fre3ke Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 (edited) Ik heb nu al een paar jaar de rabarber Livingstone in de tuin. Ik vind hem erg mooi enik wil hem ook op een andere plaats neerzetten. Hoe splits ik hem? Ik zie nu drie groeipunten, waarvan eentje wat verder van de andere twee. Kan ik met de spade die ene groeipunt los steken, en met pol en al elders ingraven? Of moet ik de hele plant uitgraven en dan delen? Ik wil hem niet ombrengen. Edited February 19, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Ik zou hem even helemaal opgraven en dan zorgvuldig delen. Met een grotere pol kan je gewoon ergens op goed geluk een stuk afsteken maar dat zou ik met deze niet durven. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 Dank je. Ik ga me er morgen aan wagen. Hij groeit echt heel traag dus ik pak het liever wat voorzichtiger aan, inderdaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Ik zou het wel aandurven, met een scherpe spade.😉 Je kan het snijvlak een paar dagen aan de lucht laten drogen, het wordt ook prima weer daarvoor. Er komt dan op het snijvlak een soort kurkklaagje wat beschermd tegen rot. Het voordeel is dat het deel wat in de grond blijft geen terugslag krijgt omdat bij oogsten anders veel kleine wortels afbreken. Het nieuwe plantje niet laten verdrogen bij een droog voorjaar. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Op de volkstuin ook al enkele keren mijn rabarber gesplitst voor buren. Ik doe het meer zoals Patrijs, spade erin zetten terwijl het in de grond zit. Stuk dat blijft zitten, draagt dan zoals normaal. Ik zet de nieuwe planten direct in de grond, hier nog nooit problemen mee gehad (is hier wel zandgrond dus nat staan ze nooit, te droog soms wel ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted February 20, 2021 Author Share Posted February 20, 2021 Nou, de meerderheid won. Ik heb hem in de grond gekliefd. Op de goede plek, ik had de wortel mooi in tweeën gehakt. Even afwachten of beide delen overleven, ik houd jullie op de hoogte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts