Grapevine Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Ik heb zojuist wat onkruid/plantjes rondom mijn olijfboompje verwijderd met mijn blote handen. Nu zat daar een prikkelplant tussen die ervoor zorgt dat ik nu al een uur een vervelend/prikkelend/pijnlijk gevoel in mijn hand heb. Kan iemand mij vertellen welke boosdoener dit is? Ik weet overigens niet of het door de stengel of door de blaadjes kwam. Hieronder de foto van het kreng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Brandnetel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 @Grapevine, graag wil ik je attenderen op het identificatietopic. Daarin kun je - in het vervolg - alle voor jou onbekende gewassen plaatsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Brandnetel. Probeer, als het even kan, ook de gele wortels er zo goed mogelijk uit te halen. Succes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Niet alleen maar slecht nieuws: De haartjes van de brandnetel bevatten bovendien ontzurende stoffen en zorgen voor een goede doorbloeding. Mensen met gewrichtsklachten lijken hier baat bij te kunnen hebben. Brandnetel is niet alleen goed voor je gewrichten, dankzij zijn prikkelbare karakter activeert hij vaak ook de werking van onder andere je weerstand, urinewegen en spijsvertering. Eerste Hulp Bij een Brandnetelprik De bladeren van de brandnetel zitten vol brandharen, die afbreken als je aan de plant komt. Vandaar dat het prikt en je jeukende bultjes krijgt als je in contact komt met brandnetel. In diezelfde brandharen zit ook histamine. Eet je brandnetels, dan verwijdt de histamine je bloedvaten, waardoor je ijzer beter kunt opnemen. Als je geprikt bent door een brandnetel, kijk dan even om je heen. Hondsdraf, weegbree en klimop zijn plantjes die het ergste leed kunnen stillen. Ze groeien vaak in de buurt. Kneus een blaadje en leg dat op de zere plek. Vaak verzacht dit direct. 3 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Het leuke is dat het mij al jaren helpt bij artrose. Ik zoek ze op en sla mijzelf ermee! Ik druk het blad tegen mijn gewrichten, vooral schouders en polsen. Ik krijg geen jeukbultjes meer en het prikt nauwelijks meer. Wel voelt het de volgende dag nog warm aan, van binnen in de gewrichten, heerlijk warm. Dat van de overige werkingen wist ik (gedeeltelijk) niet (meer), dankjewel Patrijs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Brandnetel is ook een indicator dat er een voedzame grond is. Al zegt een plantje nog niet veel. Vroeger toen ik nog een klein Patrijsje was werden de huizen verwarmd met steenkool. De as uit de kachels werd achter in de tuin over de ligusterhaag gegooid, op het braakland wat daar achter lag. In het voorjaar groeide daar op die as de dikste en grootste brandnetels. Wij vonden het dan weer spannend om in luchtige kleding boven op de ligusterheg te springen met het risico dat de heg je niet hield en je een bad nam in de netels. Ik hoop dat het net zo werkte als bij Obelix, die als kind in de ketel viel. De prikkels komen van kleine netels die vooral onder het blad en op de stengels zitten. Als je heel voorzichtig bent kan je zonder veel schade de plant of delen daarvan vastpakken.🤔 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Wij noemen ze ook tingels, ze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om brandnetelgier te maken, een snelwerkende meststof, ( bevat veel stikstof en mineralen, maar het stinkt ongelooflijk). @Flup , nu ben ik even in de war (alhoewel ook op andere sites gele wortels vermeld worden ), de uitbreiding van de plant dacht ik gebeurt via de wortelstokken (oppervlakkig) en zijn in het begin eerder wit en roze en later bruinig. Als een brandnetel er al wat langer staat heb je ook echt gele wortels die dieper de grond ingaan, die vorm is ook anders en die kan je, dacht ik, gewoon laten zitten, of ben ik mis ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Tip van mij...ik heb ook een olijfboom in mijn tuin...doe grof grind rondom de voet van de boom. Kiezels, of wat u zelf mooi vindt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 1 uur terug, Patrijs zei: en je een bad nam in de netels. Over een bad met netels gesproken. Nog een kleine anekdote dan, ik zal het nooit vergeten. Ik was met de oudste dochter (of ze 6, 8 0f 10 jaar was weet ik niet meer, meer dan 30 jaar geleden) aan het fietsen, zij op haar opoefiets, over een de landelijke weg tussen Sappemeer en Zuidbroek langs 't daip (smal kanaal, brede sloot). "Kijk eens pap wat ik kan." Ze verwisselde haar handen links × rechts aan het stuur maar dat ging niet helemaal - helemaal niet goed. Ze slingerde en kwam met fiets en al in het daip terecht. Het ergste was dat op de wal een metershoge haag van brandnetels stond en daar werd ze volledig door ingepakt. Zo zielig, ze had veel pijn maar wilde niet naar de dokter en ook niet thuis in een bad met wat azijn. Het ging vanzelf weer over. 😥 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 @redzebra Ik heb veel brandnetels in de tuin. Dat was nog veel meer, maar veel heb ik al uitgegraven en blijft gelukkig weg. Als er op een plek in mijn tuin opnieuw brandnetels groeien, dan komt dat door de gele wortels. Die worteluitlopers op jouw foto zorgen ook voor verdere verspreiding, maar die haal ik ook heel grondig weg. De gele wortels zitten dieper en krijg ik niet altijd weg. Zo heb ik bijvoorbeeld onder mijn aalbessenstruik nog zat gele wortelrestanten. En daar komt ook jaarlijks opnieuw brandnetel op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 @Flup, ik moet ook nog een stukje zuiver maken waar al een heel tijdje brandnetels staan, dus zal nu voor de zekerheid maar best wat dieper uitgraven, die dingen gaan redelijkl diep en zijn bijzonder taai. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts