hansm Posted December 16, 2011 Posted December 16, 2011 De Apios is echt heel erg mooi, zowel blad als bloei, op de kleur natuurlijk na doet hij me ergens aan blauweregen denken maar dan in zalm/bordaux, groeid best hard en een pracht klimplant ik ben fan, smaak niet geprobeerd vondt ik zonde mischien een keer als ik erveel heb. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 die vind ik vast nog wel ergens...lijkt me echt gaaf! Quote
hansm Posted December 17, 2011 Author Posted December 17, 2011 Ja over de vermeerdering met knolletjes ben ik wel uit maar nog geen jonkies om weg tegeven,gaat maar heel langzaam met de knollen eerste jaren wordt enkel de moederknol groter pas waneer ze groot genoeg ik dacht na ongeveer 3 zomers gaat ze jonge knolletjes maken, lijkt mij absoluut geen produktieve knol groene maar echt wel mooi. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 zo, dat duurt dus verassend lang....ik dacht dat ze het jaar van het planten ook meteen knolletjes zou gaan maken... Quote
hansm Posted December 17, 2011 Author Posted December 17, 2011 Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hoe groot/oud de knol is waneer je begint, ik ben met kleine jonge knolletjes gestart, start je met grotere oudere knol zal je mischien eerste jaar knolletjes hebben. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 ah natuurlijk...ik zal vast ook kleine knolletjes krijgen...geduld is niet mijn sterkste kant, maar als jij zegt dat ze mooi bloeien dan neem ik daar de eerste jaren wel genoegen mee  heb jij de klaverzuring eigenlijk? Quote
hansm Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 Nee heb ik nog niet, lijkt mij tof plantje, groeid/bloeid mooi, ik weet wel dat hij bij permacultuur genoemd word.verder vraag ik mij af of dat het witteoxalisje is die je bij bloemist koopt, je hebt ze ook metroze bloemen en donkerpaarsblad maar ik vindt de bloei anders en zal bij die 3 om sier gaan ipv deeetbare die jij bedoeld. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Gaan we offtopic in mijn offtopic oplossing? Maak maar even een nieuw topicje aan Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 wat jij wilt Jorieke  ja Hans, die zullen vast voor de sier geteeld worden. we hebben zelf geloof ik 3 inheemse klaverzuring soorten. natuurlijk kies ik voor de eetbare variant. (de Oxalis tuberosa- Oca)ik heb ze ergens te koop zien staan maar waar was dat ook al weer?  heb jij een van deze soorten?ulloco, aardaker,aardamandel,oerprei,litchitomaat, Sisho, Aardbeimelde, egyptische ui,Slangenknoflook, moeslook,mexicaanse popcorn, waterspinazie, blauwe mais, Aztekenkruid  ik ben zó nieuwsgierig naar deze soorten!volgend jaar ga ik ze misschien wel allemaal planten.  ik wil zo veel mogelijk dingen in de tuin die ook écht gegeten kunnen worden. zelfs de bloemen kun je eten... Quote
hansm Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 Min of meer doen we dan hetzelfde Jorieke trouwens ook dat is leuk, wat op je lijstje staat heb ik zo'n beetje allemaal behale lichietomaat en waterspinazie mijn voorkeur blijft bij de vaste planten bij de buijzondere eetbare dingen.Oerprei, moeslook, egyptische ui zou ik niet zuinig mee zijn met aanschaf lekkerste is als je bedje vol kan planten zijnlangzame groeiers maar waneer je er veel van hebt, kun je vrij snel wat oogsten.Deze 3 heb ik te zuinig ingekocht waardoor ik een jaar heb overgeslagen om te eten omdat ik liever eerst vermeerderde en bed vol krijg dan eten ervan.Aardamandel kan ik je wel sturen als je nog niet hebt gelijk met de andere dingen die ik je beloofd heb zal wel Jannuari worden ik heb het druk en ben al paar weken niet naar tuin geweest.Je plantjes die je gestuurd hebt lijken allemaal goed aanteslaan voorzover dat in dit seizoen zichtbaar is. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 ja, Dennis heeft ook veel van deze soorten en Aldo ook...er zijn dus wel een paar van die rare gasten hier het zijn gewoon hele leuke soorten! en dat niet iedereen ze heeft of kent is alleen maar leuker  ik zal bij de aanschaf van de Oerprei, moeslook en egyptische ui er even aan denken...bedankt voor de tip!Aardamandel heb ik inmiddels wel...maar daar heb ik nu nog maar een paar knolletjes van. dus een paar erbij zullen zeker welkom zijn...je hoeft je niet voor mij te haasten hoor...wat in het vat zit verzuurt niet zegt mijn moeder altijd  fijn dat ze aan slaan! maar anders had ik in de lente gewoon weer een paar nieuwe plantjes voor je gehaald hoor... heb jij trouwens Daslook? daar heb ik nu heel veel van dus als je wilt... Quote
Dennis29 Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Eva, de lichitomaat is helemaal niet lekker en een vreselijke plant. Dus zet er niet te veel neer En de aztekenkruid is vreselijk zoet, maar er zit een erg zoethout achtig bijsmaakje aan. Hier komt ie er dus niet meer in. Quote
Jorieke123 Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 @Dennis: Ik dacht dat die bijsmaak juist niet aan dat aztekenkruid zou zitten (maar wel aan stevia) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Ja daslook heb ik, die geven leuke wortelstokjes, wie is Aldo die ken ik hier niet? Quote Players only love you when they're playing.
Eva Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 je bedoelt knolletjes toch Hans?Aldo ken je idd niet...het was me even ontschoten dat hij hier helemaal niet zit hij zit op het chilli forum... Dennis, ik dacht net zoals Jorieke..stevia was toch die ene met de zoethoutsmaak? maar dan nog, ook al ben ik niet zo'n fan van zoethout, vies vind ik het niet.en mijn dochter vind het zelfs lekker! waarom is de lichi tomaat zo'n vreselijke plant Dennis?en waar smaakt hij dan naar? en dennis, nu je hier toch even kijkt.....heb jij misschien nog zaadjes van het ABC kruid? dat was hier dit jaar wél een groot succes. helaas heb ik er geen zaden van kunnen oogsten...te nat en dus rot. Quote
Dennis29 Posted May 24, 2012 Posted May 24, 2012 Oh ik lees dit nu pas Maar er zit aan aztekenkruid idd niet zo een erge zoethout smaak maar wel een vieze zoete smaak, is niet echt uit te leggen. Â En lichi tomaat is vreselijk omdat er op werkelijk ieder stukje plant gemene stekels zitten, de vruchtjes zitten in hoesjes met stekels dus een vreselijk karwei om ze eruit te halen. En de vruchtjes zijn erg waterig en smaken eigenlijk nergens naar... Â En ik heb volgensmij nog zaadjes van het ABC kruid, stuur maar een pm als je wat zaadjes wilt. Quote
dennislp Posted May 24, 2012 Posted May 24, 2012 Maar er zit aan aztekenkruid idd niet zo een erge zoethout smaak maar wel een vieze zoete smaak, is niet echt uit te leggen. Â Beetje chemische na smaak vind ik het hebben.De bloemetjes schijnen ook zoet te zijn / eetbaar als een soort snoepjes, geen idee hoe die smaken. Kwam er pas achter dat die eetbaar waren toen m'n plantje al dood was Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Dennis29 Posted May 27, 2012 Posted May 27, 2012 Ja een beetje chemisch. Maar de bloemetjes zijn maar heel klein, dus dan zijn het wel hele kleine snoepjes Quote
Eva Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 oh, ik kan er niets aan doen...ik wil het aztekenkruid nog steeds eens hebben... ik heb inmiddels een abc plantje dus zaden zijn niet meer nodig..gelukkig maar, want op de een of andere manier wil het zaaien niet zo best hier... Quote
Recommended Posts