Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Akku tuinmachines goede ervaring mee?


Jane Doe

Aanbevolen berichten

  • 1 year later...

Misschien een beetje een off topic vraag, maar ik oriënteer me op de accu tuinpomp en een grastrimmer/bosmaaier van Einhell. Mijn vraag over de grastrimmer, waar blijft het plastic van de draadjes waarmee je maait? Zie het niet zitten om bij te dragen aan microplastics in de tuin en spaar dan liever door voor de bosmaaier met een metalen mes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb veel met de professionele accu machines van Stihl gewerkt en ben bang dat ik daardoor teveel verwend ben geraakt. Inmiddels zou ik wel graag zelf wat tuinmachines aanschaffen op accu en Stihl zit ook bij mij niet in mijn budget. Mocht iemand wel voor Stihl willen gaan kan ik ze echt aanraden, werken heel fijn. 

 

Einhell had ik ook mijn oog op laten vallen en ben dan ook benieuwd wat de ervaring nu is met de machine en de accu's. 

 

@MSDG de plastic draadjes van bosmaaiers 'verdwijnen' inderdaad en dat gaat ook nog eens relatief snel dus je verspreidt daar inderdaad wel wat plastics mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de bosmaaiers die ik ken kun je er of een mes opzetten of zo'n draadjesding. Bij mij zaten die beiden erbij. Dat waren een Honda en die dingen van de Lidl (Florabest en Parkside).

Voor onkruid maaien en ander stevig spul gebruik je het mes, voor gras trimmen gebruik je de draadjestrimmer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Inmiddels heb ik sinds kort een bosmaaier met accu en ben tevreden over de kwaliteit. We hebben een grote tuin en hebben steeds weinig gemaaid, leuk voor de biodiversiteit maar het begon inmiddels wel een beetje uit de hand te lopen. De maaier is dus direct vol aan het werk gezet en dat doet die netjes. Ik wilde eerst even kijken hoe die het met draad doet en daar was ik zo tevreden mee dat ik het mes er nog niet eens opgezet heb. Het echt dikke onkruid maait die dan niet mee maar daar is een draadkop ook niet voor bedoeld natuurlijk. De accu is steeds wel snel leeg (ik denk na ongeveer 200m2?) maar het is nu dus ook zwaar werk, straks ga ik het beter bijhouden en dan ga ik ervan uit dat de batterij het ook wat langer vol gaat houden. De machine zelf is super licht, zeker in verhouding met een benzinemaaier en ergonomisch ook fijn om mee te werken. Wel even wennen dat het heel anders vasthoud dan een normale bosmaaier.

 

De machine die ik heb is van het merk Raider, volgens mij niet verkrijgbaar in Nederland maar is denk ik erg vergelijkbaar met het merk Parkside van de Lidl (de accu's zijn ook uitwisselbaar). De machine werkt op een 20v accu en ik heb er een accu van 4ah bij gekocht. Er kan ook nog een heggenschaar en kettingzaag op het uiteinde aangesloten worden maar die heb ik er niet bijgekocht. Totale kosten voor machine en één 4ah batterij was €125, een goede prijs kwaliteit verhouding vind ik (mits die nog even meegaat natuurlijk). Nu mezelf even bedwingen om meer machines van deze serie aan te schaffen. Wel goede klantenbinding zo'n accusysteem waar een hele serie machines op past.  

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Iemand ervaring met biologisch afbreekbaar draad op een grastrimmer? Je hebt bijvoorbeeld het product greenline, dat zou ik graag in combinatie met een trimmer van Einhell gebruiken alleen ik kan nergens terug vinden of dat compatibel is. Kan je zomaar ander draad op je trimkop zetten zolang het dezelfde standaard diameter heeft? Is dat een makkelijk klusje? 
 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet bekend met die afbreekbare draad, wel mooi als dat echt zou werken ik vraag me wel af of ook echt goed afbreekt in de vrije natuur zonder composteerproces. De draaddikte die je gebruikt hangt af van het vermogen van de machine, accu machines hebben niet zo'n groot vermogen dus daar zit meestal een dunnere draad op. De draad moet je regelmatig vervangen en zolang de diameter hetzelfde is kan je gewoon een ander merk gebruiken, zo is er ook de keuze tussen vierkant of rond. Vierkant is wat stugger en fijn bij wat dikkere begroeiing, rond wordt het meeste gebruikt en is prima voor gras en onkruid. 

 

Het vervangen van de draad is gelukkig heel simpel, het systeem verschilt soms iets per type kop. Je drukt de bovenkant van de kop eruit, neemt een stuk draad en het midden haak je in de spoel en draai je om spoel heen, de uiteindes laat je uitsteken en je drukt de kop weer terug. Het is even een handigheidje, op Youtube kun je vast uitleg met beeld vinden maar het is echt niet moeilijk en duurt een minuutje. Tijdens het maaien wordt de draad steeds korter, dat merk je vanzelf, dan tik je met het midden van de maaikop even op de grond terwijl je gas geeft en dan komt er weer een nieuw stukje draad uit.

 

Houd er wel rekening mee dat dingen weg kunnen schieten dus goed afstand houden van mensen, dieren, ramen en auto's. Verder altijd een veiligheidsbril en oordoppen gebruiken. Zelf vind ik handschoenen ook een must om trillingen minder door te laten dringen maar als je maar af en toe met een accumachine werkt zal dat niet zo'n vaart lopen.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een MAKITA UR006GZ02 Bosmaaier 40Vmax gekocht en ben er content van. Een duurder merk maar steeds tevreden van geweest, na 13 jaren was 1 van de 2 18volt batterijen aan vervanging toe aangezien die niet lang meer mee ging. Wou ook een haakse slijper zonder draad.
Waarschijnlijk kopen we dit jaar of volgend jaar nog een kettingzaag en hegschaar op accu's zodat met der tijd alles kan op accu's.
Was even moeilijk kiezen of ik voor de 18 volt of 40 volt batterijen zou gaan wegens nog ouder werkgerief toen ik mijn vorige woning verbouwde en die nog allemaal op 18 volt werken maar aangezien de tuin toch groot is, maar voor 40 volt gegaan en worden alle nieuwe toestellen 40 volt.

 

Aangezien we met een wei zitten waar het gras en andere begroeiing 50cm hoog komt in de zomer, wou ik een zwaar model van bosmaaier. 

Er zitten naast de draadkop  voor gras ook een kop met 3 zwaar plastieken messen bij voor iets ruigere onkruiden en een metalen blad waar ik dikke, wilde bramen mee af doe.

Naar geluid, uitstoot is het een droom in vergelijking met een bezine model. Het gewicht valt ook zeer goed mee, al hangt dit ook af van welke batterij je erin steekt, ik gebruik de 4 Ah variant. Enige minpunt vind ik dat  de machine niet lang mee gaat, het duurt langer om deze batterijen op te laden dan dat de andere batterij mee gaat, zeker voor de zwaarste stand dewelke ik meestal gebruik omdat dit lekker snel en vlot werkt. Ook hier kun je wel opteren voor grotere maar dan ook zeer zware batterijen.

Van kracht van de machine merk ik geen verschil met het benzine model van Stihl van mijn schoonvader (is wel al een oud model).

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mdubbelmik zal de leverancier eens een mailtje sturen of ze wat meer info hebben. 👍 Enerzijds over compatibiliteit met gangbare accutrimmers, maar ook of ze iets meer kunnen delen over de samenstelling en het proces hoe dat dan precies in de bodem vergaat. Aan iets wat er 10 jaar over doet heb je ook niet zoveel.

 

@simonvbdat je een goede ervaring hebt met Makita geloof ik, prettig merk. Voor de particulier qua kosten/baten prima spul als je het toch nog redelijk intensief gebruikt. Ik heb iets nodig voor misschien 20/30m2, de paadjes in m’n moestuin. Daarom kijk ik naar de goedkopere merken, mede omdat Einhell een breed assortiment heeft. Hun accupomp is echt super! Die zie ik bij tuinierburen en die pompt zo over 50meter voor ruim 45 minuten. Gezien mijn gebrek aan tijd die ik aan gieten wil besteden kijk ik uit naar een pomp zodat ik niet met gieters in de weer hoef. 😄

aangepast door MSDG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...