Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Helly's uitbreiding in 2012

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Met het mooie zonnetje van vandaag ben ik toch weer de achtertuin in gedoken. Heb een paadje aangelegd (verwacht van mij geen toverkunsten á la stratenmakers) en heb wat verhoogde bedden gemaakt met gerecyclede steensoorten. Een beetje een allegaartje maar ik wil t toch klaar hebben. De MM bak is aan 3 kanten van de planken ontdaan en ik heb nog 2 kleine boerenkoolplantjes in een pot gezet. Ik weet niet of dat wat wordt, anders gaan ze op de grote hoop. De helft is nu ongeveer uit de MM bak geschept, de andere helft morgen weer want m'n rug had wat rust nodig. En m'n maag wat vulling Bovendien ging het ook een beetje spetteren en ook al smelt ik niet, toch maar opgeruimd. Helaas te donker geworden voor foto's dus die komen morgen hier te staan. Ben al blij dat ik weer een stukje verder ben in de tuin

Good things come in small packages

Geplaatst:

Lekker he.. Weer bezig zijn in de tuin.. en vorderingen zien.. Voor je het weet is hij alweer klaar voor gebruik..

Geplaatst:

benieuwd naar de foto's

voor we het weten klopt de lente weer aan de deur

Geplaatst:

ik zit naar jou avatar te kijken, maar heb je nou een nieuwe of ben ik in het warretje?

Geplaatst:
  • Auteur

Heb je goed gezien hoor Sannie

Was een beetje flauw van die andere, zag je eigenlijk weinig op. Ik wou eigenlijk een grotere avatar die wat duidelijker was, en deze vond ik heel erg schetig, maar helaas nog net iets te klein.

Geplaatst:
  • Auteur

We gaan zo wat foto's maken. Ik wilde dat vanmorgen doen, maar toen was de batterij leeg

Ondertussen heb ik ook mijn zinken stellage (die van de Ikea) voorzien van dik plastic eromheen. Dat plastic heb ik gratis bij de Tuinland meegenomen vorige week Zometeen daar ook een foto van.

En maar even mijn lijstje erbij halen:

Plastic halen voor zaaistellage

Stoeptegels ingraven onder schutting buurvrouw (tegen het woekerende onkruid van haar kant )

Matten tussen schutting buurvrouw (zelfde reden als hierboven)

Stoeptegel-rand maken opgelost met andere steensoorten

Tuingrond halen

Onkruid wieden in de fruittuin

Potten en bakken afwassen

Raster uit de grond halen en verzetten

Stro halen

Buizen opbergen

MM uit elkaar halen, planten eventueel verpotten in bakken bijna mee klaar

Aardappelbak uit elkaar halen, aarde verdelen over de rest

Toe te voegen aan de lijst:

Wormenbak maken (heb inmiddels al de bakken)

Wormen bestellen

Erwten en slasoorten zaaien en bedekken met buizen met vliesdoek/vitrages

Voortuin onkruid wieden en eventueel gedeeltes ophogen met bakken

Fruittuin gedeeltelijk reorganiseren

Geplaatst:

Hey Helly, ik vind het echt super je zo bezig te zin. Dit is toch je 2de jaar? Tof om te zien dat je ook besmet bent met het ''moestuin'' virus!

Veel plezier vandaag nog enne, ook ik ben benieuwd naar de foto's!

Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels de foto's gemaakt van de tuin-updates

In het midden de nog halve MM bak, het laatste schot komt na de leitjes die bijna tegen de schutting staan. Ik denk dat ik dan net tot de 1e boom kom en dan kan ik met de andere planken zo de hoek om. Ik heb met stenen een paadje gemaakt waar omheen de erwten, stampeulen en stambonen komen te staan. Lekker bij elkaar in een U vorm. Het tafeltjes wou ik vanmiddag nog verplaatsen maar het is me te koud om dat te doen. Morgen of overmorgen is er weer een dag

Waar de rode vierkante tegeltjes liggen, daar wil ik stro hebben liggen tegen het onkruid. Dit moet ik nog halen. Dat pad met stro komt om die hele U vorm heen.

dsc961456771330948760.JPG

dsc962043751330949362.JPG

De tafel moet nog eventjes blijven staan tot het wat warmer wordt buiten, ik vond het net toch iets te koud om m leeg te maken en te verzetten. Zoals je kunt zien staan er 2 boerenkoolplantjes in een pot. Deze kwamen uit de MM bak en ik hoop dat het nog wat doorgroeid. Ze zijn iig niet dood gegaan met de vorst en sneeuw, dus wie weet. De aardbeienplantjes is ook nog even afwachten wat ze gaan doen. De knoflook komt al wel boven de grond piepen De Aloe Vera heeft het helaas wel begeven

De kiezels zijn laatst uit een gat gekomen, die weer is gedicht met oude stenen die ik nog kwijt moest. De kiezels gebruik ik als bedekking om het waterpeil in potten goed te houden. En het staat ook nog s decoratief.

dsc961947631330949381.JPG

En dan is er de zaai-stellage nog die ik vanochtend heb voorzien van een stuk plastic. De voorkant zit niet vastgeplakt met tape zoals de achterkant en zijkanten. Nu kan ik er zo bij als ik wil bewateren. Hij staat iets van de vensterbank af zodat het onderin ook licht krijgt. Zo te zien kan ik nog even door met zaaien. Het is de bedoeling dat als het mooier weer gaat worden (overdag warmer) dat hij dan verhuisd naar buiten.

dsc962166951330949841.JPG

Geplaatst:

Gaat er al op lijken hè?!

Mooi geworden je Ikea-kast

Enne, niks van te zien dat je geen stratenmaker bent hoor, en het geeft juist wat extra's vind ik als 't niet helemaal strak en netjes is, juist een leuk effect!

Geplaatst:
  • Auteur

Jorieke, das de bedoeling. Miranda, thanx!

Ik ben een beetje eigenwijs geweest en heb vanmiddag toch nog even dat tafeltje richting de schutting gedragen. En ja, t was koud brrrr. Niet echt bevorderlijk voor mijn keel, want ik moest ook weer hoesten buiten

Anyway, de tafel verzet, de potten er weer op/omheen gezet en we kijken weer tegen en (nog) kale vlakte. Nog een stukje en t zaaien kan beginnen

Geplaatst:

Leuk hoor, en hopelijk snel van het zonnetje genieten buiten op je terras, en kijken hoe het uit de grond schiet.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou... het terras verliest terrein

Helaas moet het steeds meer wijken voor de moestuin

Geplaatst:

Dan maar een krukje neer zetten

Geplaatst:

Zie er goed uit.. Dat is weer een voordeel als je een makkelijke moestuin hebt.. Lekker in eigen tuin.. Je kunt er de hele dag van genieten..

Geplaatst:

ziet er goed uit.

slim bedacht je ikea kastje!

en nu hopen dat het zonnetje gaat komen, ik denk dat iedereen er wel aan toe is

Geplaatst:
  • Auteur

Zo, de dag zit er al weer bijna op. Vandaag bij de Welkoop langs gereden nadat we met mijn vriendin en haar 2 honden een eind hebben gewandeld in het bos/op de heide. Ik wist niet eens dat we zo dichtbij een Welkoop hadden

Daar opgehaald een flink stuk vliesdoek zodat ik mijn hele tuin ermee kan doen, en 3 van die mega zakken met potgrond, 3 halen -> 2 betalen Oh ja, en ook nog 4 hanging baskets gekocht voor de mini tomaten.

Volgende week weer heen voor die 3 zakken. Of is die aanbieding er dan niet meer?

We zijn daarna de tuin in gedoken en hebben alles bijna af! De zakken potgrond er ook in gedaan, wat tegels geregeld bij de buurman (die schijnbaar al weken niet meer gesignaleerd is, maar dat is niet mijn zorg, t is toch een huurhuis) en de verhoogde moestuin is bijna af op een paar stenen na Die ga ik er morgenvroeg nog even in zetten en dan maak ik een foto voor hier.

M'n vriendin heeft ook nog wat takken staan affikken die ik opgestapeld had. Ze waren droog genoeg en zo weg gefikt. Volgende keer de andere helft en hebben we weer een stukje ruimte meer. En nu ff waterhappen, want ik voel me niet zo fris meer

Geplaatst:

Heerlijk fikkie stoken! Tomaten in een hanging basket? Zijn dat hele kleintjes(de planten dan?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja Jet, dat worden van die mini tomaatjes. Geschikt voor in een hanging basket

Geplaatst:
  • Auteur

En dan weer wat foto-updates.

Zie hier het resultaat van de noeste arbeid van gisteren en vanochtend, het lijkt ineens een zee van ruimte

dsc962692191331118162.JPG

dsc962757161331118177.JPG

Het pad in het midden is bijna af, we hebben nog een paar tegels nodig.

En er is zowaar een 'bak' bij gekomen voor de kolen. Kunnen die daar heerlijk op een apart stukje groot worden

In de potten staan 4 boerenkoolplantjes in de hoop dat ze nog doorgroeien, en een pot met knoflookteentjes.

dsc963393661331118198.JPG

Geplaatst:

Goed bezig geweest.. en lekker veel ruimte.. je kunt genoeg kwijt zie ik wel..

Geplaatst:

Ziet er goed uit Helly

Geplaatst:

ziet er netjes uit

en nu maar wachten tot er iets in kan

Schrijffouten onder voorbehoud

Geplaatst:

Zo je gaat ineens hard zeg!

Wordt wel heel gaaf zo!

Dat wordt lekker smullen strakjes

Ga je ook met rasters werken of doe je dat nu niet meer?

Qua ruimte ben je er echt enorm op vooruit gegaan!

Heb je dat al eerder gedaan met die hanging baskets? Wij hebben er 2 jaar terug een gehad en het droogt zo enorm snel uit dat de planten er al heel snel niet meer zo geweldig uit zagen (Gewoon niet iedere dag aan gedacht om water te geven hoor, echt onze eigen schuld....)

Geplaatst:

ziet er goed uit hoor

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.