Jane Doe Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 Stel jullie gaan een dagje naar een tuincentrum en hebben de keuze, welke sier- & nuttige planten, struiken en bomen zouden jullie kiezen en waarom? Heb al een mooi wenslijst(je) van fruit en noten struiken en bomen, maar ben benieuwd wat jullie zouden kiezen en waarom. Zoek nog mooie sier- en nuttige planten, struiken en bomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
irenevb Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 Ik heb sinds dit jaar agastache en ik ben er erg blij mee. Hij bloeit al sinds het late voorjaar tot nu aan één stuk door, er zitten heel vaak hommels, bijen en vlinders op, de blaadjes vind ik erg lekker in thee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 Japanse esdoorn. Ik heb er drie, Jerre Schwarz is mijn favoriet. Geen snoei, trage groei, weinig eisen, wow, wat makkelijk. En elegant. En over tien jaar misschien fijn voor vogels omdat hij zo dicht is. Maar niet geschikt voor volle zon. En zwarte moerbei. Beetje hetzelfde, trage groei, geen snoei, weinig eisen. Op termijn lekkere vruchten. Mooi kaal hout in de winter. Prunus cerasifera. Heel mooi. Eetbare pruimen, niet zo bijzonder van smaak, meer een bonusje bij prachtig blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted October 5, 2021 Author Share Posted October 5, 2021 Dank voor jullie reactie, agastasche heb de mexicaanse soorten jaarlijks zaaien en de anderen soorten die winterhard zijn een goed idee. Moerbei heb ik staan, suikerberk en treurberk rood en treurwilg. Appelbes, vlierbes sier en vrucht, zulk soort sier en nuttige. Hazelnoot en walnoot Japanse gras voor om de bomen en sierperken, graag jullie ideën. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted October 5, 2021 Share Posted October 5, 2021 Tussen wat twijfel je? Nu is de vraag me veel te ruim om te antwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted October 5, 2021 Author Share Posted October 5, 2021 Voorkeur gaat naar nuttige en sier is mooi meegenomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 Tegenwoordig kijk ik ook naar wat inheemse soorten zijn. Leuke exotische soorten heb ik nog steeds en wil ik ook nog steeds, maar de inheemse bijensoorten hebben daar niks aan. Dus bestel ik tegenwoordig ook sierplanten waar ik niks aan heb, maar die voor de inheemse insecten en vogels nuttig zijn. Wat jij zoekt is zo lastig te beantwoorden. Je zoekt nuttige planten, maar struiken of bomen? Ik heb hier vlierbessen, aalbessen, hazelaars, appelbomen, kersen en walnoten staan. Maar die kan ik zelf ook gebruiken. Die zijn nuttig. Sierplanten waar alleen de insecten en vogels wat aan hebben, heb ik ook. Maar smaken verschillen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted October 6, 2021 Author Share Posted October 6, 2021 Flup bedankt voor je reactie, wij kijken ook naar imheemse en exotische die goed gedeijen. Voor de bijen en co hebben we ook gedacht, agastasche, doorbloeiende mandel wilg, bijenboom en bloemen met kruiden en granen stroken/stukken worden gezaaid. Voor de vogels fruit struiken en bomen, granen en zonnenbloemen, hopelijk delen ze met ons. En voor de eekhorntjes noten struiken en bomen in de bosweide. De kips kunnen mooi scharrelen en zo meesnoepen. Vlierbessen heb ik grootvruchtige, wat aparte kleuren en soorten op wenslijstje staan. Vlinderstruiken met meerkleurige en aparte bloemen en ook wat dwergvormen voor in perken. Walnoot, tamme kastanje, hazelnoot, beuk, wilg nuttige en aparte siersoorten. Fruitbomen wacht ik nog even mee, ivm het project wat volgend jaar van start gaat. Maar struiken zoals framboos, braam, kruisbes en johannesbes ook in verschillende kleuren. Hopelijk ben ik nu duidelijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts