Jump to content

Snoeien Druivenstruik

Siilvia1

Recommended Posts

Ik weet dat er al een heleboel fora zijn over het snoeien van de druivenstruik maar ik ben het totaal kwijt met al die scheuten/ leggers / stiften. Bovendien zien alle struiken en voorbeelden er zo anders uit en gaat het vaak over jongere bomen. Ik heb een oude boom en dus een nieuw topic. 

Eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik naar kijk als ik naar de druif kijk. Heb ik nu een stam met 2 leggers of heb ik alleen een stam?  Ik heb een huis gekocht met een hele oude druivenstruik en hier zaten vorig jaar ook een heleboel weliswaar kleine trossen aan. 

Afgelopen winter heb ik alles afgesnoeid. Want het was 1 grote chaos . Ik heb het afgesnoeid tot de ?hoofdstam? ( verbeter me zo nodig) . Hij gaat nu weer helemaal uitlopen en ik wil dit graag goed doen . Volgens mij moet ik zijleggers gaan maken. 

Ik heb diverse vragen. Hoe noem ik nu de verschillende onderdelen van deze boom? 

Ik heb links en rechts 2 hoofdstammen die om elkaar heen draaien. Zou het niet beter zijn er 1 helemaal te verwijderen of moet ik dit zo laten?  Zie foto 1 en 2 

Er zijn op de stam zoveel van die rare oude knobbels met ogen die het allemaal niet doen. Is dat normaal of kan ik dit weghalen? Zie foto  1 en 2 

Ook moet deze struik onder de overkapping groeien dus is het dan het beste vroegtijdig aan de achterkant van de stam ( naar het huis toe) steeds alles weg te snoeien? Zie foto 3 

Alle tips en adviezen zijn welkom. 

Ik wil deze oude gave boom graag een goede en gezonde nieuwe start geven. Zodat ik hier nog jaren van kan genieten

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Edited by Siilvia1

die door elkaar gedraaide kun je naar mijn mening beter niet hebben. Dus inderdaad een hoofdstam afzagen. De dunste of degene die de minste toefjes heeft. En niet nu, pas als de blaadjes eraf zijn (december-februari). Het heet geen hoofdstam geloof ik, maar iemand weet dat wel. De hoofdstam gaat over in een gesteltak. De gesteltak heeft nu allemaal groene toefjes.  

Alle groene toefjes (scheuten) gaan takken (vruchtdragende scheuten/takken) vormen die druiven gaan geven. Als je niet al te veel van die nieuwe scheuten laat staan, zijn je trossen groter en blijft het overzichtelijk 1 vruchtdragende tak per 20 cm is de norm voor wijndruiven. Misschien ligt dat bij tafeldruiven anders maar je zit niet verkeerd bij 1 tak per 20 cm. Hoe je daarmee moet omgaan bij die verstrengelde takken, weet ik niet zeker. Ik zou ze samen als één tak behandelen, dus per 20 cm één vruchtdragende tak. Vanwege schimmel. Als de takken dicht op elkaar zitten, krijg je sneller bladaantasting door schimmel. Onder een pergola komt al niet zoveel wind, dat is al een extra risico, en dan kun je beter voorzichtiger zijn.

Als je snoeiinformatie gaat zoeken, moet je bij 'cordon' snoei zoeken, dat is hier toegepast. Ik weet van cordon niet veel. Ik denk dat je die dode stiften wel kunt snoeien, maar ook dat kan niet nu, pas in december-februari. 

Je laatste vraag, alle scheuten die richting het huis groeien kan je eraf breken. Je kan er ook fruit aan laten groeien, maar tegen het einde van het seizoen is het hard  hout geworden en dan wordt het lastig met de snoeischaar achter het rek te komen.

Voor alle zekerheid: alles wat groen is kan je nu  rustig weghalen, alles wat bruin is moet je met rust laten tot de winter. Ik heb me daar zelf wel eens in vergist, toch even de snoeischaar gepakt in mei en dan heb je een langdurig bloedende druif. 

Niet een antwoord op alles, maar er zijn meer druivenmensen op dit forum. 

Hartelijk dank. Ik ga dan in elk geval in de winter 2 gesteltakken verwijderen zodat ze niet meer in elkaar draaien. 

Vorig jaar was het al zo vergroeid en niet op tijd gesnoeid dat ik een heleboel mini druiven had

ik zal nu de gedraaide gesteltakken gaan behandelen als 1 tak en dan om de 20 cm het gaan geleiden. 
Is het aan te bevelen gewoon elke week even te snoeien zodat vroegtijdig alle groei in stengels en bladeren beperkt wordt tot de takken die je wilt? Ik kan me herinneren van vorig jaar dat het bijzonder hard groeide maar wil de boom ook niet helemaal uitputten met elke week snoeien al is het groen. Of kan dit geen kwaad ? 

Deze tips heb ik echt heel veel aan ! 

Vriendelijke groet 

Silvia

Normaal reageren meer mensen op zo'n topic, maar ik denk dat het vakantie is, want het is nu erg rustig op het forum.

Veel snoeien, of beter: de groeipunten eruit nijpen hoort erbij bij een druif. Het lijkt erop dat ze daar niet zo onder lijden. Wekelijks is perfect, dan gaat er nooit te veel ineens af. Nijpen is het beste maar mij lukt dat niet altijd, ik ben altijd te laat dus ik snoei af en toe.

De knoppen die je niet wilt houden als tak, kun je nu al eruit breken, dan groeit daar niets meer dit seizoen, dat scheelt met snoeien.

Bij mijn wijndruiven laat ik per vruchttak maar één tros ontstaan, daarna probeer ik de boel met snoeien in toom te houden. Jij kan denk ik wel meer trossen per vruchttak aanhouden, maar daar kan ik geen precies aantal noemen. Ik doe zelf eigenlijk ook alleen maar wat ik gelezen heb :)

Overigens, het kan zijn dat die twee gedraaide takken zijn gedaan om meer actieve 'ogen' te krijgen.

Als je de vruchttakken in een waaiervorm spreidt, kun je er meer kwijt. Dan zou je dus niet die 20 cm hoeven aanhouden. Je zou bijvoorbeeld ook aan het uiteinde twee of drie takken kunnen laten groeien in plaats van eentje. Genoeg plaats daar.

Misschien moet je komende winter ook niet meteen twee takken weghalen. Je krijgt een groei impuls door het wintersnoeien, dus doseren van de snoei is beter.

Ik zou die gedraaide takken eerst zo laten. Dat is zo te zien al heel lang zo en zal niet direct problemen veroorzaken. De reden dat er een druif onder een overkapping groeit is meestal om de schaduw en daar zal deze druif wel voor zorgen. 

De komende jaren kan je rustig bekijken of deze groeiwijze bevalt en zo niet wat je dan wel wil. Voor nu heb je een prima wintersnoei toegepast dus deze druif kan er wel weer een zomer tegenaan. Als je weet hoe je verder wil kan je de druif in etappes verjongen met nieuwe scheuten (dan niet door het raster heen weven), het duurt wel even voordat een nieuwe scheut de schaduwfunctie van de oude takken over kan nemen dus neem vooral de tijd en ga daarna pas rigoureus snoeien. 

Edited by loes