Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2024 Geplaatst: 2 mei 2024 8 uren geleden, fre3ke zei: Dus grote kuil graven Zijn wij ook mee begonnen. We weten alleen dus (nog) niet of de kevers daar nu dan wel weer eitjes gaan leggen in de kale moestuingrond en het dus over een aantal jaren toch weer een probleem gaat zijn omdat de engerlingen dan dus boven het gaas zitten. Maar dan kunnen ze niet dieper naar beneden om te overwinteren o.i.d. Wij hebben ze dan weer niet in potten zitten...? Ik had gedacht om dingen als appelwortel in een grote pot in te graven in de tuin. Of idd misschien een diepere kuil met dit zelfde hele fijne gaas. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
fre3ke Geplaatst: 2 mei 2024 Geplaatst: 2 mei 2024 In de potten met yacon of vruchtgroente leggen de kevers eitjes. Omdat de potten altijd vol met compost zitten waarschijnlijk, wat goed vocht vasthoudt. In een pot met een tomatenplant en verse compost zaten einde seizoen wel 20 engerlingen. Ik had dus ook geen oogst van die plant. Alleen de yacon had mooie knollen ondanks de engerlingen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 Correctie: ze eten toch wel ui-achtigen: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 Dit is ons vijfde jaar hier, en tot nu toe vond ik elk jaar slechts een paar engerlingen. Maar momenteel zoemt het elke avond van de meikevers, en houd ik mijn hart vast voor de komende jaren. Quote
Flup Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 Bij mij zitten heel veel engerlingen in de grote moestuinbakken. En dan ook ontzettend veel. Zolang er nog veel organisch materiaal in de aarde zit, blijven ze van je planten af. Het zijn nuttige dieren, ik laat ze zitten of ze gaan op de composthoop om daar hun nuttige werk voort te zetten. Bij mij zijn het vooral engerlingen van de bloemkever en het vliegend hert. 2 Quote
loes Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 (aangepast) Op 1-5-2024 om 14:43, Jorieke123 zei: Ik ga hier eens even wat dingen bijhouden/noteren over wat we nu weten qua welke planten er bijv. wel en geen last van hebben. En welke jaren we veel meikevers hadden, en in welke jaren de engerlingen een plaag vormen. Ik begin bij dit jaar, en werk dan terug: 2024 - veeeel engerlingen, pas 2 meikevers 2023 - Veeeel engerlingen, al valt het op dat er veel kleinere bij zijn. Ze zorgen de hele zomer voor schade. Zo goed als geen meikevers. 2022 - Schade van engerlingen was te overzien. Veeel meikevers. 2021 - veel engerlingen, bijna geen meikevers. 2020 - veel engerlingen, heel weinig meikevers 2019 - meikevers laat op gang, daarna veel. 2018 - veel last van engerlingen, bijna geen meikevers. 2017 - meikevers!, daarna heel weinig? daarna weer wat meer na warm weer. 2016 - veel meikevers Meikevers hebben een cyclus van 3 jaar als ik het goed heb. Dat komt wel overeen met je lijstje. veel meikevers > veel kleine engerlingen >veel engerlingen. Als het patroon zich voortzet zijn er volgend jaar weer veel meikevers. DIt jaar zoveel mogelijk van die dikzakken verwijderen en voor volgend jaar een manier vinden dat de meikevers geen eitjes in de moestuin gaan leggen. 18 mei 2024 aangepast door loes 3 Quote
redzebra Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 (aangepast) Wel opletten, engerlingen komen ook nog van tal van andere kevers, meikever is gewoon het bekendste voorbeeld, in aantal zal bv de junikever de meikever in vele gebieden misschien overtreffen. En er zijn nog tal van andere zoals bv @Flup aanhaalt. Zomaar 1 op 1 een verband met een grote vlucht van meikevers leggen gaat meestal niet op en is eerder toeval. 17 mei 2024 aangepast door redzebra 2 Quote
sluipwesp Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 Misschien een idee om eens Larvex strooikorrels te proberen? Voor in het gazon lees ik wel positieve reviews bij Bol. Zelf nog geen ervaring mee. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 3 juli 2024 Geplaatst: 3 juli 2024 Inzet van aaltjes helpt maar je zult dit ieder jaar moeten doen. Van zo'n plaag raak je nooit meer helemaal af. De meikevers zitten in de vrije natuur, in plantsoenen, bij de buren etc. Zo komen ze weer bij jouw in de tuin, leggen eitjes, worden weer engerlingen etc. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 juli 2024 Geplaatst: 23 juli 2024 Vorig jaar gingen de engerlingen de hele zomer door met hun terreur in de moestuin, nu heb ik al een tijdje geen schade meer! Eindelijk is mijn tuin weer mooi groen en vol, ik durf zelfs weer in de bakken aan de grens van de tuin te zaaien en planten! 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2024 Geplaatst: 23 juli 2024 O tof zeg! Duimen dat het ergste voorbij is dan. Misschien houden engerlingen ook niet van teveel regen? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 Op 28-4-2024 om 17:14, Jorieke123 zei: Daarna heb ik het hele aardbeienveld overhoop gehaald en er zaten 4 tot wel 7 van die eikels per plant. Wat ontzettend veel. Wij gieten sinds vorig jaar ons gazon waar ze in zitten en ook in de siertuin. Al verschillende struiken die dood zijn gegaan door die krengen. Vorig jaar zaten er aardrupsen in mijn moestuinbakken. Die hebben hetzelfde effect als de engerlingen. Een deel van mijn oogst ging toen verloren. Dit jaar nog geen last gehad. Maar kan nog steeds. Succes met bestrijden in ieder geval! Quote
Gitta Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 Op 14-5-2024 om 15:23, Arja zei: Dit is ons vijfde jaar hier, en tot nu toe vond ik elk jaar slechts een paar engerlingen. Maar momenteel zoemt het elke avond van de meikevers, en houd ik mijn hart vast voor de komende jaren. Volgend jaar aaltjes gieten. Dan zijn ze nog jong en kunnen ze nog goed bestreden worden door aaltjes. Succes met bestrijden volgend jaar. Quote
Gitta Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 Op 23-7-2024 om 08:41, Jorieke123 zei: Vorig jaar gingen de engerlingen de hele zomer door met hun terreur in de moestuin, nu heb ik al een tijdje geen schade meer! Eindelijk is mijn tuin weer mooi groen en vol, ik durf zelfs weer in de bakken aan de grens van de tuin te zaaien en planten! Beter. Misschien zijn ze verzopen in de lente. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Nou we hebben alweer meikevers zien/horen vliegen, en er komen er nu een boel uit de grond. Wat ik kan zien omdat ik op 1 plek een tunneltje heb van insectendoek, waar ik kolen en uien in teel. En daar kunnen de meikevers dus niet uit. Ik haal daar nu al een paar dagen lang elke dag zo'n 15 tot 20 kevers weg. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Nu al? Dan gaan we hier ook maar weer op jacht. Hoewel ik gisteren nog twee dikke engerlingen uit een bak haalde, dus ze zijn nog niet helemaal zo ver hier. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Die engerlingen gaan volgend jaar pas vliegen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april (aangepast) Dan klopt helaas toch mijn voorspelling van de 3jaar cyclus met dit jaar veel meikevers. Zou het mogelijk zijn om grote delen tijdelijk af te dekken met insectengaas of iets? Wat ik zo lees gaan ze zich eerst 2weken volvreten en beginnen daarna pas met eitjes leggen. Tijd genoeg om ze onder het gaas weg te vangen en met gaas voorkom je dat meikevers van buiten de moestuin eitjes komen leggen. 23 april aangepast door loes 1 Quote
Gitta Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Ja, hier ook uit het gazon. Dus toch maar weer aaltjes bestellen na terugkomst van vakantie. Quote
Dashbro Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Aaltjes zijn prima voor in eigen grond, maar er zijn zoveel buren.. daarom misschien beter van binnenuit, en buitenaf bestrijden. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april Het is net als met de bestrijding van de larven van de taxuskever: je zult ieder jaar aaltjes moeten toepassen aangezien de meikevers ook bij de buren zitten, in de bosschages, de vrije natuur etc. Als een plaag zich eenmaal duidelijk heeft gevestigd dan kom je er nooit meer vanaf. Lees bij de inzet van aaltjes goed de gebruikshandleiding. Vaak moet de grond vochtig zijn en een aantal weken goed vochtig worden gehouden. Is de grond te droog dan sterven de aaltjes en kunnen ze hun werk niet doen. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april Ja Loes, we gaan maar eens wat stukken van de moestuin afdekken met jute zakken of zeil ofzo. Veel stukken kunnen niet meer, omdat die al ingeplant zijn, of ik moet nog meer van dat insectendoek hebben om tunneltjes over de planten te maken. En dat is een beetje veel van het goede voor al die vierkante meters 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april Nu veel gedoe maar bij jullie is er een duidelijke cyclus dat je daar de komende 2 jaar profijt van hebt. 7 uren geleden, Dashbro zei: Aaltjes zijn prima voor in eigen grond, maar er zijn zoveel buren.. daarom misschien beter van binnenuit, en buitenaf bestrijden. Bij meikevers lijkt me dat wel haalbaar omdat die vreetgrage engerlingen niet van tuin naar tuin kruipen. 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april Nee, maar de meikevers vliegen van tuin naar tuin en leggen daar hun eitjes ... 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.