Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

6 vierkante meter kas indelen.


Pitmaster

Aanbevolen berichten

Hi there, ik heb een kas gekocht. Ik wil hem gebruiken om kruiden te zetten. Nu ben ik hem nog aan het opbouwen.

Morgen gaat het glas er in en dan de tafels maken. Of? Ik weet eigenlijk niet wat het beste is om te doen.

 

Hoe kan ik het beste gebruik maken van de kas. Hij staat op een vaste ondergrond, dus daar kan niet in geteeld worden. Ik moet dus met tafels of met potten aan de slag.

Wie kan mij een idee aan de hand doen? Wat is het slimste? Tafels maken en op die tafels los aarde storten? Of potten op de tafels. Geen tafels, potten op de grond? 

Wat is het beste idee? Wie heeft er ervaring mee en kan me een tip geven? 

 

Hoe gebruik ik een kas van 2x3 mtr het beste om kruiden mee te kweken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen tegels er uit kan halen, kan je misschien verhoogte bakken gebruiken.

 

Kon geen juiste foto vinden, maar hier zie je het idee van de verhoogte bak in een U vorm.

 

Pin on diy greenhouse cheap

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

(Sub)tropische kruiden vinden je kas fijn. Denk aan kurkuma, gember, sereh. Verder kan ik weinig kruiden bedenken die het in je kas prettig gaan vinden. Basilicum misschien nog, die houdt wel van warmte.

Prachtig zo’n kas. Zet je kruiden lekker buiten al dan niet in pot (pepermunt altijd in een pot, anders zit je hele tuin in no time onder!) en gebruik de kas voor allemaal andere lekkere en leuke zaken! Misschien wil je wel meloen uit de kas of zoete aardappel? Pepers of tomaten? Je ashwaganda struik? Zo veel keuze joh, straks heb je nog een kas nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat Mellie zegt en thijm en rozemarijn en basilicum, ook de Thai variant vinden het prima in de kas

tomaat. paprika, aardbei kan prima in grote potten, goed bijhouden qua vocht en voeding en evt  luis en witte vlieg

nu hebben we mosterdblad, sla, veldsla, opkweek in de kas t/m half mei

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus inderdaad van plan om kurkuma, gember en dat soort zaken te zetten (zou knoflook het ook nog willen doen?).

Mijn kasje staat overigens op mijn schuurdak. Ik heb een vlonder op mijn schuurdak gemaakt en daarop mijn kas. 

 

Ik vind jullie tips omtrent wat het goed kan gaan doen in een kas heerlijk. De meeste van die tips gaan over genomen worden.

 

Pit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd Patrijs, daar is over gedacht. Ik heb overdreven dikke balken gebruikt toen ik de schuur liet bouwen. De metselaars waren eerst verbaasd over de balken maar toen ik vertelde dat ik het dak ook wilde gebruiken snapte ze het wel.

 

Pit

 

ps. leuke blog heb jij.

aangepast door Pitmaster
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de laatste hand kunnen leggen aan de kas. Jullie zijn dol op foto's heb ik begrepen: wel hier dan!

kas2.thumb.jpg.8df3e3ab41133f82b622516445c82a0c.jpg

kas5.thumb.jpg.e3fd4f50488d3e9b3523ea0642151023.jpg

 

Ik wil aan de linkerkant een border maken en aan de rechter kant een lage tafel voor potten.

Als dat klaar is zet ik wel even betere foto's.

 

Pit

aangepast door Pitmaster
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

He buurman (vrouw), nee geen hekje, ruimte zat rondom. Wanneer je gewoon uit je doppen kijkt hoeft er niets mis te gaan. Later, als ik helemaal klaar ben maak ik wel een filmpje dan kun je zien dat het wel mee valt.

 

Ik heb net bij Eppinga Douglas hout besteld om de bakken en tafels te maken. FF afwachten wanneer het binnen komt. Dit jaar nog niet veel te planten denk ik.

 

Pit

aangepast door Pitmaster
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je kunt zien Rorro, het dak is voorzien van een vlonder. Hierin heb ik met 10cm rvs spaanderplaatschroeven 45x45mm balkjes vastgeschroefd. Hierop is de kas gemonteerd. Voor elke ruit is een rvs schroef de balkjes ingegaan.

Dus ja, die staat vast.

 

Pit

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Windkracht 5 zal wel lukken, maar hier is precies zo'n kas  gaan vliegen bij een goede storm omdat de kas van de fundering werd afgetrokken.

 

Het alu profiel van de kas zat alleen met schroeven vast aan de betonnen fundering, het (te dunne)  profiel werd over de schroeven heen getrokken.

De schroeven stonden er nog maar de schroefgaten in het alu waren vergroot.

 

Misschien hadden wat ringetjes onder de koppen van de schroeven dit kunnen voorkomen.

Wel waren de platen gekit in de frames tegen het uitwaaien en zijn er extra schorren  geplaatst met hetzelfde doel, maar helaas.

 

Nu kan het hier aan de kust ook goed waaien......

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Patrijs, volgens mijn mobile telefoon gaat het windkracht 7 worden hier dus dan zal ik dat maar als test zien. Mocht er reden toe zijn dan zal ik naderhand alsnog ringen aanbrengen onder de schroefkopjes. Ik hou iedereen hier op de hoogte.

 

Pit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...