Geplaatst: 3 mei 20253 Mei Aha, ok dan hebben wij dus geen 'hobbykippen' want die van ons leggen er wel zo veel (of zelfs 7 in de week nu..) Alleen de titel roept hier wel een boel vragen op, want dan zouden die regenwormen er niet eens meer toe doen ook? En überhaupt de manier van houden? En hoeveel eieren legt zo'n hobbykip dan wel? Dat je er daar maar 1 van mag eten per week, en er voor de supermarkt eieren geen limiet (toch?) geldt? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 mei 20253 Mei Het roept inderdaad alleen maar meer vragen op. En zit er dan ook veel meer andere concentraties in dat ei? Ijzer en zink bijvoorbeeld? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 mei 20253 Mei Het wordt nu echt zo'n kip en ei verhaal. Je weet wel: wat was er het eerst? Waar is het op gebaseerd. Ik heb geen kippen, maar ik had de eieren ook gewoon gegeten hoor. In heel veel spullen zit Pefas en de Tefalpannen en fout bakpapier blijven ze toch ook nog verkopen? Die bedrijven moeten ze aanschrijven, niet ons die proberen zo gezond mogelijk te eten. 3 mei 20253 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 3 mei 20253 Mei 2 uren geleden, Arja zei: Artikel in de Stentor. Kan helaas niet meer vertellen, want momenteel geen abonnement. Maar dit is de kop, en het klinkt mij plausibel in de oren. https://archive.is/NlIZD Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 mei 20253 Mei Auteur ‘Hobbykippen leggen geen zes eieren per week, daarom is PFAS-concentratie per ei hoger’ Eet geen eieren van hobbykippen meer, raadde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) rond Pasen aan. Er zit te veel PFAS in die eieren en dat is schadelijk, stelt het RIVM. Jan Dirk Nijkamp, van Kleindier Liefhebbers Nederland, vindt het veel te kort door de bocht. Groot in het nieuws: ‘RIVM raadt aan om eieren van hobby-kippen niet meer te eten vanwege de hoge concentratie van de schadelijke stof PFAS’. Een complotdenker zou al gauw denken: Waarom nu dit nieuws precies voor Pasen? Is dit in opdracht van de commerciële legkippenhouderij? Waarom wordt nu het ei van de hobby-kip gebruikt als communicatiemiddel voor de zeer zorgwerkende stof PFAS? In Nederland hebben ruim 160.000 huishoudens kippen voor de liefhebberij. Deze liefhebbers doen dit omdat zij het leuk vinden om kippen te houden en af en toe een eitje te krijgen als beloning voor de goede zorg. Of zoals veel kippenliefhebbers: om een bepaald ras in stand willen houden. PFAS Poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) zijn chemische stoffen die gebruikt worden om producten water-, vuil-, stof- of vetafstotend te maken. Bijvoorbeeld een pan met anti-aanbaklaag, waterafstotende regenjas of het schuim in een brandblusser. Sommige PFAS vormen een risico voor gezondheid en milieu. Bron: Milieu Centraal Voedsel Ik heb met verbazing de uitleg van Bart-Jan Oplaat van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders NVP gelezen. ‘Vrije-uitloopkippen komen wel buiten, maar buiten eten ze zo weinig dat dat geen probleem is. Als je binnen een vijfsterrenlunch hebt gegeten, ga je buiten geen gehaktbal meer uit de muur trekken.’ Ik heb nog nooit zoiets onnozels gehoord. Alsof liefhebbers hun kippen geen voer geven. Kippen zijn altijd op zoek naar eten en scharrelen rond om iets eetbaars te vinden. De werkelijkheid is dat de zogenaamde vrije- uitloopkippen maar een beperkt dagdeel en alleen bij goede weersomstandigheden buiten lopen. Daarbij komt nog dat er momenteel vanwege de vogelgriep een ophokplicht van kracht is waardoor commerciële legkippen uitsluitend binnen zitten. Oorzaak De regenwormen die de hobbykippen opeten, zouden het meest verantwoordelijk voor het PFAS in de onderzochte eieren van hobbykippen. Maar dit is een zogenaamde hypothese, in gewoon Nederlands ‘een verwachting’ en dus geen feit. Het moet nog verder onderzocht worden. Ik heb zelf een andere hypothese. Commercieel gehouden kippen leggen gemiddeld zes eieren per week, het gehele jaar door en lopen zeer beperkt buiten. Hobby-kippen en onze raskippen lopen buiten en leggen vooral in het voorjaar en de zomer. En over het algemeen ook geen zes eieren per week. Kortom: de PFAS die onze hobbykippen krijgen, kan zich aan minder eieren binden. Daardoor is de concentratie PFAS hoger per gelegd ei. PFAS-waarde Op de website van het RIVM staat dat de gezondheidskundige waarde van kraanwater niet wordt overschreden door de hoeveelheid PFAS die mensen binnenkrijgen door het drinken van kraanwater. Deze waarde wordt wél overschreden door de hoeveelheid PFAS die mensen gemiddeld binnenkrijgen uit kraanwater en voedsel samen. Lekker eitje Het advies van RIVM is beperkt en kort door de bocht. Er is nog veel onderzoek nodig. Laten we ons verstand gebruiken en gevarieerd eten met daarbij af en toe een lekker eitje van onze eigen hobby- en raskippen. Vanwege de afschermplicht zitten al veel hobby- en raskippen onder een afdak. Laat uw kippen slechts tegen de avond buitenlopen en niet als het regent, is het advies. Bron: https://www.destentor.nl/opinie/hobbykippen-leggen-geen-zes-eieren-per-week-daarom-is-pfas-concentratie-per-ei-hoger~a3df22a2/
Geplaatst: 3 mei 20253 Mei Auteur Bij kennissen leggen de kippen op dit moment ook 6 a 7 eieren per week. Misschien dat sommige hobby kippen te oud worden en dan minder leggen per week?
Geplaatst: 4 mei 20254 Mei 20 uren geleden, Arja zei: ‘Hobbykippen leggen geen zes eieren per week, daarom is PFAS-concentratie per ei hoger’ De hobby kippen vsn mijn moeder leggen na de winterpauze weer volop nu. En zijn er toch echt iedere dag 1 ei, soms wordt er 1 dag overgeslagen. Dus aan 6 eieren per week per kip zit mijn moeder wel. Ik denk dat de meeste hobby kippen wel 6 eieren per week leggen als ze goede verzorging krijgen.
Geplaatst: 4 mei 20254 Mei Ik heb nog maar twee kipjes, waarvan er nog 1 eitjes geeft. Minimaal 6 in de week. Kippen lopen op steen, dus weinig kans op wormen. Ik vind het pfas verhaal vermoeiend, het zoveelste iets wat niet deugd. Ik sluit mijn ogen er niet voor hoor, maar probeer wel om normaal te blijven doen en blij te zijn met mijn kipjes en eitjes.
Geplaatst: 4 mei 20254 Mei 1 uur geleden, Gitta zei: De hobby kippen vsn mijn moeder leggen na de winterpauze weer volop nu. En zijn er toch echt iedere dag 1 ei, soms wordt er 1 dag overgeslagen. Dus aan 6 eieren per week per kip zit mijn moeder wel. Ik denk dat de meeste hobby kippen wel 6 eieren per week leggen als ze goede verzorging krijgen. Maar wel na een winterstop terwijl legkippen in de winter vaak doorleggen.
Geplaatst: 4 mei 20254 Mei @loes Ja klopt, want die kippen staan 's winters onder scherpe lampen om het daglicht na te bootsen.
Geplaatst: 4 mei 20254 Mei Bij ons in het dorp schijnt een van de hoogste concentraties van pfas in Nederland te zijn… zou toch bijzonder zijn als onze kippen er net geen last van hebben. Zucht. We gaan dus wel een test doen. Wij eten elke week zo’n 15 eieren. In totaal, niet pp! Dus ben nu iets meer bezorgd dan voorheen. Ik probeer me ook niet gek te laten maken, het zit inderdaad al in zo veel. Maar om nou willens en wetens op toplocatie lekker pfas naar binnen te slobberen gaat me ook iets te ver.
Geplaatst: 8 mei 20258 Mei Waar de kippen van mijn moeder lopen is het helemaal betegeld, dus zoveel wormen komen daar niet doorheen. Ik eet ze gewoon
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.