Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Akku tuinmachines goede ervaring mee?


Jane Doe

Aanbevolen berichten

Hebben jullie goede ervaringen met akku tuinmachines?

Na lang uitzoeken zit ik te denken aan Einhell, power x change serie. De grasmaaier met 2 tot 4 akku's en aandrijving, de bosmaaier en heggenschaar met 2 akku's en veegmachine met akku. Zo zijn er wel meer dingen, maar dat is wel een mooi begin, al snel over de 1000 spaareuro's.

Husqvarna is natuurlijk het merk, maar in vergelijk onbetaalbaar en denk dat Einhell een goede betaalbare vervanger is. Wat is jullie ,ening en ervaring?

 

Edit

Vergeet er bij te schrijven dat we oude electro maaier en heggenschaar hebben, die ik niet overal kan gebruiken door dat lastige snoer. Het is dan de kabels blijven verlengen, dus is met de hand dan even een moeizame oplossing. 

aangepast door Jane Doe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Husqvarna is natuurlijk het merk

 

Stihl is HET merk!

 

Gebruik al verschillende jaren een Bosch accu heggenschaar en hier prima tevreden over. Wel realiseren dat de takdikte die de meeste accuheggenscharen aankunnen minder is dan die van een benzineheggenschaar (maar daar ben je niet naar op zoek).

 

Met Einhell heb ik geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Sprak" voor mezelf, beide zijn goed en beide hebben we en beide zijn onbetaalbaar 😉

Gebruik nu op netstroom met snoer, dus die dikke takken komt wel goed. Snoer is lastig en steeds in de weg, gaat is te doen en werkt. Benzine wil ik niet maar akku, Einhell komt er in vergelijk wel goed uit.

Bosch is natuurlijk ook een goed merk, fijn te lezen dat die je gied bevalt. Denk dat met akku fijn werken is geen snoer geen gestank en functionele vrijheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel heel algemeen accu tuintips, het hangt er een beetje vanaf welke toestellen.  Gardena voor een grasmachine zoals @irenevb zou ik niet aanraden, ook voor de andere  neem de accuduur  voor de beoogde oppervlakte redelijk wat ruimer dan wat aangeraden wordt in de promotips.  Voor alle geldt een reserve opgeladen accu bespaart veel ongemak.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal jullie op de hoogte houden, een nadeel weet ik al wel van deze. De aandrijvingstang zit in de weg, maar dat is met een beetje handigheid op te lossen. Zat te twijfelen tussen de met of zo der aandrijving, toch maar voor met gekozen de gok wagen. Zitten al 4 akku's bij en bij de zonder aandrijving 2, voor dat beetje prijsverschil los ik dat probleempje wel op.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

*piep* is denk ik censuur, @redzebra;)

 

over accu’s: wij hebben geen elektra op onze tuin en hebben een Black & Decker systeem met 1.8V accu’s. Daarvan hebben we een kantentrimmer en een heggenschaar. En een schuurmachientje. 
 

een veetje afhankelijk hoe intensief je ze gebruikt en hoeveel meters je ermee maakt, kan het voldoende zijn. 
 

zo’n accu gaat ca. 1,5 uur mee en moet dan worden opgeladen. Maar eerlijk gezegd doe ik dit soort activiteiten nooit langer dan een half uur achter elkaar omdat ik dan last van mn armen krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd, het is een beetje afhankelijk van apparaat, ik heb hier ook wat o.a  van gardena  en heel tevreden daarover, maar dat wil niet zeggen dat alles wat ze maken goed is. Een grasmachine gebruikt redelijk wat vermogen dat kan je niet vergelijken met een kantentrimmer of heggenschaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mdubbelm heeft het bij het juiste eind, dat spul is allemaal zo duur dan is het meer dan vervelend als het niet naar gewenst werkt zeg maar. 

Mdubbelm je schrijven geeft wel een mooi beeld, eigelijk precies zoals ik me voorgesteld had. Juist daarom lijkt me met akku werken zo handig.

Redzebra deze maaier werkt met 2 of 4 akku's, die tot18 v en 5,2 ah zijn, 700 m2 theorie op 2 akku's maar in praktijk meer. Niet alles hoeft in 1 x gemaaid worden, maar bijgehouden worden. Manlief kan met zitmaaier alles in 1 x plat maaien en ik bijhouden, de keukentuin zal sneller en makkelijker gaan. Geen gedoe met die 2 kabels meer, verwacht zo en zo 2x zo snel maar denk zelfs sneller. 

Wolf maaiertje is oud en versleten, maar maait nog. Die mag als reserve blijven of als iemand in nood zit gebruiken. 

De sense bosmaaier noem je dat geloof ik in het Nederlands, maaid op 2 akku's net als de heggenschaar. Tenminste de zwaarste modellen die ik uitgezocht heb en op ons verlanglijstje staan.

Vertikutierer, vrees, veegmachine stofzuiger ook nat en meer handige gewenste machines, eerste op 2 akku's en rest op 1 maar kan dat mis hebben.

Husqvarna is een droomlijn zoals Stihl, met motorzagen en bosmaaiers aan kop maar met de prijzen ook. Veel gelezen en gekeken over merken en eigenmerken, toen is mijn keuze op Einheill gevallen. Vervelend is dat bij Toom de prijzen het meeste zijn, koop graag bij een vast adres in de buurt. Maar gaat om zo een groot verschil per product, dat on line zich loont.

Wil graag ook een bloementuin voor de tunnel met paden door die aan sluit op de grote kipenweide bosstukje, lijkt me de maaier ook een uitkomst. Even de paden gemakkelijk maaien en mulchen in de tunnel en moestuin.

misschien zijn mijn verwachtingen te veel, we zullen het zien. Feit is dat de bodem gelijk moet zijn, dus de controle of de bidem mooi egaal is komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sry @Jane Doe  700M2 maar in praktijk meer daar verlies ik je verhaal al.  Probeer even  en vertel dan hoeveel je er mee doet. Ik heb hier ook een zware benzine maaier en een elektrische ( wat gemakkelijker is voor mijn vrouw als ik niet thuis ben).  In theorie zijn alle merken uitstekend.  

Edit : maar als je start met 1 merk  is het handig om de rest daar in te volgen, meestal kan je dan de accu's uitwisselen.

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, redzebra zei:

maar als je start met 1 merk  is het handig om de rest daar in te volgen, meestal kan je dan de accu's uitwisselen.

Dit inderdaad.
Ik heb geen grasmaaier nodig maar als we een grasveld hadden dan was het er waarschijnlijk een van Worx omdat inmiddels al ons accu gereedschap daarvan is. Het uitwisselen van de accu's is ideaal, nooit meer misgrijpen of zonder stroom zitten. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

En voor even technisch , de 2 baterijen  zijn niet voor een langere duur maar voor een hogere spanning, ze staan in serie  en kunnen op die manier een zwaardere motor aansturen, de tijd dat je kan werken is afhankelijk van de ouderdom van de baterijen en wat opgeladen is. Alle merken geven een tijdsduur onder ideale omstandigheden. bv voor gras : droog en niet te hoog bij een ideale batterij, eigenlijk moet je rekenen op het dubbele om in alle omstandigheden te kunnen werken  gedurende een redelijke termijn.  Daarom ook  2 of 4,  2 in serie en de andere 2 in parallel ( 2 voor hogere spanning en 4 om langer te kunnen werken). Dus in jouw geval is het niet 18 Volt  maar 36 Volt  18 *2. Best wel een zware motor. (of is het 2 x 9 ,18 wat je zegt  maakt op zich niks uit, 2 in serie  zijn voor spanning,  tijd wat je kan gebruiken  is wat een enkele batterij  heeft en je verdubbelt dat door er 2 bij te zetten

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Redzebra ik noemde een akku, van stroom weet ik een klein beetje aangezien mijn man electriciën is voor 10 KV en mehr. travohuisjes en biogas, de aansluitingen van werk, net en stad. Dus geen huisaansluutingen, maar bedrijven en stad en biogas en co. Kan alleen zeggen wat ik gelezen en gezien heb en nog niet wat ik persoonlijk ervaren heb. Einhell schrijft 700 m2 op 2 akku's en ervaringen van anderen veel meer dan dat en dubbel zo meer met 4 akku's. Zal het zelf gaan ervaren, belNgrijk voor mij was dat demaaier grof gras en co aan kan, gezien wij een wild grasveldje hebben en niet zo een mooi glas gazonnetje. 

Natuurlijk heb ik voor de Einhell lijn gekozen, zodat we de akku's op alle machines met de tijd kunnen gebruiken. Die dan ook dagelijks, wekelijks, maandelijks hun dienst zullen doen. 

ADOPEG wist niet dat de grastrimmers ook als lichte bosmaaier gebruikt konden worden, al is er een uitvoering met 2 akku's hebben jullie met 1 of 2 akku's? Ik spaar liever door tot de zwaarste bosmaaier versie, omdat ik weet dat het niet voor grastrimmen is maar als bosmaaier gebruikt zal worden. Deze gaat het dan met de tijd worden, https://www.einhell.de/shop/de-de/agillo-36-255-bl-solo.html

IMG_2763.JPG.421b92b1c5f429d39db03bcd89ffdd6a.JPG

 

 

Er is zoveel keuze dat er voor iedr wel wat te vinden is, afhankelijk van de eisen en wensen en wat men kan en wil uitgeven. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is gaat de maaier vandaag op de post, ben zo benieuwd.

 

IMG_2928.thumb.JPG.f6ef1cb3d25140e582716cd9a26d3974.JPG

 

Naar zo een droombeeld wil ik dan toewerken, een pad naar achteren. Naar het bosstukje de grote kippenweide, met fruitbomen en bloemenstrook aan beide zijdes van het pad.

En dan paden tussen de struiken en bomen door, weide met gras, bloemen, kruiden en granen. Zullen de kips ook mooi vinden en met plezier scharrelen.

 

IMG_2872.JPG

aangepast door Jane Doe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-9-2021 om 06:39, Brabantse Tuinprins zei:

Stihl is HET merk!

Stihl is het bekendste ja. Maar niet het enige. En niet per se ook het beste in alles! Husqvarna is evenwaardig professioneel. Einhill, Honda ook goed spul. Het zal er meer aan liggen hoe breed de mogelijkheden zijn van electrische tuinmachines en gedetailleerde specificaties van ieder model. Ook mogelijkheid voor deskundig en snel onderhoud en verkrijgen van onderdelen is een punt om op te letten. 

 

Zelf werk ik met Husqvarna en ben zeer tevreden. Het goede advies inzake hoe en waarvoor je het precies gebruikt in relatie tot wat het aankan/kan is essentieel. De leverancier waar ik een stokzaag, maaier en bosmaaier (mes of draadkop verwisselbaar) kocht kwam ter plekke naar de situatie kijken en adviseerde op grond daarvan. Hield voor de maaier bijvoorbeeld rekening met oneffen terrein en grootte van het gebied en de intensiviteit van het gebruik.

 

Wel is het me duidelijk dat goed acuu-gereedschap (behalve als het moet rijden) niet meer onderdoet voor benzine-aangedreven en zelfs grote voordelen heeft.Kracht is niet minder meer. Minder geluid, minder hitte, geen uitstoot uit machine, niet steeds hoeven opstarten. Het nadeel is een wat hogere prijs en de beperkte tijd die een accu stroom levert. dat is overigens prima te ondervangen door sterkere acuu's of meerdere te kopen of een 45 minuten iets anders te doen zodat ze weer geheel is opgeladen. 

 

Dus best wat preciezer kijken dan alleen het roepen van een merk, is mijn advies! 😉

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, weknow zei:

dat is overigens prima te ondervangen door sterkere acuu's of meerdere te kopen of een 45 minuten iets anders te doen zodat ze weer geheel is opgeladen. 

Dat is tegenwoordig inderdaad een groot pluspunt.
Ik weet nog jaren geleden dat oma een elektrische grasmaaier kocht. De accu was niet verwisselbaar en na het maaien van haar grasveld moest de grasmaaier een nacht aan de lader. Als er iets tegenzat dan was het gras niet volledig gemaaid voordat de accu leeg was en kon je pas de volgende dag verder. 
Totaal anders dan de huidige verwisselbare accumodules waar je makkelijk nieuwe van kan kopen en die met een snellader zo weer vol genoeg zijn om verder te werken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow zo denk ik er ook over, Stihl ken van jongs af aan net als Husqvarna en van de Europa dealer. Maar de prijs is mij gewoon te hoog, Einhell is voor mij persoonlijk betaalbaarder. Al is de maaier vrij duur is het een zwaarste type, de lichtere vergelijkbare types zijn gelijk in prijs. 

Persoonlijk heb ik voor de zwaarste modellen gekozen, omdat ik weet dat ze zwaar werk aan moeten kunnen. Een te lichte machine is overvraagd en zal slijten. Dus kan ik beter doorsparen tot ik de zwaarste akku machine kan aanschaffen.

Loes daar maak je een goed punt, de verwissebare moderne akku's zijn een hele vooruitgang. Juist jullie ervaringen geven zoveel info. Lijkt me zo een stuk makkelijker werken met mobiele akku machines, al kies ik voor de zwaarste types zullen ze hanteerbaar blijven. Zijn aan de zware kant, dan even pauze tussendoor of over dagen verdelen. Stuk per dag is altijd beter dan een keer per week of maand groot stuk tot alles in een keer. 

 

IMG_3036.JPG.b0ed28ce5cb6fe0e9062b45813835708.JPG

 

IMG_3038.JPG.e552f132bae24bba5e2e3059e3dd4a9b.JPG

 

IMG_3039.JPG.e9642adf3b99ffc8ee084758c9f6c9e4.JPG

 

IMG_3040.JPG.ea64fc58c8ef89a0f51885f3b2a76b45.JPG

 

Dat zijn nog die op mijn verlanglijst staan, sparen en geluk hebben.

 

aangepast door Jane Doe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Update

De grasmaaier bevalt super, wat een monster. Klopt dat de praktijk meer m2 zijn dan de theorie, met 2 akku's al best verschil. En de mogelijkheid met 2 x met 2 akku's of 1 x met 4 te maaien is handig, nog testen wat de ervaring is tussen beide opties. Voordeel met 2 maaien is dat di 2 die leeg zijn weer geladen kunnen worden en je zo door kan maaien. Maar om eerlijk te zijn als de akku's leeg zijn, ben je ook wel klaar met maaien. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-9-2021 om 16:21, Jane Doe zei:

Ja dat klopt dat is piep zeg, maar wel fijn dat het werken met akku bevalt.

Deze maaier is het geworden, https://www.einhell.de/shop/de-de/ge-cm-36-47-s-hw-li-4x4-0ah.html

IMG_2758.JPG.dc767e603c6959ec66f3dd321042a8b6.JPG

Met 2 tot 4 akku's, die prijs is aan de hoge kant is even uitzoeken en geluk hebben.

 

 

Dat is een goed uitziende  machine, niet slecht voor het voormalige ALDI merk. Daar zie je ze niet meer, ook niet in andere super- of bouwmarkten. 675,- Euro adviesprijs, zal met NL BTW dan wel 699,- zijn, is ook een stevige prijs, dus daar mag je wat van verwachten. Hoogte =bereik is een beetje beperkt, maar als je uitkan met 30-65 mm, geen probleem. Moet je geen AdvantaExtenso nemen, die hoor jeop 10-12  cm te houden, dan hoef je maar elke 14 dagen te maaien. Of juist kort 4mm=golf, 2-3cm is superstrak gazon.

 

Dus je hebt twee extra accu's bij genomen en mogelijk een 4 voudige oplader. Wat was je kwijt?

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voormalig Aldi merk, dat wist ik niet. Dacht van Toom en co bouwmarkten, zo zie je maar weer.

Er zaten 4 akku's en 2 laders bij voor het model met aandrijving, zonder is met 2 akku's en 1 lader. Was 450 kwijt incl. verzenden, dat liet wel even op zich wachten maar was netjes bezorgt.

Als ik akku's er bij neem, dan het liefst de zwaarste modellen. Hoogte is goed te regelen, de aandrijstang kan wel eens in de weg zitten. Keertje per week maaien is toch goed te doen, het is maar onkruidgras wat we gazon noemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...