Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Courgette mysterie

Elineindetuin

Recommended Posts

Dag allemaal,

Wij zijn nieuw in moestuinieren en hebben nog veel te leren! Nu echter iets wat we niet helemaal snappen. In mei hebben we buiten twee exemplaren van een courgette black beauty geplant. De vierkante meter per plant was niet genoeg, ze krijgen uitlopers en ze nemen samen zeker 6 m2 in beslag inmiddels. De courgette zou klein en donkergroen geplukt moeten worden, maar ze beginnen lichtgroen, groeien dan als kool en worden gigantisch en meer groenwit. Ik denk niet dat we te lang hebben gewacht, want ze zijn überhaupt niet donkergroen aan het begin. Weet iemand wat hier aan de hand is en of we dit gewoon kunnen eten?

Groeten, Eline

3 uren geleden, Jorieke123 zei:

Is dat niet die courgette die AH ook in zijn tuintjes heeft gestopt?

Dat lijkt er wel op. Ik kreeg nog een van de zaailingen van mijn dochter. Het ras weet ik niet, maar eigenlijk is het nog niet zo een slechte varieteit. Kreeg van iemand anders een muskaat-courgette die al een meter of 5 is en waarvan ik tot hier maar 1 courgette oogstte. Die AH-plant leverde tot hier minstens 20 stuks en gezond en stevig vruchtvlees zonder duidelijke pitten. Daarnaast heb ik nog 2 vertrouwde planten van het ras "diamant". Vandaag weer een hele grote pan zoetzure courgette en komkommer gemaakt. Zit al op een 30 potjes....moet genoeg zijn voor een jaartje.  

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dit is zeker geen ras zuivere Black Beauty. Die ranken niet en geven donker groene courgettes.

Het zou bijv. een Libanese kunnen zijn, die zijn licht van kleur en kunnen ranken. 

Maar het kan ook een fout bij de veredelaar kunnen zijn. Ik heb wel van deze spontane nakomelingen gehad via het zaad op de composthoop.

Vaak wordt de schil dan ook snel hard bij wat langer doorgroeien na de kruising met een pompoen.

Ik heb ook 1 zo'n plant staan.  Moest volgens het zakje een long trailing green zijn. Maar die is het zeker niet. Heb de LTG al jaren staan en zo hebben de courgettes we er nog nooit uit gezien. Heb nog 2 planten uit hetzelfde zakje staan en dat zijn overduidelijk wel LTG's. 

Wel vreemd dat meerdere mensen een zelfde soort courgette krijgen die ze niet zouden moeten hebben. Je zou haast denken dat er bij een grote verpakker/ vermeerderaar iets mis is gegaan. 

Edited by tuinLB