Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kersen boom voor in de achtertuin


Gast jack

Aanbevolen berichten

Welke kersenboom is geschikt om in een achtertuin te zetten? Daarmee bedoel ik dat de boom niet te hoog mag worden. Verder: welke kersen boom is zelfbestuivend en zo niet welke boom moet er dan bij in de buurt gezet worden om een goede bestuiving te krijgen?

 

PRUNUS HERTFORD GISELA 6

PRUNUS SYLVIA GISELA 6

PRUNUS SUMGITA CANADA GIANT GISELA 5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor in je achtertuin, is misschien G6 toch wel iets te groot? wanneer je kersen wil oogsten zal er toch echt een net overheen moeten anders zijn de vogels ermee weg.

Trouwens het is nog een hele tour om bomen op Gisela6 te bemachtigen,waar haal je die bomen?

Liever op Gisela 3 maar dan moet wel je voedzame grond hebben anders willen ze niet want deze blijft klein.Gisela5 mag ook nog.

 

De drie rassen die je noemt zijn niet makkelijk om hiervoor geschikte bestuivers te vinden/ deels dat ze niet matchen, anderzijds dat het bloeitijdstip niet samenvalt met het ander ras.

 

Canada G matcht optimaal met, Burlat,....Karina, kordia, Schneiders, en Skeena*

 

Hertford matcht optimaal met, Korvik, Lapins*, Grace Star*, Sweetheart* Satin.

 

Sylvia matcht optimaal met, Karina,Regina, Rubin

 

* zijn zelfbestuivers

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil mijn tuin onbouwen tot fruitgarde

 

we hebben nu

 

pruimen staan .

appels staan

rode bessen struiken

bramen struiken

vijgen bomen staan

frambozen staan

 

en nu wil ik een goed kerzen boomje wat niet te hoog word

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je een zoete kers? Een morel (zure kers) blijft kleiner.

 

Zelf heb ik recent aangeplant;

 

Regina: grote zwartrode vleeskers

 

Donnisen gelbe knorpelkirsche: egaal gele vruchten

 

Schattenmorelle: morel/zure kers

 

Dit leek me een leuk trio. Regina en Donnisen bestuiven elkaar. Schattenmorelle is zelfbestuivend.

 

Hedelfinger is ook een goed ras. Je ziet ze vaak op de markt. Regina geeft echter grotere vruchten. Ook heb ik nog getwijfeld tussen Donnisen en Bigarreau Napoléon. De laatste geeft gele vruchten met een rode blos.

Bigarreau Napoléon zie je ook wel eens als Duo kers. Je bent dan verzekerd van bestuiving. Let bij de aanschaf op 'laagstam' (2,5 mtr) halfstam (5 mtr) mag eigenlijk niet klein heten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gevoel dat je niet precies weet wat je wilt.

 

Ik denk dat je gewoon even goed op het internet moet gaan zoeken naar welke rassen er zijn en welke aan jou wensen voldoen, en daarna bij een kweker de boom uitkiezen die ook kwa maat aan je verwachtingen voldoet. Met "ik wil een goede kersenboom" kunnen we je hier eigenlijk niet heel erg helpen, maar met specifieke vragen natuurlijk wel!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gevoel dat je niet precies weet wat je wilt.

 

Ik denk dat je gewoon even goed op het internet moet gaan zoeken naar welke rassen er zijn en welke aan jou wensen voldoen, en daarna bij een kweker de boom uitkiezen die ook kwa maat aan je verwachtingen voldoet. Met "ik wil een goede kersenboom" kunnen we je hier eigenlijk niet heel erg helpen, maar met specifieke vragen natuurlijk wel!

 

 

volkomen gelijk heb je

ik weet bij veel dingen niet wat ik wil of moet .

 

als ik mijn vraag dan zo snel

 

ik wil dus kersen in mijn tuin .......de boom mag plus-2.50 meter hoog worden ze moeten zoet smaken en liefst zelfbestuivend ik denk dat ik vanmidag gewoon eens na een tuincentrum ga

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk !

 

en laat dan ook even weten welke het geworden is. Als je maar een laagstam neemt. En een zoete , en 1 die zelfbestuivend is. Ben je klaar !

hahaha. Het kan zo simpel lijken....

 

We zijn echt de beroerdsten niet hier hoor. Ik ben echt benieuwd welke je aanbevolen is daar , dan wel , welke je gekozen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...