Jump to content

Kipjes vs Minoesch

Rietslang

Recommended Posts

Hoi, hier dan alvast een vraagje

ik denk er namelijk aan om legkipjes te gaan houden,

ben nogal een dierenvriend dus ik zou niet willen dat men katerke ze heel de tijd ambeteerd, of de kat van de buren..

Iemand slechte/goede ervaringen hiermee?

Hier heb je de bengel

resized_1243_11364907cf269dd2183b64287156072a.jpg

Tja, dat wordt een mooi overdekt(met bijv. gaas, of doorzichtige golfplaten rennetje voor de kippie. Met stevige hoekpalen, waar je kippengaas langs maakt.

Wij hebben hier ook nog een stukje gegraven in de ren, en daar ook gaas gelegd. En daarna weer zand over dat gaas.

Dat was meer tegen roofdieren, we hebben namelijk zelf geen katten.

Alleen bleken hier helemaal geen roofdieren te komen/zijn, dus lopen de meeste kippen nu gewoon los rond.

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Als de kippen jong zijn is er beetje gevaar van de kat maar eenmaal volwassen zijn de katten beetje bang van de kippen, deze pikken echt wel terug.

Een haan zal zeker de kippen verdedigen tegen de kat dan durft een haan best de aanval in te zetten.

Mijn kippen willen de kat best pikken als hij in de buurt is, daar krijgen ze geen kans voor de kat is dan allang weer weg of hoog gaan zitten.

Gaat prima vindt ik, als de kip maar geen kuiken meer is.

Wat ik meer probleem vindt is dat de kippen hard geluid gaan maken als waarschuwing dat er kat zit, maar uiteindelijk raken ze zo aan kat gewend dat dit ophoud of maar kort gebeurd.

Players only love you when they're playing.

Maar als er 1 eens een keer wat suffer is, of zit te dutten ofzo (lekker in de zon bijv.) dan kan het wel eens mis gaan.

Misschien beter een gans nemen Lekker grote eieren, en hier blazen en pikken ze in volwassen (grote) honden, schapen, en varkens

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen. Wij hebben 2 katten. De ene komt regelmatig thuis met een muis of vogel. De ander bijna nooit. Ze hebben twee keer met zn tweeen een stadsduif naar binnen weten te slepen. Een keer al dood toen ik m vond en een keer heb ik m uit zn lijden moeten verlossen.

Ook afgelopen zomer een houtduifje groot gebracht (nest was uit de boom gewaaid) en daar zaten ze ook flink op te azen, zelfs toen hij al wat groter was.

De buurtkip (ook maar een klein beestje) laten ze echter wel met rust. Zelfs onze poes (degene die dus regelmatig iets mee naar huis neemt) heeft respect voor de kip. Ik heb haar ooit zien loeren, en wiebelen met haar kontje alsof ze m ging bespringen, maar uiteindelijk durfde ze het toch niet aan. Je zag de radartjes in dat koppie gewoon gaan. Sindsdoen zoekt de kip haar regelmatig op, ook al moet ze niet veel van haar weten. Je kunt als zelfrespecterende poes natuurlijk geen vriendschap aangaan met een kip.

3mei2011243.jpg

3mei2011244.jpg

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Wij hebben anderhalve kat, 1 echte muizen en rattenvanger, die de kippen met rust laat en een oude kerel van 16 die niet buiten komt, tenzij het heel erg warm is.

Heb hier ook niet meegemaakt dat de katten interesse in de kuikens tonen, kippen zijn niet onder die indruk van een kat.

Kuikens uit de broedmachine hebben van onze oude Berlioz te vrezen, niet voor hun leven maar voor warmte, de warmtelamp heeft een enorme aantrekkingskracht op hem.(Berlioz is een devon rex, heeft een blote buik en is heel erg van de warmte, hij vond verhuizen naar duitsland maar stom, wilde veel liever naar een warmer klimaat.)

Had hier 3 jaar geleden een 15 stuks krielkuikens nieuw...... 2 katten....dus die maar even binnen opgesloten......ontsnapten er 2 kuikentjes bij het overplaatsen naar hun hokje.....en de hond (een oude retriever) was ineens heel snel ...had ik even niet op gerekend dat die zich aan de kuikentjes zou vergrijpen dus toen waren er nog 13......

Ik weet uit ervaring dat er katten zijn die het gerust tegen (veel) grotere dieren opnemen.

De meesten van ons die een hond hebben kennen minstens wel een kat die achter honden aangaat.

Ik zag ooit eens een gevecht tussen een (best grote) vos en een kat, de kat won het gevecht.

De toenmalige buurman van mijn ouders zag een redelijk jong konijn door zijn kater gepakt zien worden, de kater verdween ermee de boom in.

Einde konijntje.

Mijn ouders hadden hadden een boerderij kat(er), deze was werkelijk bang voor muizen, maar vocht graag met mollen (scherpe klauwen), hermelijnen en bunzingen.

Dezelfde boerderij kat(er) bedacht eens een kuikentje in het kippenhok te verschalken.

Hij verschafte zich op een nog onduidelijke wijze toegang tot het nacht verblijf en werd compleet toegetakeld door de volwassen kippen. (barnevelders).

Mijn ouders hoorde het enorme lawaai en hebben de kater voor erger behoed.

Hij heeft de kippen nooit meer aangekeken.

Ik zag laatst hier in de krant een foto van een kat die een grote greifvogel (Rotmilane) 70 cm hoog, 1,60 Spanwijdte besprong.

Maar het internet staat vol met foto's met katten gebroederlijk poserend met kuikentjes.

Dus wie zal het zeggen?

Misschien dat je niet de kat op het spek moet binden?

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-kat-op-het-spek-binden

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

• 2 weeks later...