Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Net nog even onze struik in de tuin bekeken, ik ben er toch (ook) wel van overtuigd dat je een Ribes sanguineum hebt

Ik vind 'm niet zo zeer lelijk. Bloemen staan hier mooi, mooi opvallend kleurtje.. fleurig voor nu in het jaar nu het nog vrij kaal is

Maar of ik hem zo in n stukje zou willen hebben waar je vaak opkijkt? ik zou veel planten weten te bedenken die leuker/mooier zijn

Geplaatst:

Ribes sanguineum maakt bloemen op twee en meerjarig hout. De struik op de afbeelding laat meerjarige takken zien, maar niet de typische sanguineum bloesem. R. sanguineum bloeit momenteel.

R. sanguineum loopt daarnaast uit met beklierd blad. De afbeelding laat bladeren zien die glad lijken. Ribes aureum heeft ook glad blad, maar een andere bladvorm.

Op een droge standplaats kan R. nigrum de stakerige habitus en slanke knoppen tonen zoals op de afbeelding.

Geplaatst:

@Limoncello:

Au contraire. Ik heb zelf nog geen zwarte bessen gevonden. Zou het ook een beetje vroeg voor zijn. Twijfel zelf wel nog steeds. De bladeren hebben een geur en als je een tak in je hand neemt en er dan overheen schuift ruikt het wat 'besachtig'...

Hier nog een foto van vandaag:

7960355.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even een update over de Ribes "......" Is het, gezien de foto's, dan misschien toch een ribes uva-crispa? we blijven bezig... (noot; het zijn wel twee verschillende struiken die hieronder afgebeeld zijn)

24052012102166911337854303.jpg24052012102097971337854301.jpg

Geplaatst:

Oke nou hebben we de bloei niet gezien, is dat zo'n roze tros geweest ? zelf denk ik nog steeds Ribes sanguineum

en worden de bessen blauw met zijn matte waas erover.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Hmm... het wordt nog niet duidelijker dus.

De bloei was niet echt uitbundig maar een roze tros heb ik niet kunnen herkenne. Denk meer wat je in die andere foto kan zien. Een beetje wat witachtige bloemetjes. Had de struik waarschijnlijk flink terug moeten snoeien. Had ik helaas niet gedaan...

Geplaatst:

whahaha superleuk topic. En je maakt het ook nog een beetje lastiger. Want de laatste 2 foto's zijn van verschillende struiken ?

links lijkt me nu een rode bes ( of een hele zielige zwarte ) ( nou ja , als rode heeft ie het ook niet echt best naar de zin ) en rechts lijkt idd ook wel op kruisbes. Oké weinig ovaal , maar dat kan nog. Het blad is meer kruisbes wel. Maar ja , dat zien we dan weer niet echt duidelijk op die 2e foto.

In juli weten we het in ieder geval ! haha. heerlijk.

Geplaatst:

Haha, het was eigenlijk geen quiz. Ik wil gewoon weten wat er in mijn tuin groeit.

Het zijn inderdaad twee verschillende planten.

Dat ze het niet naar de zin hebben is denk ik meer te wijten aan de tuinman. Ik heb verzaakt ze niet terug te snoeien nadat ik ze verzet heb maar dat gaat deze herfst helemaal goed komen. Ik hoop uiteindelijk wel wat uitsluitsel te krijgen...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

misschien een Josta bes. hoewel de takken daarvan wat donkerder kunnen zijn

hoe groot zijn de bessen nu?

josta heeft grotere bessen dan zwarte bes

Geplaatst:

geen kruisbes dus , nee. zeker niet. zwarte bes is ook nu niet zo. Josta misschien ja ? of zo'n andere gekke die ik niet ken. Josta heeft wel die kleur takken ook hoor. Wel een zielig struikje he ? zo kaal.

Geplaatst:

sorry maar ben het niet eens met limoselli, want mijn 3 grote josta struiken hebben de bessen echt in trossen van minimaal 5 stuks.

Geplaatst:

de bessen varieren van 1 tot 2 cm en hebben geen stekelstjes of haartjes,kan jammer genoeg geen foto bijvoegen.

De struiken waren ongeveer 8 jaar oud die in dit voorjaar sterk gesnoeid zijn om te verjongen

Geplaatst:

Saffier dan kan mijn suggestie van de Ribes sanguineum geschrapt worden want die hebben dat wel.

Zou nog even foto maken waneer ze rijper zijn, heb je ze afgedekt met netje anders zijn ze straks opgegeten door een vogel voor raadsel opgelost is

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Het wordt met de dag vager lijkt het wel. Ik ga hem in ieder geval voor nu even afdekken met een netje en knip over twee weken weer een foto...

Nu ben ik ondertussen wel heel erg nieuwsgierig geworden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...