Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Vorig zomer jaar heb ik een druif geplant. Deze hen ik van het winter om 1 meter teruggesnoeid.

Een tijdje terug zag ik dat de druif weer begon te uitlopen. Alleen nu lijken de nieuwe schuiten te zijn verdord. De grond is echter niet uitgedroogd.

Iemand een idee hoe dit kan, en wat ik kan doen?

20210521-182342.jpg

Geplaatst:

Lijkt last te hebben gehad van het vriesweer.

Heel veel ervaring heb ik niet met druiven, maar vaak overleven de kleintjes die vrieskou wel als ze in volle grond en goed beschut stonden. Er zouden nu wel al blaadjes moeten op staan, dat is dus geen goed teken.

Snoeien van druif kan heel de winter, maaaaaar: alleen doen na de zwaarste vriesperiode. Ik luister daar blindelings naar en er wordt geknipt rond einde maart. Dan direct ook stekjes maken met die takjes :)

Geplaatst:

Is de druif vorige jaar wel aangeslagen en uitgelopen? Geplant in zomer ? Vanuit een pot?

Aan de snoei zal het niet gelegen hebben.

Ik weet niet waar je woont, dit lijkt ook op schade door nachtvorst. Dan gaat de druif nog uitlopen op slapende ogen (je krijgt dan geen druiven meer)

Je kunt sowieso weinig doen .... alleen afwachten en hopen ;)

aangepast door Bertus

Geplaatst:
  • Auteur

De druif staat in de volle grond, maar absoluut niet beschut.

Vorig zomer gepoot vanuit een pot. Hij leek tien goed an te slaan en is nog behoorlijk gegroeid.

De druif begon pas laat met uitlopen dit jaar, ik denk zo'n 2 weken terug. Dit  was na de laatste nachtvorst. Wel hebben we vorig weekeinde een behoorlijke hagelbui gehad met veel wind erbij. Zou dat de oorzaak zijn?

Geplaatst:

Druiven zijn met uitlopen 2-3 weken later dan vorig jaar en hagel kan zeker ook de oorzaak zijn van de schade.

Dus ... afwachten, meer kun je niet doen nu. 

Edit: misschien kaarsje opsteken maar persoonlijk heb ik daar niet zoveel vertrouwen in ....

aangepast door Bertus

Geplaatst:

Misschien zijn de wortels verrot. Een knop heeft van zichzelf altijd genoeg energie om uit te lopen. Maar als hij daarna niet verder groeit, dan zit het probleem waarschijnlijk bij de wortels. En dan kan bij een volgende druif hetzelfde probleem optreden. Draineert je grond goed? En heb je wat kalk toegevoegd bij het aanplanten?

Geplaatst:
4 uren geleden, fre3ke zei:

Misschien zijn de wortels verrot.

Nu nog zoveel impact van vorst in knoppen lijkt me heel onwaarschijnlijk. Er zouden al lang nieuwe groeipunten moeten zijn en eigenlijk al de eerste bladeren. 

Ik vermoed hetzelfde als fre3ke zegt. Wortelrot. Vrees dat de struik dood is of op sterven na. Temeer door de witte uitslag op de stam. Kan meerdere oorzaken hebben. 1. Aantasting die al aanwezig was in de struik kan. 2. Een ouder ras met grote gevoeligheid voor meeldauw kan ook dit gevolg hebben. 3. Maar meest waarschijnlijk acht ik dat de struik niet echt is aangeslagen en dat gebeurt snel bij slecht doorlatende grond. Druif heeft tot een diepte van een 70 cm een luchtige grond nodig waar het water snel wegzakt. Als ze bijvoorbeeld in de winter gedurende een week of zo met natte voeten staat , dan is de kans groot dat ze niet overleeft. 

4. Andere verklaringen kunnen nog zijn: een te zure grond waardoor alle processen niet goed kunnen lopen. (Wat kalk mag dan maar is niet de eerste oplossing wat te vaak gedacht wordt!!!)  Compost en klei (bijv. in de vorm van bentoniet) kan een groot verschil maken. Een van nature flink zure grond is voor druif eigenlijk ongeschikt. 5. Omdat veel planten en zeker ook een druif behoorlijk wat reserves in het hout opslaan, kunnen ze lijken aan te slaan na aanplant en pas na de winter bij een - veelvragende!! - nieuwe start het niet meer kunnen redden. Te weinig nieuwe wortelgroei na aanplant of beschadigingen aan wortels of bast kunnen dit als een gevolg hebben. Precies om deze reden is het zo belangrijk om jonge aanplant in periodes van droogte af en toe zo veel water te geven dat behoorlijk diep in de bodem gaat. Heel vaak een beetje helpt dan niet. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic