Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika en temperatuur om te zaaien


rommert

Aanbevolen berichten

hallo

 

ik wil alvast beginnen met paprika zaaien aangezien ik vorig jaar nogal laat was met zaaien. maar om paprika te laten kiemen heb je warmte nodig. nu zat ik al te denken aan een propagator maar omdat die warmte maakt met elektriciteit verbruikt hij dus veel stroom. zijn er dan nog andere manieren om warmte goedkoop te creëren? of is een vensterbank op het zuidwesten wel genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet het al jaren op de vensterbank, boven de radiator, en dat gaat prima!

Heb zelf een vensterbank op het westen. Heb ze vorige week gezaaid (pepers, aubergine en paprika).

Ik zet ze overigens de eerste weken wel in een mini kasje (geen verwarming erin of zo net als er een glas ondersteboven er boven op zetten. Werkt prima.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet het al jaren op de vensterbank, boven de radiator, en dat gaat prima!

Heb zelf een vensterbank op het westen. Heb ze vorige week gezaaid (pepers, aubergine en paprika).

Ik zet ze overigens de eerste weken wel in een mini kasje (geen verwarming erin of zo net als er een glas ondersteboven er boven op zetten. Werkt prima.

bij mij is de vensterbank ook op het westen alleen is er geen radiator. ach ik zie wel hoe het gaat het is ook nog maar januari.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rommert,

 

Alles is goed als het maar warm is (dus ook donker, licht hebben ze niet nodig om te kiemen) . Een temperatuur van 23-25 graden is ideaal. Als je ze bijvoorbeeld in de huiskamer of keuken zet, zit je vaak al rond de 18-20-22 graden en dan komt het helemaal goed

 

Een kamer zonder verwarming zal dus niet warm genoeg zijn! Wat ik altijd doe bij paprika, pepers en tomaten is gebruik maken van lege ijsbakjes of bakjes van de chinees, beide met deksel. In het deksel prik je dan enkele gaatjes (met een passer bijvoorbeeld). Op deze manier creëer je een soort mini-kasje met een hoge luchtvochtigheid. Vul het bakje met zaai/potgrond leg de zaadjes op de juiste diepte, bedek wat met zaaigrond of zand en spuit met een vernevelaar voor wat extra vocht. Dat bakje zet ik dan gewoon in de kamer waar het warm genoeg is. Een soortgelijk effect kan je bereiken door huishoudfolie met gaatjes in geprikt strak over een zaaibakje te spannen.

 

Binnen 14 dagen zijn de zaadjes dan gekiemt en zet je ze op een lichte plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bedoelt het op je slaapkamer of zo te proberen en het is daar een graad of 10, zal er niets gebeuren. Ze moeten toch wel in een aangenaam verwarmd vertrek worden gezaaid en zoals al eerder gezegd: een bakje met een plastic dekseltje in een verwarmd vertrek, werkt nog beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op een kachel die aan staat? ik heb op mijn kamer namelijk een kachel die gelijk staat aan de kachels beneden dus als mn ouders de kachels aanzetten gaat die van mij ook aan en is het even warm op mijn slaapkamer als beneden. dus dat komt wel goed. @ geedee gelukkig is het geen 10 graden op mn slaapkamer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet direct op de kachel zetten...da's weer te veel van het goede ...ikzelf heb een magnetronrooster op de radiator staan en dan dan het zaaibakje daar weer op...hebben hier een HR ketel dus die radiatoren worden loeiheet....je wil ook geen zaadjes gekookt hebben he?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...