Moonsparkle Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 (aangepast) Ik heb half maart bieten gezaaid, maar nu zie ik er pas 3 boven de grond, denken jullie dat de rest nog zal volgen of zou het kunnen dat ze door het koude weer verloren zijn gegaan? Heb even een foto bijgevoegd van hoe diegene eruit zien die wel op zijn gekomen 24 april 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
Patrijs Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 Bij mij stonden ze ook zo. Helaas vallen ze niet zo op en zijn ze om geschoffeld. Als de bovenlaag niet uitgedroogd is kunnen ze nog komen, anders gieten en uit de grond kijken. Ze zitten ineen soort kurken omhulsel en kiemen pas vanaf een graad of 12 en duurt tot ong. 2 weken. Komt er niets dan ben je vroeg genoeg om straks nog een rij te zaaien. Quote De moestuin van Patrijs
Moonsparkle Geplaatst: 24 april 2021 Auteur Geplaatst: 24 april 2021 Bedankt, ik geef wel dagelijks water want de grond word hier snel droog, ik wacht het nog even twee weekjes af. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 26 april 2021 Auteur Geplaatst: 26 april 2021 Vanacht was er weer vorst aan de grond hier, daarna dagen met regen, ik denk dat ik de eerste mooie dag na de regen ga kijken of ik beter opnieuw kan zaaien. Het weer werkt nog niet mee, ook niet voor het af harden van de andere planten😆 Quote
RobO Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 klopt, hier ook opnieuw voorgezaaid in potjes binnen bij 8 blaadjes verspeen ik ze naar buiten tenzij vorst Quote
Moonsparkle Geplaatst: 26 april 2021 Auteur Geplaatst: 26 april 2021 Helaas heb ik geen ruimte meer binnen, maar afgelopen 2 jaar ging het prima in volle grond. Dan maar iets later bieten eten😄 Quote
hoekman Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 Droogte en koude heeft veel zaden niet laten starten of zijn vergaan. Met bieten is dat zeker niet een probleem. Die zaai ik in meerdere fasen. Zelfs in juni zaai ik de winterbieten nog. (cilindra) Quote
rorror Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Wat doen de meeste, binnen voorzaaien, of buiten direct op de plek? Ga ze voor het eerst doen dit jaar, dus zoek wat tips Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 16 minuten geleden, rorror zei: binnen voorzaaien, of buiten direct op de plek? Ik ben zeker niet de meeste maar ja: binnen voor zaaien en buiten direct op de plek. Binnen wat voor zaaien voor lekker vroege zomerbietjes, buiten voor de grote bups. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 (aangepast) 31 minuten geleden, rorror zei: Ga ze voor het eerst doen dit jaar, dus zoek wat tips Ik geef ze hier altijd wat te eten op mijn arme grond, volgens de boeken moet dat niet maar anders groeien ze hier niet. Het zijn clusterzaadjes dus niet te dik zaaien of dunnen, ik oogst dan weg wat genoeg grote heeft en laat de kleinere uitgroeien. Gaat zeker bij de soort Cilindra goed die toch voornamelijk de hoogte in groeit. Loof van jonge bietjes kan je ook eten en zit vaak in zakken gemende sla uit de winkel (wel uit de kas). 19 februari 2022 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 Heb van de week de eerste ronde binnen voorgezaaid, multisown. Ik plant ze over drie weken al uit in clustertjes van 4 bieten waarbij ik de grootste er als eerste uitdraai richting eind april/half mei zodat de rest door kan groeien. Tegen die tijd zaai ik opnieuw, om dit jaar als laatste nog een rondje te zaaien in de kas zo tegen het einde van de zomer om te kijken of ik bietjes in de winter uit de kas kan oogsten. De bieten zijn groot favoriet geworden bij ons en de familie dus iedereen zit met smart te wachten op onze oogst. Dus ik ben misschien wat vroeger dan de meesten maar hopelijk lukt het om bijna 6-8 maanden bieten uit eigen tuin te hebben. Ik heb de Egyptische platronde, Golden eye (geel) en chioggia. Qua smaak steekt de standaard rode biet, in mijn geval de platronde er bovenuit. M’n zaden zijn bijna op dus ik ga de Kogel 2 kopen en ga wat minder golden eye zaaien. Als je een ovenschaal vult met bieten dan ziet het er wel enorm aantrekkelijk uit als je meerdere kleuren hebt. Als beginnend tuinier heb ik bieten als heel waardevol en eenvoudig te telen gewas ervaren, zowel in voorzaai als ik direct zaaien. 😉 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
fre3ke Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 Ik zet ook wat bieten dit jaar. Het grootste deel van mijn tuin is vervuild met lood, daar kunnen beter geen knollen. In de vroegere moestuin is ooit een teellaag opgebracht, dus daar kan het wel. Ik had die alleen volgezet met bessenstruiken en kardoen, toen ik nog niet wist dat de rest van de tuin vervuild is. Een deel is er inmiddels uit, dus het kan nu weer. Ik heb een chiogga-mix gekocht, ik vind die lekkerder dan rode omdat ze minder gronderig zijn. Van rode bieten maakte ik vooral gefermenteerd sap, ook erg lekker. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 @fre3kekan je het recept voor dat sap eens delen? 😊 En wellicht zijn er specifieke rassen beter geschikt voor sap omdat ze extra sappig zijn? Bieten uit de oven met honing en balsamico is een toppertje hier, zo simpel en maskeert de grondsmaak enigszins. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
rorror Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 De zaailingen staan er ondertussen goed bij. Had twee soorten gezaaid, één van de action, ander van de lidl. Action is alles opgekomen, lidl helemaal niks. Tegelijk gezaaid. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 Leuk! Wel snel naar buiten als de temperaturen des nachts wat hoger zijn. Misschien is het Lidl zaad wat ouder en droger? Nog even goed vochtig houden, ze hebben zo'n dikke kurken jas aan. Je kan ook een cellofaan of hoe heet dat tegenwoordig, clingfoil ofzo? met wat gaatjes geprikt er overheen doen. Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 Komen nog wat nachtvorst nachtjes aan. Plant je ze dan direct op de vaste plek, of laat je ze nog even in de bak/tray? Of het ouder zaad is weet ik niet. Wellicht hebben andere mensen die soort ook gekocht en duurt het bij hun ook langer? Ik noem het zelf plasticfolie. Gebruik dat normaal wel bij het kiemen van zaden, dit keer vergeten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 (aangepast) Ze zien er mooi uit! Meestal zaai ik dan in een kluitje of potje zodat je ze zo met een paar bij elkaar kan planten. Anders heel voorzichtig losbreken en verplanten met aanhangende grond. Ik zet dan een deel onder glas en een deel onder cloches die er later weer af gaan. Een mooi plekje buiten kan ook, maar wacht even op de weersomslag. Zonnig winderig en koud is prima om te schoffelen maar planten doe ik bij gematigd en overtrokken of regenachtig weer. Zeker na even afharden dan gaat het wel goed, je kan dan gelijk doorgaan door buiten ook wat te zaaien, de temperatuur gaat nu de goede kant op. Ik moet zelf ook maar beginnen met de kroten. 👍 Ik had geen zin in binnen opkweken. 😳 7 maart 2022 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 Begrijp ik het goed dat jullie de plantjes niet uitdunnen als zaailing? Maar halfvolwassen bietjes uit de kluwen trekken en opeten als een vorm van later uitdunnen? Beschadig je daarmee niet de andere drie? Quote
MSDG Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 @fre3keals je ze als groter bietje uit het kluitje draait bij het omhoog halen groeit de rest gewoon door. Dus trekken en draaien tegelijkertijd! 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 Inderdaad, als je niet te veel op elkaar zaait of plant groeien ze op een klutje (achter grootmoeders hutje) de grootste oogst ik als ze oogstrijp zijn. De kleintjes laat ik staan om door te groeien. Je eindigt dan na een zomer bietjes eten in de herfst met een rij kleine bietjes die ik weer inleg in het zuur. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Moonsparkle Geplaatst: 2 juni 2022 Auteur Geplaatst: 2 juni 2022 Ik dacht ik zal eens even een update geven, wat gingen ze traag zeg in het begin! Nu kan ik de eerste binnenkort gaan oogsten😃 1 Quote
MSDG Geplaatst: 4 juni 2022 Geplaatst: 4 juni 2022 Vandaag ga ik de tweede ronde voorzaaien. En dan over een aantal weken weer, die ik daarna in de kas uit ga planten! 😄 Drie keer per jaar bieten. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.