Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mulch maken, welke takken in de hakselaar doen?

Bartoh

Recommended Posts

Hallo,

graag wil ik wat takken hakselen om daarmee te kunnen mulchen. We hebben wel veel elsen staan en wat wilgen. Er moet nog wat gesnoeid worden, dus dat kan mooi.
Maakt het nog uit van welke boomsoorten je takken neemt? Zijn er soorten bij waarvan je beter niet kunt mulchen?

Neen...alles is prima. Juist behandeld tuinhout is giftig voor je tuin. Hooguit de tijd dat verteren duurt, kan wat verschillen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dat onttrekken is dat in de herfst en winter nog van toepassing nu de planten in een rustperiode gaan? Ga dan uit van sierplanten die hun bladeren verliezen en de sappen naar onder trekken en de planten in een winterslaap gaan.

Hier gaan alle takken, zonnebloemen in de hakselaar passen en wordt bij de planten die winterbescnerming nodig hebben gebruikt. We zullen zien hoe ze het volgend jaar in het voorjaar weer gaan doen, na ijsheilige krijgen ze dan weer bemesting en gras als mulch.

2 uren geleden, annaelizabeth zei:

Maar houtsnippers van naaldbomen en coniferen onttrekken in eerste instantie wel relatief veel stikstof aan de bodem, dacht ik

Het ligt wat anders,  Anneelizabeth. 😉

1. Hout bestaat uit vooral koolstof. Om goed te verteren heeft hout stikstof nodig. Bijvoorbeeld uit de bodem waarin ook planten staan. Hout IN de bodem gewerkt rooft dus de stikstof voor de planten en die zullen tijdelijk slechter groeien. Als na 1 a 2 jaar koolstof van het hout met de stikstof bodemorganische stof hebben gevormd, kom die stikstof wel heel geleidelijk weer ter beschikking van de planten. Zo lang het hout als een mulchlaag boven op de bodem blijft is er geen probleem. Moestuinplanten hebben relatief veel voedsel uit de bovenste teeltlaag nodig. Voor bomen, struiken en andere  vaste planten, die een lagere voedingsbehoefte hebben en die met een veel ruimer wortelgestel in een veel groter en dieper gebied voedingsstoffen kunnen aanboren is er eigenlijk geen probleem. Dit geldt voor alle hout! Voor hout van loofbomen evenzeer als van coniferen en naaldbomen. 

2 het is een hardnekkige mythe, zelf lange tijd ooit geleerd op agrarische opleidingen, dat hout van naaldbomen en coniferen (en ook de naalden) een zure of verzurende werking op de bodem zouden hebben. Vele onderzoeken van de laaste decennia laten zien dat hoewel het materiaal op zichzelf wat zuur kan zijn, het geen zuurmakend effect heeft op de bodem. Wel is de toename van koolstof en organische stof door mulchen van de bodem iets dat planten wat beter bestand maakt tegen een zuurgraad die sterk afwijkt van het gewenste milieu. 

Ik dacht dat je beter niet het hout dat je gesnoeid hebt, onder diezelfde boom gebruikt als mulch. Omdat parasieten en schimmels vanuit het dode hout zouden kunnen overgaan op het levend hout. Maar misschien is dat ook een broodje aap?

6 uren geleden, fre3ke zei:

Ik dacht dat je beter niet het hout dat je gesnoeid hebt, onder diezelfde boom gebruikt als mulch.

Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit rekening mee gehouden. Kans is ook uiterst klein dat er een actieve besmetting via dood hout komt lijkt me. Op dood hout leven andere organismen die het als voedsel of woonplek gebruiken. In een echt zieke boom is het hout overigens vaak al zo goed als dood terwijlde boom nog staat, blad heeft en - het lijkt soms een laatste stuiptrekking om zich nog voort te planten - zelfs nog eens uitbundig bloeit en zaden maakt. 

Misschien is bacterievuur (info hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bacterievuur) in peer en een aantal verwante soorten tot op zekere hoogte een uitzondering. Deze zeer besmettelijke ziekte moet wettelijk bestreden worden: aangetaste bomen moeten direct en zeer voorzichtig gerooid en hout afgevoerd en vernietigd. Maar dan gaat het om levend hout met een actieve bacterie die ander levend hout zou kunnen besmetten. Bij deze maatregel wordt overigens gedacht aan fruitkwekers met grote boomgaarden met weinig of geen afwisseling in soorten en zelfs rassen: monoculturen dus en vaak komt alles ook nog van 1 kwekerij waar enthout en onderstam ook nog allemaal dezelfde afkomst hebben. Ik heb zelf  2 x een plant gehad waarin vrij duidelijk bacterievuur (vermoedelijk!!! geen wetenschappelijke diagnose) voorkwam, maar wel de typische verschijnselen. Daarbij ook een duidelijk symptoom dat in het gelinkte wikipedia-artikel niet wordt vermeld, namelijk dat er zich een soort draderig slijm vormt. dat was aan een cotoneaster voor ons huis en een gekregen perenboom die ook veel last had gehad van ringworm en in slechte conditie. Bij beide is het - na gerichte terugsnoei en afvoeren van het snoeihout - vanzelf verdwenen en ook na intussen een aantal jaren staan beide er goed op. 

Ik zie dus geen redenen om speciaal voorzichtig te zijn met snoeihout eventueel te gebruiken onder dezelfde boom. Mocht je bang zijn dat er iets kan gebeuren, zou je een aantal maanden kunnen wachten met het daar te leggen. Maar mijn beplantingen zijn zo afwisselend en divers dat ik echt geen gevaar zie in mijn situatie. 

• Thanks 1