donaldk Geplaatst: 21 september 2022 Geplaatst: 21 september 2022 Op 15-9-2022 om 22:20, fre3ke zei: @donaldkis blad verwijderen nodig voor meer licht bij de pepers? Ik las dat ergens. Bovenste bladeren verwijderen aan het einde van het seizoen om de pepers te laten afrijpen. Ik heb dat nog niet gedaan. Bij de Ethiopian Brown zal het misschien niet werken, daar hangt vooral onderin de struik veel peper en dan zou ik bijna de hele struik kaal moeten maken om daar meer licht te krijgen. Maar bij andere pepers wel. In een vaas zetten is ook een goede tip, dank! Ik deed het vooral ter voorkoming van rot in het blad en stelen. Alle energie naar de vruchten. Over assimilaten kan Mai ons veel meer vertellen. Zon is er vaak niet veel meer. Ik heb vaak hetere pepers waarbij ik vruchten/bloemen/knoppen nooit meer rijp zal krijgen, dus dat kon ik de grote takken een halve meter van de top afknippen enkel de (bijna) volwassen vruchten bleven. Al ben ik de minst radicale snoeier. En dan zeg je had eerder gesnoeid had die energie naar de vruchten kunnen gaan. Maar ja geen energie, en blijven hopen;-). Maar steen ontbladeren en afknippen bloemen doe ik vooral tegen rot in weken zoals afgelopen week, aan constante regen en kou. Maar dit jaar nog geen puf/tijd gehad. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 21 september 2022 Geplaatst: 21 september 2022 (aangepast) Op 12-9-2022 om 15:57, rorror zei: Ik proef er zelf maar weinig verschil in. Al zouden ze nog aan de plant zitten, duurt het wat lange voordat ze rijp zijn, b.v. 4a5dagen voordat deze verkleurd is. Die paar dagen extra aan de plant maakt voor mij niet het verschil uit. Als de peper begint te verkleuren, gaat het phloem dicht. Waardoor er geen suikers en voedingsstoffen meer naar de vrucht gaan. Alleen nog water via het xylem. Als de peper geheel verkleurd aan de plant hangt is het phloem geheel afgesloten. Dus vruchten laten hangen als ze compleet verkeurd zijn, zal geen effect meer hebben op smaak, of extra hitte. Als je ziet dat de vrucht begint te rimpelen/uitdrogen, dan heeft de plant ook het xylem afgesloten. Maar goed, in die 4 a 5dagen die ze extra nodig hebben om te kleuren, krijgen ze nog wel wat energie van de plant, terwijl de phloem dicht gaat. Dus optimaal is het laten hangen aan de plant voordat ze verkleuren het beste, zal waarschijnlijk ook beter voor smaak en hitte zijn. Maar om aan het einde van het seizoen, niet nog groene pepers aan de plant te hebben, werkt dit voor mij het beste om de rest te forceren te gaan kleuren. Dan gaan de ontbladerde takken (anders direct bladluis) afgeknipt in een emmertje water naar binnen bij de radiator. Eventueel water en verrotte takken vervangen en verwijderen, na een weekje. Na afknippen rijpe vruchten. Groeien niet meer, maar in warmte en met vocht rijpen en kleuren ze nog wel. Of ze verschrompelen en worden bruin, wanneer nog te klein. Lemon Drop reageert daar goed op, de vaas methode. 22 september 2022 aangepast door donaldk 2 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mellie Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 @Mellie sorry, ik bedoel kil Biber. Origineel bericht aangepast.Hmm, weet je het zeker? Ik kan me niet voorstellen dat dat een kil biber is. Zelfs als die peper in de beginfase zit, groeit hij slank, meer sprieterig zeg maar. Deze pepervorm past meer bij aji pepers. Lemon drop, aji pineapple, dat soort pepers. Waarom denk je niet dat het om een lemon drop gaat? Quote
rorror Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 De avond dat ik de reaper wou proberen kreeg ik migraine, had twee dagen aangehouden 😠. Nu zojuist de Chocolade Reaper geprobeerd. Eerst het puntje geprobeerd (meestal het minst heet). Even 20sec kouwen en uitgespuugt. Hitte kwam redelijk langzaam op gang, maar het puntje viel qua hitte nog wel mee. Ik had bijvoorbeeld vorige week een pepper waarvan ik één hap nam, en binnen 1a2 seconden heel me mond in brand stond en het zweet me direct uitbrak. Daarna een stuk van de reaper geprobeerd bij het steeltje en een stuk vruchtvlees. (heetste gedeelte van de peper). Ook weer 20seconden kouwen en uitgespuugt. Oei, vele malen intenser dan de onderkant. Het gevoel kan ik alleen beschrijven als een "snelle scherpe tintel sensatie" heel veel brandprikkels intense bij elkaar, wat uiteindelijk een soort van verdovend aanvoelt. Voorbeeld daarvan, ik raakte mijn tong aan met mijn vinger, en enige wat ik voelde was het brandende intense gevoel, dus voelde niet de aanraking van mijn vinger..) Brandend gevoel in mond en keel was ongeveer 20min. Of mijn pepers de extreme hitte van 1 of 2 miljoen scoville halen geen idee. Het zou zo maar minder kunnen zijn, want ik had het de hitte erger verwacht. Er hangen er nog een paar aan, dus over een paar dagen ga ik stuk eten en ook echt doorslikken, om dat te ervaren. Ervaren andere dat ook, dat sommige peper langzamer op gang komen? En sommige direct heet zijn bij de eerste hap? 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 @Mellie de tekst van onder de foto's verwijst naar de foto erboven. Dus die rode op de eerste foto is de kil Biber. De tweede is de lemon drop.Misschien verwarrend, eerder deed ik inderdaad de tekst eerst en daaronder de foto. Dit keer andersom. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Ruderalis Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 @rorror, leuk dat je het geprobeerd hebt 👌, het klopt dat de punt van een peper het minst scherp is, het bovenste stuk met de placenta is het heetst dus dat klopt ook! Verder heb ik ook ontdekt dat pepers van de zelfde plant niet altijd allemaal even heet zijn. Wij snijden van de gehele zijkant van een reaper een vlakje af en daar kauwen we dan op, doorslikken doe ik niet, mn vrouw heeft dat wel gedaan waarna je meteen zit te boeren. Jammer te lezen dat het een beetje tegenviel, je omschrijving wat je voelt/ervaart komt overeen met onze ervaring alleen ging bij ons het vocht ook aardig lopen, neus en ogen. De reaper staat er on bekend dat het niet direct volle bak heet 🥵 wordt maar dat het opbouwt dus dat klopt ook! Ik vindt de geur trouwens niet aantrekkelijk, als we ze drogen in de oven moeten alle deuren en ramen open en dan is de geur nog verstikkend. Vanaf volgende week ga ik een aantal mensen wat opsturen en dan zal ik jouw ook een paar reapers van ons opsturen misschien scheelt t wat, ben benieuwd 🤨 grt.😎 2 Quote
Mellie Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 @acpronk aaaaa nu snap ik hem. Sorry hoor Van de kil kun je heel lekkere chilivlokken maken en in Turkije eet je deze peper onrijp uit het vuistje. Dus daarvoor ben je te laat, maar hij krijgt niet zo’n harde schil. Dus kan op zich nog steeds, maar ‘het heurt niet’. @rorror petje af! Fijn dat je het nog doet. Wel balen van die migraine. Quote
acpronk Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 Van de andere kil Biber plant heb ik de pepers al gedroogd, evenals wat sarit gat en cayenne en schwarze pepperoni. Hier ga ik poeder van maken en chili oil.Spaanse pepers (van zaad van Spaanse pepers uit de supermarkt van alweer een tijd terug) heb ik ingevroren en ga ik later verwerken tot sweet chili saus en sambal oelek.Althans, dat is het plan.Eerst nog meer pepers verzamelen, vooral de Spaanse pepers geven een overweldigende oogst doch de eerste kon ik pas begin deze maand oogsten en de rijping gaat nog niet erg vlot. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Net weer wat pepers geplukt. Schrok van de kas. Muizen. Of mollen… want heb eigenlijk nooit hoopjes bij muizen gezien. Maar dit was dan een lange gang van mollen en die maken normaal 1 hoop. RaRa wat is het?Sommige pepers hingen ook helemaal slap. Ook de numex conquistador. De Brazilian starfish is aan het rijpen. Ik had in mijn hoofd dat dat een gele peper werd. Toch rood gebleken. De adjumas hebben nogal verschillende formaten. Sommige zijn reuzen, anderen zijn baby. Smaak blijft goed. Dat scheelt. Ik wil de adjumas invriezen. Ik had mezelf wel beloofd dat ik de komende 2 jaar geen chilisaus meer ging maken, maar heb nu al bestellingen lopen… dus misschien dat ik over een half jaar toch overstag ga. 6 Quote
rorror Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Heel mooi, zeker de vorm van de brazilian starfish is leuk. Ik heb ondertussen al 5 planten weggehaald waar niks meer aanzat. De rest begint wat gelig van onder te worden, al een maand geen voeding meer gegeven. Ook niet meer van plan dat te doen. Op 22-9-2022 om 16:41, Ruderalis zei: Ik vindt de geur trouwens niet aantrekkelijk De geur van de peper heb ik eerder geroken bij de chocolade paprika (bruine paprika). En is inderdaad niet zo aantrekkelijk. Mijn vriendin vind het b.v. stinken. De rode wil ik zeker ook nog proberen, kijken of de smaak/geur beter is. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 @rorror, ik heb maar vanavond een rode reaper open gesneden om te kijken of die anders ruikt en dat doet ie zeker, hij ruikt lekker erg fruitig!👌 vervolgens ook maar weer voorzichtig geproefd en ook de smaak is fruitig en lekker, wel heel voorzichtig geprobeerd maar ook de hitte is weer heftig, de zelfde reaper smaak is aanwezig maar milder. Mijn voorkeur gaat veruit voor de rode reapers! 2 Quote
henkg Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 Gisteren een stuk of 25 rijpe Mdme Jeanette van zaden ontdaan. De zaden liggen nu te drogen, de pepers liggen nu in de vriezer. Zonder handschoenen / zonder vooraf ingevette handen. Dan maar achteraf in-oliën, maar werkt dat ook? Scheutje olijfolie in handpalm, daarmee zorgvuldig mijn handen gewassen. Speciale aandacht voor de vingertoppen. Olie afwrijven met een velletje keukenpapier. Dan de handen wassen met afwasmiddel, weinig water. Hoewel bekende trucs: ze werken écht goed. Ik wreef een paar uur later in mijn ogen. Onbewust, geen bedachte test. Geen centje pijn! Waarom vooraf invetten: Dan dringt de capseïne niet in je droge huid. Waarom (ook) achteraf invetten: capseïne is slecht oplosbaar in water, maar uitstekend oplosbaar in olie. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 Afrijpen van late pepers: Buiten staan drie bouwemmers met Mdme Jeanette. De helft is al rijp geoogst, de andere helft moet nog rijpen. Test: Eén van de drie naar binnen gehaald. Daar is het vrij donker. Maar wel goede dag- en nachttemperaturen. Over een weekje hoop ik het verschil te kunnen zien. In eerdere jaren werkte het binnenzetten, maar toen had ik geen vergelijk met het buiten laten staan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 (aangepast) Op 21-9-2022 om 09:10, Mellie zei: Gelukkig eten ze geen pepers. Psssst... Mellie.... 🐭 ze eten wél pepers... en veel en snel ook... 🐭 Maar hebben wel hun voorkeuren. Volgens mij het liefst wat zoetig en aromatisch en wat minder de hetere soorten. Tenminste aan hun vraatgedrag bij mij te zien. 🐭 Mijn zorgvuldig, voor de mole, gekweekte Chilhuacle Negro hebben ze 🐭 destijds binnen drie dagen geheel verorberd. Eergisteren de rijpe Lemon Drops en Oro de Equador van de planten gehaald. Zit nog wat groens aan dus hoop dat dat in de kas nog verder afrijpt. Mooie zak vol prachtige geel/oranje pepers voor mijn gele hotsaus. De Jalapeno van de Lidl doet het trouwens ook goed. En ze zijn behoorlijk aan de pittige kant. Peperplanten vanuit de (deels open, want mist deurtje en wat glas) kas van buurvrouw L naar de wel af te sluiten kas van buurvrouw C verhuist. In die kas groeien eerst mijn tomaten en als er ruimte komt dan mogen er langzaamaan wat pepers naar binnen. Om te beginnen bij de Lemon Drop en de Oro de Equador. Bij buuv C stond ook een rij peperplanten op haar porch. Wel beschut maar toch in de zon. 25 september 2022 aangepast door Erny 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 (aangepast) We hebben het Pepper X project afgesloten aangezien we hebben kunnen vaststellen dat we geen Pepper X zaden hebben maar volgensmij gewoon een Italiaanse groene punt paprika! Ik vond vanaf het begin al dat de plant erg veel op een paprika plant leek en dat blijkt ook te kloppen. Het was het risico waard maar ik laat het Pepper X verhaal even voor wat t is en concentreer me aankomend seizoen totaal op het kweken van de Carolina Reaper in 6 verschillende kleuren en hopelijk in het juiste phenotype!🤞 de vruchten, 25 september 2022 aangepast door Ruderalis Foto invoegen 3 Quote
Erny Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 De Lemon Drops en Oro de Equadors: 4 Quote
Mellie Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 Aaah die oro equador @erny Dat is precies dat zonneoranje wat ik zo mooi vind! Echt plaatjes Edit: muizen laten de pepers zelf wel links liggen… zou het dan toch wat anders zijn? Ik weet het echt niet meer… zucht. De aji pineapple die ik had geplukt, vandaag gegeten. Na 1 gestopt. Deze was zo veel pittiger! Rook ook enorm naar mango geen ananas maar alsnog behoorlijk tropisch. En pittig dus. Sjonge zeg. Denk dat die vorige nog niet helemaal gerijpt was want die was mild. Wel een leuke peper en zeker voor herhaling vatbaar. Jammer eigenlijk dat hij er precies als een lemon drop eruit ziet. Vind dat wel leuk al die verschillende kleuren in de kas. 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 25 september 2022 Auteur Geplaatst: 25 september 2022 Ik heb nu de zaadjes van de Carolina Reaper binnen gekregen,schijnt de heetste peper ter wereld te zijn.nu twijfel ik of ik hem volgend jaar ga zaaien.wat ik er mee moet doen,denk toch dat ik maar voor de madam Jeanette ga 1 Quote
Erny Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 De madammekes zijn ook behoorlijk scherp hoor Jeanne. Maar nog wel bruikbaar, in tegenstelling tot de Reaper. 1 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 20 uren geleden, Jeanne heijmans zei: Ik heb nu de zaadjes van de Carolina Reaper binnen gekregen,schijnt de heetste peper ter wereld te zijn.nu twijfel ik of ik hem volgend jaar ga zaaien.wat ik er mee moet doen,denk toch dat ik maar voor de madam Jeanette ga gewoon 1 plant van groeien zou ik zeggen, het is een mooie plant en als je de juiste genetica 🧬 hebt geeft ie ook prachtige vruchten waar je niet perse iets mee hoeft te doen 😉, maar je kan flakes maken en die vermengen met paprika flakes om op een aangename hitte te komen of je kan zaad oogsten, uitdelen, etc., dus dat komt wel goed! 1 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 28 september 2022 Geplaatst: 28 september 2022 “ Smoked Pumpkin Hot Sauce “ eindelijk de hot sauce gemaakt met zelf geteelde pompoen en pepers, het is een saus op basis van een pompoen van de bbq en wat Carolina Reapers en hij is super gelukt! In het pompoen topic staat hoe ik het precies gedaan heb. Pinda Pompoen, Wat pepers en paprika’s erbij, er zijn later nog 2 rode reapers extra bij gegaan, Daarna alles mixen en nog wat toevoegingen erbij, Af laten koelen en in de fles met als resultaat een zoete frisse hot 🥵 sauce die goed te doen is qua hitte en lekker smaakt👌 5 Quote
rorror Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 (aangepast) Elke week pluk ik nog een bordje pepers. Nog niet eerder gehad dat ze in oktober nog vruchten gaven. Normaal had ik ze half sept al op de compost gedaan. Al meer dan 6weken niet bemest. Is nu wel duidelijk te zien aan het vergelen. Bonchi staat ook nog heerlijk buiten. Volgend jaar wat meer takken naar beneden bedraden, want de zijkant wordt zo wat kalig. Aankomende febr 4jaar oud. 1 oktober 2022 aangepast door rorror 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 Bonchi staat ook nog heerlijk buiten. Heeft jouw bonsai een naam gekregen? Je behandelt het wel als jouw kind zo te zien he. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 Haha. Nee. Bonchi is afgekort van Bonsai Chili, zo wordt het op engels talige forums genoemd. Maar verder heb je gelijk, ik behandel het als mijn kind. Wil namelijk dat deze zo oud mogenlijk wordt. Je ziet niet zo vaak dat peper planten zo lang in leven blijven. Als ik google krijg ik verschillende resultaten hoe oud ze kunnen worden. B.v. deze site https://chili-plant.com/interesting-facts/how-old-chilies-grow/#:~:text=The wild species Chilitepin grows,the world in two ways. Geeft b.v. aan dat Annums maar 1.5 tot 3jaar oud worden. Mijne is al ouder, en hoop hoe ouder deze wordt, om over een paarjaar het tegendeel te kunnen bewijzen Capsicum species ∅ Age Capsicum annuum 1.5 - 3 years Capsicum baccatum 4 - 6 years Capsicum chinense 3 - 5 years Capsicum frutescens 3 - 8 years Capsicum pubescens 5 - 10 years 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.