Jump to content

Witte kool uitlopers

elrike

Recommended Posts

In mijn bijkeukenbak vol groenten bleek ik een witte kool te zijn vergeten.

Veel oude bladeren verwijderd en de goede stukken nog een lekkere roerbakschotel van gemaakt viel me ineens de afgesneden stronk op.

Er zaten allemaal minikooltjes op van een halve cm.

ipv weggooien heb ik deze in een bloempot gezet, water erbij en we zien wel.

Vandaag een week of 2 later zie ik dat het langzaam aan het groeien is, blaadjes zijn al mooi groen en de grootste toch al bijna 3 cm.

Wat nu? Kan ik de mini kooltjes straks in de tuin zetten, in januari? Of zou ik beter een vensterbank met prachtige witte kool kamerplantjes in de woonkamer maken ivm de winter?

De moestuinvensterbank, ook een leuk nieuw idee Of zou dat weer te warm worden?

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Jouw minikooltjes zullen waarschijnlijk niet meer uitgroeien tot bruikbare kooltjes Elrike maar tot bloemvorming over gaan. Kool is nu eenmaal een tweejarige plant .Bloeiende kool kan ook mooi zijn dus als je hem oppot krijg je in ieder geval een aparte kamerplant.

Laat wel alle 'minikooltjes' aan de stronk zitten want als je ze afbreekt en apart tracht uit te planten redden ze het niet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Als het gaat bloeien dan kan ik er altijd nog zaad van winnen toch?

Heb nog nooit een kool in de tuin gehad dus geen idee van deze plant (behalve hoe er wat lekkers van te maken))

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Als het gaat bloeien dan kan ik er altijd nog zaad van winnen toch?

Natuurlijk kan dat en als het geen F1 hybride kool is , en niet verbasterd raakt door andere in de buurt staande bloeiende kool , krijg je weer bruikbare zaadjes om hetzelfde ras verder te telen. De zaden die uit de bloemetjes van de 'minikooltjes' ontstaan zijn genetisch gezien hetzelfde als de zaden die vanuit de hoofdkool zouden ontstaan.

De vermelding F1(eerste generatie nakomeling) op een zakje zaad houdt in dat het zaad gekweekt is van 2 verschillende "ouders". Het zaad dat zo'n f1 plant zelf geeft(een 2e generatie dus), degenereert meestal weer terug naar 1 van die ouders en zal dus altijd anders(mogelijk slechter) zijn dan de planten die je er van had.

Als aanvulling op de uitleg van Geedee over F1 hybride zaden lijkt me de uitleg die Diana op haar site geeft een hele goede. Hier een quote .

Zaden - F1 hybride

Herkomst

Men start met twee ouderplanten met verschillende, maar allebei gewilde eigenschappen (bijvoorbeeld ouder 1 is ziektebestendig, ouder 2 geeft een grote opbrengst). Deze ouderplanten worden apart van elkaar enkele jaren via zelfbestuiving op hun goede eigenschappen verder gekweekt, net zo lang tot ze "homozygoot" zijn. Dit betekent dat alle nakomelingen van de eerste generatie, zonder uitzondering die bepaalde gewenste eigenschappen krijgen.

De eerste nakomelingen uit de kruising tussen de beide homozygote ouderplanten zijn de F1-hybriden. Zij hebben dus altijd de goede eigenschappen van allebei de ouders. Van deze kruising wordt het zaad verkocht (het wordt veel gebruikt door beroepstuinders).

Indien je nu wilt gaan vermeerderen met zelf gewonnen zaden van een plant uit F1-hybride zaad, (= het kruisen van 2 x F1-hybriden) blijft slechts een heel klein percentage van de goede eigenschappen behouden (zaad dat je zelf oogst van F1-hybriden zullen meestal slechte en grillige resultaten geven). Zo word je dus "gedwongen" altijd weer nieuwe F1 hybriden zaden te kopen.

Indien je dus grote planten wilt die een grote opbrengst geven en waarvan je niet van plan bent zelf zaden van oogsten, en je bent bereid meer te betalen zijn F1-hybriden een goede optie.

Kenmerken F1-hybride zaad:

•grote opbrengst

•grote uniformiteit qua vorm, kleur, groeisnelheid

•niet mogelijk zelf identiek te vermeerderen

•duurder dan gewone zaden

•gemiddelde smaak, bedoeld voor een "groot publiek"

Kenmerken zaadvaste rassen :

•grilliger qua opbrengst, vorm, kleur, groeisnelheid, gezondheid, smaak, etc. (daardoor dan ook wel verrassender)

•soms een grote opbrengst maar soms ook niet

•zelf identiek te vermeerderen (mits de juiste techniek wordt toegepast)

•relatief goedkoop, en als je de zaden zelf oogst, gratis

•meer (bijzondere) smaak, en dat kan lekkerder of minder lekker zijn, afhankelijk van je smaak, in ieder geval meer smaakverschil tussen verchillende rassen.