FrederiekeB Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Vraagje: Ik heb voor de kerst twee winterharde blauwe bessen plantjes gekregen, en die staan nu in mijn keuken. Maar ik ben bang dat ze in mijn huis misschien te warm staan. Kan iemand mij zeggen of ik ze gewoon binnen kan laten staan, of dat ik ze beter (zelfs met deze sneeuw)buiten kan zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Blauwe bessen horen natuurlijk buiten.Normaliter zijn ze winterhard. We hebben hier een teler in de buurt en daar staan alle struiken in grote potten op het veld.Binnen zal het te warm voor ze zijn.Je moet natuurlijk wel uitkijken met ze nu buiten te zetten. Als ze al een tijdje warm staan en plots in de vrieskou komen dan krijgen ze klappen.Beetje afharden lijkt me verstandig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Even oppassen inderdaad nu ze een tijdje warm binnen hebben gestaan.Kunnen ze ergens gelijdelijk wennen aan de koude buiten temperaturen (= afharden)? Bijvoorbeeld een garage of balkonkast? Breng eventueel ook nog wat vorstbescherming rond de pot aan omdat de wortels in pot wel schade kunnen oplopen door strenge vorst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Ik zou hem nu niet naar buiten zetten, de schok is te groot. Misschien heb je een wat lichtere plek in je schuur waar je hem kan bewaren tot het voorjaar? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrederiekeB Posted January 7, 2011 Author Share Posted January 7, 2011 De plantjes hebben tot vandaag voor het koudste raam in het huis gestaan, gezien het feit dat het in de schuur ook vroor! Maar nu het niet meer vriest heb ik ze vandaag buiten gezet! Wel nog boven op de stellingkast die ik in mijn tuin heb staan want dan kan ik ze vanuit mijn keukenraam in de gaten houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 De plantjes hebben tot vandaag voor het koudste raam in het huis gestaan, gezien het feit dat het in de schuur ook vroor! Maar nu het niet meer vriest heb ik ze vandaag buiten gezet! Wel nog boven op de stellingkast die ik in mijn tuin heb staan want dan kan ik ze vanuit mijn keukenraam in de gaten houden.Bang dat ze weg lopen?? Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts