March 22, 20214 yr Heb alleen ervaring met vijvermandjes, die ik dus niet voor de vijver gebruik. Enige nadeel is dat de grond sneller uitdroogt, en dat je beter water moet geven dat het er langs stroomt. Maar voordeel geen last van circelende wortels. Drogen op als ze door een gaatje gaan, en splitsen netjes waardoor je veel kleine haar wortels krijgt. Gebruik ze zelf niet voor groente, maar om stekken beter te laten wortelen. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
March 22, 20214 yr Zulke airpotjes gebruik ik om sla en andijvie in mijn hydroponics systeem te zetten. Maar ik gebruik ze niet om de plantjes in voor te zaaien, mede om dezelfde reden als rorror benoemd. Een oplossing daarvoor kan zijn om ze in een bakje te zetten met een dun laagje water, maar dan heb je al snel dat het te nat wordt. Wel is het zo dat je een mooi wortelgestel krijgt, omdat de wortels direct alle kanten op kunnen groeien (zie foto). Doordat de wortels direct alle kanten op groeien wordt het wel lastiger om de jonge plantjes te verpoten zonder de worteltjes te beschadigen.
March 10, 20223 yr Op 22-3-2021 om 13:17, rorror zei: Enige nadeel is dat de grond sneller uitdroogt, en dat je beter water moet geven dat het er langs stroomt. Er is nog een belangrijk nadeel, namelijk dat wortels die in het licht komen vanaf daar zullen afsterven. Dus ik verwacht dat je de groei beperkt als je de potjes niet ingraaft. Ik zie geen reden om juist die potjes te gebruiken,.... Bovendien kies je de maat wel erg mini....levert je een hoop extra werk en gedoe op, denk ik, jometje! Ik zaai mijn tomaten (die staan op de foto namelijk) niet voor einde maart en verspeen ze 1x nog naar 7 of 9 cm. potjes en dan zijn ze precies goed om begin mei in de koude kas of na half mei in volle grond uit te planten. Op 22-3-2021 om 11:27, Jometje zei: Hallo Iemand ervaring met airpotjes om voor te zaaien ? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
March 10, 20223 yr Op 9-3-2022 om 13:26, J Homan zei: Hydro Heb jij een foto van jouw Hydroponics systeem? Groetjes Jeremy Inmiddels heb ik een al een aantal verschillende systemen gebouwd. De meesten gebruik ik voor de teelt van sla en andijvie, maar ik heb ook 1 voor meloenen (of komkommers en tomaten, maar die kreeg ik niet goed aan de smaak). Het systeem op de laatste foto heb ik nog niet goed werkend gekregen. Deze is wat gevoelig voor storingen omdat de wortels hier niet in het water staan, maar worden beneveld.
March 10, 20223 yr 1 uur geleden, Hydro zei: die kreeg ik niet goed aan de smaak Ziet er leuk uit, Hydro. En ik snap dat het fascinerend is om zo te experimenteren. Misschien beter naar een apart topic, waar je werkwijze dan de aandacht krijgt die het verdient!? Want nu gaat het off-topic en zouden we kunnen gaan denken dat erg kleine bloempotjes vol gaten goed geschikt zijn om te zaaien: NIET zo erg DUS! Maar het grootste probleem of bezwaar dat kleeft aan op water kweken, wat volop in de tuinbouw en vooral in kassen vol op gebeurt, noem je zelf tussen de regels al. Het komt niet op smaak. En dat is ook heel logisch, want wat je ook aan stofjes e.d. aan je water met voeding toevoegt....plantenwortels groeien meestal niet gezond in water (zuurstof?) en kunnen er nooit vinden aan rijkdom en uitwisseling met alles wat er in de bodem leeft, wat ze eigenlijk nodig hebben om zich goed te ontwikkelen. Je houdt ze eigenlijk in een soort couveuse...in leven...maar verre van een volwaardig natuurlijke ontwikkeling. Leuk dat het kan....maar erg kunstmatig en tegen-natuurlijk in mijn ogen en daarmee overbodig. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
March 11, 20223 yr Hier gebruiken we die potjes ook, maar zaaien in blocks en als ze groot genoeg zijn gaan ze met schone wortelkluitje in een piepschuimring in zo een potje. En dan op een bak met voedingswater en licht op de vensterbank. Zou het leuk vinden als er een apart topic van Hydro zou komen. Wat een verschillende leerzame systemen, lijkt me een leuk projectje voor de kindjes. Zoiets kunnen ze vast wel in Kindergarten en school?