Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal ! ,,,

ik zit me nu een beetje te verdiepen in Jam....

En zelf maken... recepten Mag maar die vind ik zelf wel anders..

Alleen Smaken die polulair zijn wil ik weten.

Ik weet wel een paar :

Bramen jam

aardbeien jam

Maar Bramen Die groeien aan een struik.. maar waar kan ik die het beste kopen.. en hoelang duurt het voordat je daar een goeie volle oogst kan uit halen?

Aardbeien doe je in Een kas of gewoon in de grond.. dus dat weet ik wel..

En Ijzeren potjes ( weten jullie een goedkope Site ? )

( als er al een onderwerp hier over is ? zeg het even.. en linkje wat ik kan niks vinden )

Groeten Moesfreak

Geplaatst:

Bramenplanten kan je kopen bij het tuincentrum. Intratuin bijvoorbeeld, daar bij jou in Apeldoorn

Voordat je genoeg hebt om jam van te maken... ben je wel een tijdje verder. Je kunt bramen beter gaan zoeken. Als je er op let, zie je ze ineens overal staan. In parkjes, bossen, etc. Dan pluk je al gauw een hele bak vol.

Met ijzeren potjes bedoel je denk ik de glazen potjes met blikken deksels? Die kan je opsparen, als jullie thuis veel uit pot eten. Netjes afwassen, en goed schoon koken voordat je er echt jam in gaat doen.

Je kunt ze ook kopen bij blokker, welkoop, of vele vele webshops.

Je kunt eigenlijk van al het fruit wel jam maken. Ook lekkere combinaties.

Geplaatst:

hoe bedoel je schoonkoken?

gewoon in pan doen en laten koken? oke...

Wij hebben hier in de buurt een paar bramenstruiken...

maar kinderen in de buurt eten ze of trappen ze plat of gooien naar elkaar....

ik zal eens kijken bij intratuin ( had helemaal niet verwacht dat jij dat onthoudt ... Apeldoorn )

Geplaatst:

De potjes (en deksels) kan je inderdaad in een pan met kokend water doen. Als je wat recepten zoekt voor jam maken, dan staat dat er vaak ook wel bij.

Wij plukten eerder wel bramen op een stuk bouwterrein in Apeldoorn zuid. Maar ik ga er van uit dat ze daar klaar zijn met bouwen, en de bramen met de grond gelijk zijn gemaakt. Maar zo zijn er nog wel meer van die bossen. Gewoon eens een rondje gaan fietsen/rijden, en onthouden voor als de bramen rijp zijn.

Ik kom zelf uit Apeldoorn, vandaar dat ik het had onthouden

Geplaatst:

Trouwens ik woon ik Zuid,...

en daar zijn 2 bouwplaatsen maar over maand of 1 á 2 zijn die weg wat de huizen zijn af .. en in noord is dat Juliana ziekenhuis maar daar word niks aan gedaan,.. en er zijn geen struiken meer... wel bij de sprengen.

Geplaatst:

hoi,

er is al veel over geschreven tik maar eens in op recepten zoeker ; Jam...

of kijk eens onder mijn topic ; thessa's recepten daar staan tal van recepten, omschrijvingen en tips.

als je eigen teeld fruit wilt en de tijd hebt kun je ook gemakkelijk van de pitten die je overhoud komend jaar van bv braam of vlierbes zelf de struiken op kweken, heb je wel pittig wat grond nodig

succes en werkze

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...