geedee Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Omdat ik het zeef én geleirijk wil hebben (dat doen de pitten extra) heb ik alles erbij gekookt...lekker makkelijk Quote
Elizabet Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Geedee, hoe doe je dat precies, dat uit laten lekken met een steen? Ik heb vorige week 2 pannen met appels en kweeperen tot stroop gekookt, maar ik vond het zeven (eerst door een bolzeef en daarna door een passeerzeef) nogal gedoe en tijdrovend (en ik heb het idee dat ik nog lang niet zoveel sap uit mijn fruit heb gekregen dan erin zat, door ongeduld en vollopende zeven enzo) dus dat overnight uitlekken klinkt goed. Maar ik vraag me af hoe je handig een doek zo stevig op een pan bevestigd krijgt dat je daar én kilo's appelpulp in kunt dumpen en ook nog een steen erop kunt leggen, zonder dat alles de pan inkukelt. Moet je sowieso ook wel een grotere doek hebben lijkt me. Terwijl ik schrijf krijg ik natuurlijk alweer een idee: Het moet niet zoals bouillon zeven (doek op de pan knijperen en vocht erop scheppen) maar a la hangop: Alles in een doek scheppen, punten bij elkaar knopen en ergens aan ophangen met een pan eronder. Ik ga ns op zoek naar een flink stuk kaasdoek. Met laken lukt het denk ik niet he, te strak geweven? Quote elizabet.nl
geedee Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Nou ik heb een 10 literpanzet daar een vergiet opleg er een natte schone en wasmiddel-uitgespoelde vaatdoek opdoe de helft van de peren/appeltroep erinwacht n uurtje(het makkelijke vocht loopt er dan uit)schep de pulp ff in een kom en herhaal alles met de 2e helft pulp.schep dan de beide pulpresten terug in de doek en vouw de punten dicht en leg daar een steen op en laat dat de hele nacht uitlekken. de pulp gaat dan naar de kippen het sap laat ik inkoken tot stroop of maak m af met geleisuiker tot jam / gelei heb je geen groot vergiet, kun je de doek ook aan de handvatten van de grote ketel vastbinden of zo iets....ff inventief zijn...kan ook in 2 porties of een emmer gebruiken en een stevige elastiek zodat de doek niet erin valt enz enz. Quote
thea Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Of hangen aan een grote soeplepel en die aan je afzuiger.? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Manuela88 Geplaatst: 21 november 2013 Geplaatst: 21 november 2013 heeft iemand een idee of een ouderwedse weckketel op een elektrisch fornuis kan? Quote
CorvK Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 Waarschijnlijk niet Manuela, volgens mij is de bodem te dun. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/
Jenneke Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 Vanmiddag heb ik een paar weckpotten gekocht bij de Xenos en ga dus binnenkort proberen voor de eerste keer te wecken. Aangestoken door al die inspirerende weck-verhalen hier op het forum ga ik tomatensaus uit de oven maken. Als ik het goed onthouden heb moet deze slechts 20 minuten wecken. Geldt dit ook als je het in een gewone pan zachtjes aan de kook houdt? En klopt het dat de potten tot ongeveer een cm onder de rand in het water moeten staan?Als ik de lege potten en deksels uitkook moet er dan soda bij of is een tijdje (bijv. 10 minuten) in kokend water voldoende om de potten te steriliseren en kan ik de rubbers gewoon meekoken? In de toekomst zou ik ook graag goulash, stoofvlees, bolognesesaus e.d. gaan wecken. Ik begrijp dat dit omdat er vlees in zit veel langer moet wecken; 3 uur? Ik las hier dat dingen met vlees onder druk geweckt moeten worden. Maar als ik het me goed herinner deed mijn oma dat ook gewoon in een (weck)pan. Maar ik ben nu dus aan het twijfelen.En is het waar dat je botulime-besmetting kunt voorkomen door het geweckte produkt voor gebruik een kwartier te koken? Hmmmm, misschien eens een boek aanschaffen, eens kijken of "Wecken voor Dummies" ook bestaat. Quote
Erny Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 Of de verschillende topics over wecken op dit forum eens doorlezen. Daar staat echt alles in wat je moet weten. Succes met je eerste poging! Quote
Jenneke Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 IK heb al enorm veel zitten lezen, maar daardoor heb ik eigenlijk deze vragen. IK heb ook op andere websites zitten lezen. Maar ik ben van mezelf een enorm onzeker type, dus ik ga aan van alles twijfelen IK zou niet graag m'n zus vergiftigen namelijk Dus ik had de hoop dat hier iemand met veel weck-ervaring een paar korte duidelijke antwoorden op had, ik zou daar in ieder geval erg blij mee zijn Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 september 2014 Auteur Geplaatst: 17 september 2014 Wat voor een weckpotten zijn dat? Die van de Xenos? Wecken is wecken, of je dat nou in een weckpan of in een 'normale' pan doet. 20 minuten zou best kunnen, ik doe met dat soort recepten (tomaten/fruit wat door zijn zoet/zuur gehalte niet heel moeilijk is om te bewaren) vaak een half uurtje denk ik. Ik klok niet echt, zorg gewoon dat het flink heet in de potten gaat en dan nog even goed kookt in de weckpan. De potten moeten voor ongeveer 2/3 onder water staan. Doe je een dubbele laag potten op elkaar, dan geldt dat voor de bovenste potten. Die daar onder staan dan natuurlijk helemaal onder water. Ik kook de potten en deksels en rubbers uit in dezelfde pan, zonder soda. Gaat al jaren goed Ik vind soda maar een vies goedje, je moet weer extra spoelen om dat glibberlaagje er af te krijgen en dat is me teveel werk Zaken met vlees moeten inderdaad vrij lang wecken. Dat verschilt per soort en per recept. Het staat er altijd bij vermeld als je zoekt op weckrecepten. Onder druk hoeft niet. Dit is wel een fijn boek: http://www.brouwmarkt.nl/wecken-inmaken/boeken-inmaken-wecken/het-weckboek-inmaakboek-110-pag.html Over botulisme weet ik niets, ik houd er geen rekening mee en ben er niet bang voor. Maar daar is op dit forum ook al vaak over gepraat, de discussies kan je wel vinden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 uitleg die ik een tijdje geleden had geschreven over botulisme: soepgroenten-wecken-t6401-10.html?#p239481 Quote
Jenneke Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 Dankjewel Loes, daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken. Wat voor een weckpotten zijn dat? Die van de Xenos? Ik heb even een foto gemaakt. Volgens mij zijn het net zulke weckpotten als mijn oma had met losse deksels en klemmen. Er staat in reliëf "Weck" op. En bedankt voor de duidelijke uitleg en de tip voor het boek, ik zie altijd allerlei leeuwen en beren op de weg die er uiteindelijk niet blijken te zijn Ik moet het gewoon gaan doen en niet zo miepen denk ik Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 september 2014 Auteur Geplaatst: 17 september 2014 Ja, dat zijn mooie potten. Top. Die worden ook besproken in dat boek, als zijnde de 'nieuwe' potten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
aalterse-willy Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 Hier is ook al een paar keer gesproken over het wecken in het afwasmachien. Dat is een mythe en lukt niet.Deze week nog gezien op Discovery of zo, programma Mythbusters.Die hebben dat uitvoerig getest en de temperatuur kwam maar tot ongeveer 55°.Iets zuurs of met pekel zou nog wel lukken maar gewoon wecken niet omdat het hoegenaamd niet kookt, met moeite pasteuriseren.Niet doen zou ik zeggen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jenneke Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 Ik ben hier nog een ouderwetse met-de-hand-afwasser, geen afwasmachine dus. Ik heb er ook over gedacht om het in de oven te doen, maar ik heb een combi magnetron/hete-lucht-oven die niet echt mooi constant van temperatuur is. Bovendien is het deurtje te ondoorzichtig om een oventhermometer af te kunnen lezen, dus dat is ook geen optie. Dus gewoon in een grote pan lijkt mij nu het veiligst, als het water bubbelt is het 100 graden, kan niet missen. Heb dat boek trouwens maar meteen bestelt Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.