dennislp Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Net nog even onze struik in de tuin bekeken, ik ben er toch (ook) wel van overtuigd dat je een Ribes sanguineum hebt Ik vind 'm niet zo zeer lelijk. Bloemen staan hier mooi, mooi opvallend kleurtje.. fleurig voor nu in het jaar nu het nog vrij kaal is Maar of ik hem zo in n stukje zou willen hebben waar je vaak opkijkt? ik zou veel planten weten te bedenken die leuker/mooier zijn Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Menph Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Ribes sanguineum maakt bloemen op twee en meerjarig hout. De struik op de afbeelding laat meerjarige takken zien, maar niet de typische sanguineum bloesem. R. sanguineum bloeit momenteel. R. sanguineum loopt daarnaast uit met beklierd blad. De afbeelding laat bladeren zien die glad lijken. Ribes aureum heeft ook glad blad, maar een andere bladvorm. Op een droge standplaats kan R. nigrum de stakerige habitus en slanke knoppen tonen zoals op de afbeelding. Quote
Limoncello Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Ik heb eerst de foto's bekeken en het eerste dat in me opkwam was de ribes sanguineum, toen las ik dat je zwarte bessen gevonden had... Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Saffier Geplaatst: 30 maart 2012 Auteur Geplaatst: 30 maart 2012 @Limoncello:Au contraire. Ik heb zelf nog geen zwarte bessen gevonden. Zou het ook een beetje vroeg voor zijn. Twijfel zelf wel nog steeds. De bladeren hebben een geur en als je een tak in je hand neemt en er dan overheen schuift ruikt het wat 'besachtig'... Hier nog een foto van vandaag: Quote
Saffier Geplaatst: 24 mei 2012 Auteur Geplaatst: 24 mei 2012 Even een update over de Ribes "......" Is het, gezien de foto's, dan misschien toch een ribes uva-crispa? we blijven bezig... (noot; het zijn wel twee verschillende struiken die hieronder afgebeeld zijn) Quote
Frank Houweling Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Ik denk een rode bes, kruisbessen zijn vaak wat meer ovaal-vormig. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Oke nou hebben we de bloei niet gezien, is dat zo'n roze tros geweest ? zelf denk ik nog steeds Ribes sanguineumen worden de bessen blauw met zijn matte waas erover. Quote Players only love you when they're playing.
Saffier Geplaatst: 24 mei 2012 Auteur Geplaatst: 24 mei 2012 Hmm... het wordt nog niet duidelijker dus.De bloei was niet echt uitbundig maar een roze tros heb ik niet kunnen herkenne. Denk meer wat je in die andere foto kan zien. Een beetje wat witachtige bloemetjes. Had de struik waarschijnlijk flink terug moeten snoeien. Had ik helaas niet gedaan... Quote
Bit Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 whahaha superleuk topic. En je maakt het ook nog een beetje lastiger. Want de laatste 2 foto's zijn van verschillende struiken ? links lijkt me nu een rode bes ( of een hele zielige zwarte ) ( nou ja , als rode heeft ie het ook niet echt best naar de zin ) en rechts lijkt idd ook wel op kruisbes. Oké weinig ovaal , maar dat kan nog. Het blad is meer kruisbes wel. Maar ja , dat zien we dan weer niet echt duidelijk op die 2e foto. In juli weten we het in ieder geval ! haha. heerlijk. Quote
Saffier Geplaatst: 24 mei 2012 Auteur Geplaatst: 24 mei 2012 Haha, het was eigenlijk geen quiz. Ik wil gewoon weten wat er in mijn tuin groeit.Het zijn inderdaad twee verschillende planten. Dat ze het niet naar de zin hebben is denk ik meer te wijten aan de tuinman. Ik heb verzaakt ze niet terug te snoeien nadat ik ze verzet heb maar dat gaat deze herfst helemaal goed komen. Ik hoop uiteindelijk wel wat uitsluitsel te krijgen... Quote
Saffier Geplaatst: 2 juli 2012 Auteur Geplaatst: 2 juli 2012 Het is Juli dus weer een update. Ik ben nog geen steek(bes) verder. Zo ziet het er nu uit:Wil iemand weer een gooi doen? Quote
wilma2 Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 misschien een Josta bes. hoewel de takken daarvan wat donkerder kunnen zijnhoe groot zijn de bessen nu?josta heeft grotere bessen dan zwarte bes Quote
Volkstuingroentje Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Hoi,Dat moet toch haast gewoon een kruisbes zijn, en dan een doornloze variant? Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Welnee, een kruisbes is het iig niet Toch de 'sier' ribes? Andere bessen zouden al goed op kleur zijn nu. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 geen kruisbes dus , nee. zeker niet. zwarte bes is ook nu niet zo. Josta misschien ja ? of zo'n andere gekke die ik niet ken. Josta heeft wel die kleur takken ook hoor. Wel een zielig struikje he ? zo kaal. Quote
Limoncello Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 (aangepast) Jostabes misschien ook niet want die groeien met minder en hier is het een echte tros bessen...en kruisbes zeker niet. Kort overzichtje: Het is wel duidelijk van de familie Ribes 3 juli 2012 aangepast door Gast Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
wilma2 Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 sorry maar ben het niet eens met limoselli, want mijn 3 grote josta struiken hebben de bessen echt in trossen van minimaal 5 stuks. Quote
Limoncello Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Hoe groot zijn de besjes? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
hansm Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Zitten op die bessen lichte stekeltje/haartjes of zijn de bessen glad ? Quote Players only love you when they're playing.
wilma2 Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 de bessen varieren van 1 tot 2 cm en hebben geen stekelstjes of haartjes,kan jammer genoeg geen foto bijvoegen.De struiken waren ongeveer 8 jaar oud die in dit voorjaar sterk gesnoeid zijn om te verjongen Quote
wilma2 Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 kom even terug op mijn vorig antwoord. er zitten inderdaad haartjes op de bes. oude foto terug gevonden. Quote
Saffier Geplaatst: 3 juli 2012 Auteur Geplaatst: 3 juli 2012 Om even antwoord te geven op de vragen;-Ze besjes zijn ongeveer een cm groot-Ze zijn glad zonder stekels-Kleine trosjes Quote
hansm Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Saffier dan kan mijn suggestie van de Ribes sanguineum geschrapt worden want die hebben dat wel.Zou nog even foto maken waneer ze rijper zijn, heb je ze afgedekt met netje anders zijn ze straks opgegeten door een vogel voor raadsel opgelost is Quote Players only love you when they're playing.
Saffier Geplaatst: 3 juli 2012 Auteur Geplaatst: 3 juli 2012 Het wordt met de dag vager lijkt het wel. Ik ga hem in ieder geval voor nu even afdekken met een netje en knip over twee weken weer een foto... Nu ben ik ondertussen wel heel erg nieuwsgierig geworden. Quote
geedee Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Nu ben ik ondertussen wel heel erg nieuwsgierig geworden. Wij ook! Ik google me gek maar vind niks Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.