Elineindetuin Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 Dag allemaal, Wij zijn nieuw in moestuinieren en hebben nog veel te leren! Nu echter iets wat we niet helemaal snappen. In mei hebben we buiten twee exemplaren van een courgette black beauty geplant. De vierkante meter per plant was niet genoeg, ze krijgen uitlopers en ze nemen samen zeker 6 m2 in beslag inmiddels. De courgette zou klein en donkergroen geplukt moeten worden, maar ze beginnen lichtgroen, groeien dan als kool en worden gigantisch en meer groenwit. Ik denk niet dat we te lang hebben gewacht, want ze zijn überhaupt niet donkergroen aan het begin. Weet iemand wat hier aan de hand is en of we dit gewoon kunnen eten? Groeten, Eline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 Dat klinkt niet als een courgette. Kun je een foto plaatsen, dat verduidelijkt vaak veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 En heb je zaad van de erkende zaadhandel of plantjes gekocht? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 courgette heeft wel karakteristiek blad, minder rond, vaak witte vlekken ziet ie er zó uit?: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 Courgettes moet je niet heel groot laten worden, die zijn het lekkerst als ze zo'n 15 cm lang zijn. Of jij een courgette hebt, betwijfel ik, maar een foto van je planten zou wel helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elineindetuin Posted August 12, 2021 Author Share Posted August 12, 2021 Gisteren deed de optie om foto's in te voegen het niet nu gelukkig wel. Hier zien jullie hoe ze eruit zien als ze net beginnen te groeien, en hoe het nu wordt als ze groot zijn. De zaden komen uit een zakje van een tuincentrum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elineindetuin Posted August 12, 2021 Author Share Posted August 12, 2021 En hier nog de bladeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 Is dat niet die courgette die AH ook in zijn tuintjes heeft gestopt? Ergens moest een zaadhandelaar van een boel van deze soort zaden af? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 3 uren geleden, Jorieke123 zei: Is dat niet die courgette die AH ook in zijn tuintjes heeft gestopt? Dat lijkt er wel op. Ik kreeg nog een van de zaailingen van mijn dochter. Het ras weet ik niet, maar eigenlijk is het nog niet zo een slechte varieteit. Kreeg van iemand anders een muskaat-courgette die al een meter of 5 is en waarvan ik tot hier maar 1 courgette oogstte. Die AH-plant leverde tot hier minstens 20 stuks en gezond en stevig vruchtvlees zonder duidelijke pitten. Daarnaast heb ik nog 2 vertrouwde planten van het ras "diamant". Vandaag weer een hele grote pan zoetzure courgette en komkommer gemaakt. Zit al op een 30 potjes....moet genoeg zijn voor een jaartje. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Dit is zeker geen ras zuivere Black Beauty. Die ranken niet en geven donker groene courgettes. Het zou bijv. een Libanese kunnen zijn, die zijn licht van kleur en kunnen ranken. Maar het kan ook een fout bij de veredelaar kunnen zijn. Ik heb wel van deze spontane nakomelingen gehad via het zaad op de composthoop. Vaak wordt de schil dan ook snel hard bij wat langer doorgroeien na de kruising met een pompoen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 (edited) Ik heb ook 1 zo'n plant staan. Moest volgens het zakje een long trailing green zijn. Maar die is het zeker niet. Heb de LTG al jaren staan en zo hebben de courgettes we er nog nooit uit gezien. Heb nog 2 planten uit hetzelfde zakje staan en dat zijn overduidelijk wel LTG's. Wel vreemd dat meerdere mensen een zelfde soort courgette krijgen die ze niet zouden moeten hebben. Je zou haast denken dat er bij een grote verpakker/ vermeerderaar iets mis is gegaan. Edited August 17, 2021 by tuinLB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts