Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

***Sammetjes moestuin***


sammetje

Aanbevolen berichten

Okee het is nog niet 100% zeker, maar wel mondeling al besproken dat de kans HEEL groot is dat ik komend seizoen mijn eerste moestuin heb. Het complex ligt op 3 minuten van mijn huis, dus ideaal!

 

Ik ben al wel wat in de weer geweest in mijn tuintje de afgelopen jaren, maar daar is de ruimte beperkt. Wat staat er nu vast:

1 x Lombarts (leiappel)

1x benoni (Leiappel)

1x Williams (leipeer)

1x Comice ( half hoog stam, peer)

1x blauwe pruim, weet de naam niet meer, maar heerlijke pruimen

1x meikers (lei)

1x kers laagstam (weet niet meer welke)

En in de voortuin

1x hazelaar

1x saint remy (leipeer)

 

Klinkt wel veel als ik het zo opschrijf, maar het zijn kleine boompjes Verder nog veel kruiden, een plukje framboos (die altijd kaal is, want de twee kipjes zijn dol op de blaadjes) Een braam en een druif (glorie van boskoop)

 

Ik heb een kasje staan van 2x3 waar ik altijd komkommer in heb en verder vanalles uitprobeer.

 

Vorige week vrijdag heb ik 3 paprika soorten gezaaid (Jubilandska, Quadrato en Yolo wonder) en Prei (carentan 2)

De prei komt al op (zie foto)

 

Ik heb al wat pootaardappels gekocht (bionica: Een ras dat zeer resistent is tegen de aardappelziekte.) Ze zijn niet heel ruim verkrijgbaar, dus heb ik ze alvast meegenomen, omdat ik bang was om anders naast het net te vissen. Het is een middelvroege aardappel.

 

Als het goed is hoor ik begin februari definitief of de moestuin doorgaat en anders hobbyen we door in de achtertuin prei-23-1-1236831327508267.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ben ik in Dordrecht geweest bij Vreekenszaden. Ik had geld meegenomen wat ik voor mijn verjaardag had gekregen (van schoonmama krijg ik altijd geld) En dat is niet moeilijk om daar in zo'n winkeltje iets te vinden om het aan te besteden.

 

Ik heb klaver en gele mosterd meegenomen als groenbemesters.

Bloemen: zonenbloemen, OI-kers, Afrikaantjes en Goudsbloemen, standaard maar functioneel.

Groente: Zomerwortelen, pompoen, bloemkool, courgette, rode witlof, spinazie, spekbonen, broccoli

 

En ik heb nog 6 zaaibakken gekocht.

 

Vandaag heb ik bloemkool (Alpha) en peper ( Westlandse lange rode) gezaaid. Deze keer heb ik het in turfbakjes gezaaid met een mengels van potgrond en zand (2:1) 6 potjes heb ik in een eierdoosje gepropt en die staan nu met een plasticzakje erover in de vensterbank.

peperbloemkool-gezaaid-28-183881327741113.jpg

 

Verder gaat de prei gestaag verder met groeien. De paprika heb ik nog niet gezien, ben bang dat ze het te droog hadden, dus ik heb ze vandaag voorzien van een watertje en hopelijk gaat er wat gebeuren en anders zaaien we opnieuw

prei-28-167121327741297.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paprika heb ik nog niet gezien, ben bang dat ze het te droog hadden, dus ik heb ze vandaag voorzien van een watertje en hopelijk gaat er wat gebeuren en anders zaaien we opnieuw

 

Hier zijn ze 2 weken geleden gezaaid....enkele komen nu net boven piepen...hebben er een week langer over gedaan dan de pepertjes....hebben blijkbaar meer tijd nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag wat ruimte gecreeerd voor het zijraam. Hier stond de prei en de bloemkool al en nu moest de paprika die ontkiemd was er ook bij (zodat ze niet meer boven de verwarming staan), maar ja, plaats gebrek natuurlijk. Dus met wat resthout een soort stelling gemaakt, waar de potjes op staan, nu nog lang niet vol..... maar we zijn nog maar net begonnen

 

dsc_026628211328090604.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie! Vandaag via de mail toegezegd gekregen dat ik aan de beurt ben voor een tuintje!!!!! Yeah!

Binnenkort hoor ik meer over de oppervlakte en welk tuintje het is op het complex.

 

Vandaag nog leuke/handige klemmetjes gescoort bij de action:

plantenclips47541328298542.png

 

Ze leken me ook handig om netten vast te zetten bv. (0,89 cent)

 

De bloemkool (alpha) is inmiddels boven en ook de paprika Yolo wonder. Dikke laag sneeuw buiten, ook leuk, maar kom maar op met die lente!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die dingen had ik ook gekocht zijn wel goed te gebruiken om plantjes te begeleiden. Maar voor de netten en plastic zou ik kleine lijmklemmetjes gebruiken, ook bij action 6 voor ongeveer 0.89 Als het goed is liggen ze bij de verf spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren weer gezaaid: blokpaprika van Frans ( ) Peper (lange rode) 2x roma tomaat (ik had 2 vakjes over dus ben wel benieuwd of ze een voorsprong houden op de tomaatjes die ik later ga zaaien)

doperwt, broccoli, kropsla en grote ui.

 

Peper had ik al eerder gezaaid in turfbakjes maar die krengen drogen uit waar ik bij sta, dus nu in plastic gezaaid.

 

Ben benieuw naar de ui, ik lees hier dat het lastig is om zelf op te kweken, maar ach ik had de zaden al in huis en weggooien kan altijd nog.

2012-02-08-1544001328777687.13

 

In de bak met de kleine vakjes zit: 3 rijen doperwt, 2 rijen broccoli en 1 rij kropsla

In de bak met de grote vakken zit alleen maar ui en ik elk vakje 3 zaden.

Ik wilde liever nog losse bakjes in deze bak doen maar die heb ik nog niet in deze hoeveelheden dus dan maar zo.

Deze bakken staan nu op zolder in een stelling kast voor het dakraam, en als ze geluk hebben ook in de zon (ligt op het zuiden) in dit kamertje staat ook de diepvrieskist dus daar is het wat warmer dan op de rest van de zolder.

 

2012-02-09-0975331328778019.58

Dit bakje heb ik gisteren met bij de intratuin meegenomen, ik had nog een cadeaukaart dus dat was een leuk cadeautje voor mijzelf. Vind het vooral handig dat er al bakjes in zitten en een bak om het water op te vangen en straks past dit precies in mijn gemaakte stellingkastje. MOet ik hem wel eerst leeg maken.

2012-02-09-0963581328778129.58

 

En nog even wat plaatjes van 1 van mijn 2 kipjes. Deze dame is begin januari aan d eleg gegaan en heeft dus nu van die prachtige rode kammen en lellen.

kip51051328778212.JPGdsc028042841328778233.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de paprika 'quadrato' verspeent, deze paprika was als eerste opgekomen en had nu de eerste echte blaadjes (nog wel heel klein) .

 

Ook de bloemkool (Alpha) verspeend, het werd een beetje te druk in het bakje en ze schoten ook erg de hoogte in. Ik heb ze nu samen met wat knoflook tenen in een grote zaaibak (heet dat zo?) gezet en ook naar zolder verhuisd (daar is het nu zo'n 14 graden) 2012-02-10-1425271328881026.34

De knoflooktenen waren aan het uitschieten, dus ik dacht ik plant ze en zie wel wat het wordt.

 

Ik ga ook eens na zoeken wanneer de pootaardappels die ik heb (bionica) uit de koeling kan halen om te laten spruiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je een tuin kan krijgen dit jaar!

Leuk he, om bij Vreeken rond te kijken! Hoor slechte verhalen over het bezorgen, maar zelf langsgaan vind ik heel leuk. 't Enige is dat je met teveel thuiskomt .

Handig stellingkastje gemaakt hoor, vind ik wel een idee, want ik heb hier veel te weinig ramen met direct licht. Mooie kipjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag twee paprika soorten (jubilandska en Yolo wonder) van een groter potje voorzien. Ook 24 preitjes uitgeplant in een zaaibak, Als ze goed aanslaan volgen er nog 24. Ze staan nu ook wat koeler (berging) de prei tenminste, de paprika staat in de woonkamer (19 a 20 graden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Greenie!

 

Update van de tuin: Ben wezen kijken en heb de keus uit vier tuinen, heb tot van de week de tijd om te beslissen. 2 van de vier tuinen, liggen bij de ingang. Tuin 2 was dus een verrassing want ik dacht dat het maar om alleen tuin 1 ging bij de ingang.

 

Tuin 3 en 4 staan niet op de foto, zij vallen af omdat ik tuin drie te klein vind (90 m2) Op zich best een leuke tuin, maar als je het toch voor het kiezen hebt

Tuin vier valt af want die ligt heel achteraf op het complex.

2012-02-19-1440811329660444.54

 

Tuin 1 is de tuin die erg nat zou zijn hier heeft aan één kant ooit een sloot gelopen. En eigenlijk vind ik hem ook iets te groot. (zou ook gesplits kunnen worden) Maar eigenlijk vind ik tuin 2 (de tuin waar ik niet op gerekend had) super. Staan ook 3 leuke fruitboompjes op, nog geen idee wat, maar ze hebben een leuk formaat. En ik vind de maat van de tuin ook prima.

 

Ik vind zo'n tuin als je er bij staat alleen wel enorm klein ogen, hebben jullie die ervaring ook? Ik kon echt niet geloven dat het 170m2 was. (heb het nagemeten met google earth en het klopt wel )

 

Ga van de week nog een keer kijken als er hopelijk wat volk op de tuin is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tuin is niet snel te groot denk ik hoor. Je hoeft het niet allemaal gelijk het 1e jaar helemaal perfect te hebben. De kinderen worden groter.. es een tent neerzetten op een stuk gazon ?

Fruitbomen ( als je ze als stuik neemt dan ) nemen vrij veel ruimte. Een rustplek is al gauw 3x3m

en een tuin hoeft toch niet gelijk proppie-vol ? Je kan het maar alvast hebben toch ? Je hebt over een paar jaar eerder te weinig dan te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer langs geweest, de tuin die ik wilde bleek voor de helft vehuurd te zijn en er bleef dus zo'n 100 m2 over. Waar ook nog een paar boompjes en 4 grote bessenstruiken (beslaan zeker 5m2) op staan.

 

Ik heb er dus voor gekozen om toch voor tuin 1 te gaan. Ruim 250 m2 en aan een kant nat (waar sloot gelopen heeft) Aan die kant ga ik vaste planten/kruiden neerzetten in verhoogde bak.

 

Staat nu nog een huisje op, maar dat wordt weggehaald. Ik ga vanmiddag even de juiste maten opnemen. Ik heb nog geen sleutel, maar mag al wel aan de slag als iemand anders er is. Dat hoeven ze maar 1 keer te zeggen want ik heb een week vakantioe en dan kan ik dus niet met mijn armen over elkaar gaan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...