Mini-moestuin1984 Geplaatst: 7 mei 2021 Geplaatst: 7 mei 2021 Hoi Allemaal, ik heb een leuke moestuin maar ik ben elk jaar meer bezig met kweekgraswortels verwijderen dan dat ik met de gewassen bezig kan zijn. Het stukje land van 120 vierkante meter heb ik 3 jaar geleden op handen en knieën helemaal kweekvrij gemaakt maar aangrenzend van mijn tuin zijn gezamenlijke betegelde paden. Onder die tegels zitten de wortels van kweekgras die ik dus niet kan weghalen en elke zomer komt het vanaf de zijkanten mijn tuin weer vrolijk in. Ik dacht er aan om vlak langs de tegelrand een wortelbegrenzer te plaatsen. Of met een onkruidverbrander het gras tussen tegels afbranden en zo uitputten ? Ik hoop dat jullie een tip hebben. groetjes Marieke Quote
Arja Geplaatst: 7 mei 2021 Geplaatst: 7 mei 2021 Kun je niet (in overleg) de tegels lichten en ook daar het kweekgras verwijderen? Quote
Patrijs Geplaatst: 7 mei 2021 Geplaatst: 7 mei 2021 (aangepast) Dat is vervelend en voor mij een reden om geen tegels te hebben maar gewoon grond die ik regelmatig kan schoffelen. Zo te zien is het paadje verkeerd gelegd, zonder zand en opsluitbandjes waardoor de tegels verzakken en er ruimte tussen komt voor onkruid. Ik zou wat opsluitbandjes aanschaffen en het padje opnieuw leggen, eventueel met wat goed worteldoek onder de stenen. Kweek krijgt dan geen kans meer en wat nog het paadje weet over te steken ondergronds kan je met een randje spitten per jaar verwijderen. Maar ik schat dat dat dan niet veel meer zal zijn. Het is even wat werk maar je kan dan weer verder. Op andere plekken kan je dat ook doen, of met wortelbegrenzer werken, maar met regelmatig schoffelen kom je ook een eind. 7 mei 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Teunboon Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Wij hebben zelf om deze reden langs de hele tuin een rand gezet met tegels. Binnen de tuin worteldoek met daarop houthaksel. Op de gedeelde paden stro. Voor 9 euro koop je bij de welkoop 15Kg geperst, dat moet genoeg zijn voor zo’n 30 tot 40 m2 pad. Quote
RobO Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 hetzelfde probleem hier, kweek loopt langs de randen binnen; ik bewaak de grenzen van mijn tuin maar desondanks toch hier en daar overal plukjes kweek branden helpt maar tijdelijk, uitgraven idem want buren... ik trek/schoffel het groen telkens weg, liefst met wortel, dat is mijn standaard 1e klus elk tuinbezoek Quote
Flup Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Tegels eruit en kweekwortels goed weghalen. Langs de rand tegels vertikaal ingraven (als 1e hindernis voor het kweekgras van de buren) en dan weer opnieuw tegels erin. Zo heb ik het ook bij een stuk gedaan, maar dan tegen zevenblad. Helpt best! Of je tegels eruit, maar wel tegels ingraven, en een pad van houtsnippers maken. Dan is het ook makkelijker om terugkomend kweekgras te verwijderen met zoveel mogelijk wortel. Wegbranden werkt minder goed denk ik. Quote
donaldk Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Uhm, daar hebben ze iets voor uitgevonden;-). Duikt. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Martijn Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Roundup Natural Kant & klaar spray - Onkruid- en mosbestrijder - Welkoop Het is wel de oplossing voor dit probleem. Quote
Flup Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Hooguit een tijdelijke en makkelijkere oplossing. Maar ook met bestrijdingsmiddelen komt kweekgras gewoon weer terug. Heb ik jaren geleden geprobeerd op de brandnetel en kweekgras. Werkt tijdelijk. Het scheelt wel werk natuurlijk, want even sprayen en hoppa, je kweekgras is tijdelijk weg. Uitgraven kost meer tijd. Al moet ik zeggen dat ik het heel therapeutisch vind werken als je weer zo'n wortelsliert kweek of brandnetel uittrekt. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Ach nee een beetje Azijn, is niet systemisch! En duur!!! Want bijna geheel water. Kijk Dry 68% dry verkopen zowel Monsanta als Dow niet in NL, maar wel standaard 36%, 45 en 48 ook wel. Chloor IPC 40 sinds kort toelating opgeheven,dus msschien vind je nog wat bij een boer die het niet op kreeg. Dat werkt zelfs tegen mos. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
redzebra Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 Dat is de natuur, en meestal duurt het niet veel langer om ze gewoon te verwijderen dan een verdelgingsmiddel te gebruiken. Het is een hobby he , morgen moet ik ook een stukje vrij maken wat al 3 jaar met brandnetels staat. Voor de rest heb ik de kanten ook afgeboord maar kweekgras komt er telkens door, niet zo erg, de lopers gaan vrij oppervlakkig als de grond los en humusrijk is. Quote
donaldk Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 (aangepast) Ik zoek altijd nog iets tegen het mos en onkruid op het asfalt. Is zoveel milieuvriendelijker dan de asfaltcentrale bellen. Want het breekt gewoon weg als je gaat pulken bezemen, borstelen, waterspuiten enzovoorts. En dan vriest het nog verder kapot. Kweekgras kan tot 2-3mm gemaaid worden, dan loopt het nog uit. Ik heb er weinig last van. Gaat mij eerder om andere problemen. Zoals Engerlingen en mos. 9 mei 2021 aangepast door HuubvG nutteloze quote verwijderd Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mini-moestuin1984 Geplaatst: 8 mei 2021 Auteur Geplaatst: 8 mei 2021 21 uren geleden, Arja zei: Kun je niet (in overleg) de tegels lichten en ook daar het kweekgras verwijderen? 21 uren geleden, Patrijs zei: Dat is vervelend en voor mij een reden om geen tegels te hebben maar gewoon grond die ik regelmatig kan schoffelen. Zo te zien is het paadje verkeerd gelegd, zonder zand en opsluitbandjes waardoor de tegels verzakken en er ruimte tussen komt voor onkruid. Ik zou wat opsluitbandjes aanschaffen en het padje opnieuw leggen, eventueel met wat goed worteldoek onder de stenen. Kweek krijgt dan geen kans meer en wat nog het paadje weet over te steken ondergronds kan je met een randje spitten per jaar verwijderen. Maar ik schat dat dat dan niet veel meer zal zijn. Het is even wat werk maar je kan dan weer verder. Op andere plekken kan je dat ook doen, of met wortelbegrenzer werken, maar met regelmatig schoffelen kom je ook een eind. Ja zolang de wortels nog onder de tegels zitten blijft het vrolijk doorgroeien en kruipt het steeds mijn tuin in. dat randje kweekgras spitten naast de tegels over een lengte van 15 meter is nog best een klus en in de zomer moet ik dat meerdere keren doen. Het is frustrerend dat ik zomers eigenlijk alleen bezig ben met kweekgras wortels ipv moestuin groenten onderhouden. Tegels eruit zou mooi zijn. Alleen mijn buurman is nogal blij met het paadje en die man heeft er zelf geen last van want heeft veel meer tijd om al het kweek wat ook steeds in zijn tuin komt aan te pakken. ik heb ook nog een baan en jonge kinderen. Is het wat om een wortelbegrenzer naast de tegels in de grond te steken? dat is stevig en dik en dan kan het niet vanonder tegels mijn moestuin in komen. hoe diep zou dat alleen moeten? Quote
Mini-moestuin1984 Geplaatst: 8 mei 2021 Auteur Geplaatst: 8 mei 2021 18 uren geleden, Teunboon zei: Wij hebben zelf om deze reden langs de hele tuin een rand gezet met tegels. Binnen de tuin worteldoek met daarop houthaksel. Op de gedeelde paden stro. Voor 9 euro koop je bij de welkoop 15Kg geperst, dat moet genoeg zijn voor zo’n 30 tot 40 m2 pad. En die tegels bij jullie zijn diep genoeg de grond in geplaatst om kweek van zijkanten tegen te houden? Een pad van houthaksel wil ik ook graag. Worteldoek eronder. Gedeeld pad met stro heb ik nog niet eerder gezien. Waait dat niet teveel weg? Quote
Mini-moestuin1984 Geplaatst: 8 mei 2021 Auteur Geplaatst: 8 mei 2021 7 uren geleden, Flup zei: Tegels eruit en kweekwortels goed weghalen. Langs de rand tegels vertikaal ingraven (als 1e hindernis voor het kweekgras van de buren) en dan weer opnieuw tegels erin. Zo heb ik het ook bij een stuk gedaan, maar dan tegen zevenblad. Helpt best! Of je tegels eruit, maar wel tegels ingraven, en een pad van houtsnippers maken. Dan is het ook makkelijker om terugkomend kweekgras te verwijderen met zoveel mogelijk wortel. Wegbranden werkt minder goed denk ik. Hmmz dus tegels verticaal ingraven helpt op kweek vanaf zijkant redelijk goed tegen te houden. Dat is mooi. maan de andere zijde van mijn tuin heb ik 1,5 meter diep kuil gegraven over 15 meter en daar wortelbegrenzer voor tegen Bamboo wortels geplaatst. Alleen was dat een gigantische klus en door een verschoven rugwervel kan ik dat bij de andere zijde niet doen. Tegels ingraven is dan overzichtelijke klus. Quote
Mini-moestuin1984 Geplaatst: 8 mei 2021 Auteur Geplaatst: 8 mei 2021 Hier zie je de wortelbegrenzer die ik heb aangebracht. Een enorme klus maar ben er wel echt blij mee. Andere zijde hoop ik het te kunnen redden met verticale tegels in de grond als eerste wortel obstakel tegen kweek. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 8 mei 2021 Geplaatst: 8 mei 2021 tegels hebben altijd een gap en een wortel kan erdoor, wat je daar gedaan hebt is levenslange garantie, wel veel werk maar houdt alles tegen Quote
RobO Geplaatst: 9 mei 2021 Geplaatst: 9 mei 2021 als je alles dichtzet; wij hebben dit ooit gedaan met platen bij de bamboe, die kroop gewoon door de overlappingen nu een nieuwe rand aangebracht, 70 cm diep, loopt ie langs de slootkant op 5 cm boven het water... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.