeft en vooral voldoende hitte om (on)kruid zaden te doden.  Paarden verteren hun eten slechter dan bijvoorbeeld koeien met het gevolg dat veel zaden overleven.   Ik heb ook wel verse paardenmest onder rode en zwarte bessen gegooid, wat de struiken zelf prima vonden, maar ik niet omdat ik veel onkruid erbij kreeg.   Los van de extra stikstof heb ik bijvoorbeeld nu extra werk om brandnetel te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houthaksel zou ideaal zijn. Ook omdat het langzaam verteert. dat mag je dan niet in de bodem werken. Kun je er niet aankomen en iets uitgeven is geen probleem, dan kun je ook voor boomschors kiezen....te koop in zakken...op grond waar je niet vaak loopt houdt dat een jaar of 4 het wortelonkruid tegen en (en dat is nog veel belangrijker voor deze mulch!!) zorgt voor een betere vochthuishoudiing en na een aantal jaren voeding van je bodem en het leven daarin.

 

Stro op zichzelf is een kortblijvend alternatief met een soortgelijke werking. Verteert vrij snel en moet dan steeds aangevuld om onkruid tegen te houden. Hoewel de bessen er weinig last van hebben is het ook een geliefd leef- en vooral schuilgebied voor naaktslakken......hou daar rekening mee!

 

Paardenmest is zeer twijfelachtig. Voor onkruidonderdrukking totaal ongeschikt en (afhankelijk van wat de paarden aten) zeer waarschijnlijk juist een bron van onkruidzaden die onder de struiken gaan kiemen. Het is organische mest....maar de vraag of juist bessen in dee vorm er blij mee gaan zijn. Op zich houden bessen van een geregelde lichte bemesting (met compost of zo), maar met (te) veel stikstof zul je snel last van midner vruchtzetting en vooral luizen gaan krijgen. Op arme zandgrond kun je wel eens een beetje aanbrengen (niet tegen de stammen, maar in een wat ruimere ring rond de struiken of geleide planten...welke groeivorm koos je???) maar reken dus zeker niet om onkruidonderdrukking daarmee. Het beste zou je paardenmest eerst composteren met flink wat stro (essentieel dan!!) waardoor het iets wordt dat je kunt vergelijken met compost. Daarmee kun je dan veilig en goed bemesten, waarbij je moet denken aan jaarlijks of tweejaarlijks een laagje van een cm. ruim rondom de struiken en alleen opbrengen. Op arme grond mag het wat meer zijn, op van nature rijke grond is dit zeker voldoende. Met deze werkwijze zorg je ook geleidelijk voor een gezondere bodem met veel leven, waarin juist ook bessenstruiken in samenwerking met dat bodemleven eigenlijk niks meer nodig hebben. 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zijn de paarden hier slimmer en eten netjes om de netels heen.😉

Ik zie dat ik vorig jaar weidemest heb gebruikt, losse verzamelde keutels met weinig stro.

Maar ik ben lui, het is maar net wat er gebracht wordt.

Het was met prima resultaat dus als er weer mest komt krijgen ze weer een laagje.

 

Bij een droog voorjaar, zoals we nu meestal hebben is er zo goed als geen interactie met de grond en blijft de mest netjes liggen.

Bij mij gaat bovenstaand verhaal dan ook niet op, zelfs nu heb ik nog profijt van.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vele informatie. Als test heb ik nu bij een gedeelte wel mest en stro toegevoegd. Het is qua vorm een dubbele haag, dus een rij zonder dat het langs een gaas ofzo gaat. 

Vandaag ga ik nog zagen. Is het kleine, niet grove zaagsel dan goed om eronder te doen? Of is dat te fijn en slaat de grond dan dicht. Ik heb dan mooi ern tweede test stukje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren nog even een foto gemaakt voor je:

 

 

20210219_130420.thumb.jpg.2e8f4108f0218911c5789a9b12315d2d.jpg

 

Helaas wordt de resolutie bij het plaatsen van de foto zo laag dat je bijna niets meer ziet.

Maar dit is de situatie na een jaar bedekt te zijn met paardenmest.

Bij mijn andere struiken, de rabarber en pioenrozen gooi ik houtachtig afval van de tuin maar ook bijv. notendoppen etc.

Er staan daarvan wel foto's op mijn Blog.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb er droge oude paardenmest met vlas onder gestrooid (laagje ca 5 cm). Het gaat erg mooi. Af en toe komt er wel weer wat kweekgras doorheen.
Kan ik daaroverheen nu nog weer een laagje houtsnippers doen van naaldhout?  Naaldhout bevat harsen, die zijn niet schadelijk voor de bessenstruiken?
Ik hoor het graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...