Tony75 Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 @Kevins Moestuin Dank voor je reactie. als het wrijven van de rups met je hand ook oplossing biedt dan ga ik daarvoor, ben niet zo van het gebruik van gif als er andere manieren zijn. De volgende soorten heb ik dit jaar gekocht bij Jardin, hoop dat ze het overleven want ik ben inmiddels 9 soorten armer die ik vorige jaar had gekocht, maar dat ter zijde: - Brooklyn Dark - Bursa Black - Can Planetes - Corato - Flanders - LSU Purple - Magnifica Dry - Noir d'Agde - Red Lebanese - Shaami ( inmiddels afgestorven helaas) - Tolosa - Toro Sentado - Amarcord - Honey Heart - Takoma Violet - Turca - Pedro nu maar afwachten welke het overleeft, welke het voor ons klimaat goed is en of ze over 3 a 4 jaar iets gaan geven, want het zijn allemaal jonge plantjes. Volgens Jardin komen de meeste van Fique du monde, dacht laat ik de gok wagen. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 @Tony75 mooi lijstje en het klopt ook wel dat veel variteiren inderdaad van figues du monde zijn wanneer dit vermeld is op hun site, is een hele betrouwbare verkoper. ben benieuwd naar honey hearth die wou ik eerst ook halen maar niet gedaan, red lebanesee [BV] is fantastische, takoma violet en LSU purple en can planetes zijn wel hele goeie variteiten die ik ken. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 @Tony75 jonge plantjes kunnen snel grote bomen worden ik had hier vorig jaar wat soorten die waren toen 20 cm hoog en in een seizoen naar boven een meter gegroeid toen terug gesnoeid naar 60 cm in de winter en hangen nu al vol met brebas, en hopelijk straks main crop 1 Quote
Tony75 Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 (aangepast) Ben benieuwd, mijn ervaring is helaas negatief met brebas bij jonge planten, was dit jaar voor het eerst wel blij met de breba's op soorten die ik voor het eerst had maar helaas allemaal , geen enkele uitzondering, afgestorven door de nachtvorst of ze worden geel en vallen af. Heb navraag gedaan en men zei tegen mij dat het komt omdat de plant de energie in de groei zet i.p.v. vijgen. Maar wie weet, Ik zal in ieder geval mijn ervaringen hier delen 19 mei 2024 aangepast door Tony75 Quote
Flup Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 (aangepast) Rups van de vijgenskeleteermot inderdaad. Gif helpt niet echt, het pletten met de hand wel. Dagelijks even de vijgen aflopen en goed controleren en dan valt de schade wel mee. - slaat op een oudere post, excuus 19 mei 2024 aangepast door Flup 1 Quote
Roland Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 Ik ook dagelijks even controleer, met vijgen in potten gaat dat prima. Meestal tref je de rups met spinsel aan op de jonge bladeren. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 Hier hebben de michurinska -10, hardy chicago, azores dark en gp delicious[unk] nu al main crop figlets en erg goed teken voor dit jaar 😇 Quote
Tony75 Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 @Flup @Roland zal dagelijks dan alles even controleren, het klopt inderdaad, ik tref ze met name bij de jonge bladeren. Quote
Tony75 Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 @Kevins Moestuin Hoe oud zijn de michurinska -10, hardy chicago, azores dark en gp delicious ? Ik heb de michurinska -10 en de hardy chicago al 3 jaar, ongeveer 1.20 tot 1.50 hoog maar geen enkele teken van een breba of vijg. De Azores Dark heb ik vorig jaar gekocht meer die is door de nachtvorst van begin mei flink dood. Ik laat het even staan in de hoop dat er toch wat uitkomt. De GP Delicious ken ik niet. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 @Tony75 azores dark en gp delicious 1 jaar oud, michurinska 10 2 jaar oud en de chicago hardy 4 jaar oud. Quote
Flup Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 Als je in het voorjaar nog vaak laat nachtvorst hebt (in april), dan is een vijg met brebas niks. Die sorteer ik allemaal uit. En de woelmuizen ook, want die hebben deze winter ook flink huisgehouden. Omdat hier ook veel verhoutte stammen en takken kapotvriezen, heb ik zelf ook een voorkeur voor vijgen die op nieuw hout vijgen aanzetten. De andere vijgen doen er gewoon te lang over om rijpe vruchten te produceren. De 3 Brown Turkeys in de tuin zijn door de woelmuizen gelukkig opgevroten (netzoals mijn LdA en Bietigheim). Nu afwachten wat nog goed uitloopt, want nog niet alles is uitgelopen bij mij. Mijn M-10 gaat de tuin in, die staat nu al 5 jaar in een pot. De vijgen zijn superlekker daarvan, dus hopelijk redt die het ook in de tuin. Quote
Tony75 Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 @Flup Je hebt gelijk m.b.t. de vijgensoorten waarvan de brebas door de nachtvorst eind april/begin mei kapotvriezen. Ik heb veel soorten en uiteindelijk over een paar jaar dan zal ik achterkomen welke goed en lekker zijn en wanneer de productie is. De rest zal ik dan afscheid van nemen. mede ook doordat ik niet zoveel ruimte zal hebben in de achtertuin als de boompjes die ik heb nog groter worden . Quote
acpronk Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 Het ligt er ook aan waar je zit.Hier in Zuid-Holland is er in "slechts" 2 of 3 van de laatste 5 jaar late nachtvorst geweest.De eerste had ik nog geen vijgen, dit jaar wel een veel rassen lieten hun breba's vallen. Sommige rassen een deel van de breba's en en enkeling mogelijk zelfs niets. Maar dit jaar was de late nachtvorst heel mild vergeleken met de vorige keer 5 jaar geleden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 Er zijn zoveel manieren en mogelijkheden om vijgen te kweken, voor nu blijf ik even bij het kweken van vijgen in potten de rede is dat ik ze mooi in mijn tunnelkas kan laten overwinteren waardoor ik geen brebas verlies, en een voorsprong op het seizoen krijg, en de toppen ook niet kapot vriezen. Uiteraard als het heel koud was kan ik wel schade oplopen maar dat is al in geen 5 jaar gebeurd xD Quote
Tony75 Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 @acpronk ik zit in de mooie provincie Drenthe voorzover mijn geheugen mij niet in de steek laat, heb ik alke jaar een late nachtvorst gehad. Quote
EdelSpint Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 Op 8-5-2024 om 15:54, Mellie zei: En vandaag in mijn eigen tuin: de eerste 4 rijpe vijgen. Ik maak geen grap. (...) Klein; maar toch echt rijp! En er hangen er nog een paar die (over)morgen wel goed zijn. Hoe kan dit? Ik heb dit nog nooit gehad. (...) Ik neem aan dat deze rijpe vijgen overblijvers van vorig jaar zijn? Ja! Mijn vijg had ook nog onrijpe maincrop. Ik twijfelde of ik deze eraf zou halen zoals mijn ouders altijd deden, maar liet ze gewoon staan. Zijn nu aan het afrijpen terwijl de brebas nog moeten groeien. Zo zie je maar weer: soms moet je de natuur (wél) zijn gang laten gaan. 1 Quote
EdelSpint Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 Op 17-7-2023 om 18:45, Arja zei: Ik had het niet verwacht, maar er zitten nu al vijgjes in de vijg die ik najaar 2022 van @MSDGkreeg. Zo te zien is dit main crop. @Arja je hebt niet meer gereageerd... ben wel benieuwd of ze nog afgerijpt zijn. Quote
EdelSpint Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 Poeh heb de afgelopen maanden niet in dit topic gelezen, maar er is heel wat over winterbescherming geschreven. Om de meeleezende beginnende moestuinier of beginnende vijgenliefhebber niet te ontmoedigen even wat tegenwicht: Ik heb een Brown Turkey (of tegenwoordig Brown Türkiye, haha) vijg van slechts enkele jaren oud in een veel te kleine pot (=meer kans op vorstschade), VOL in de wind moeten zetten (=uitdroging en vorstschade). De kluit stond wel iets droger dan nat (=crux!). Nou deze heeft het grandioos overleefd en loopt gewoon uit en zit vol breba vijgen. Een ruime week later wel dan dezelfde vijg bij familie en vrienden en dan mijn andere Perretta vijg onder dezelfde omstandigheden behalve iets meer beschut. Aangezien dit de vijg is die de meeste beginners hebben: Don't worry, be happy. Dus zet 'm in t zonnetje, liefst tegen een warme muur en zelfs bij een strengere winter zal ie hooguit boven afvriezen om onderop weer uit te lopen en met die groeikracht heb je snel weer een redelijke plant. On a sidenote @MSDG Hoe gaat het met je Cordon project? Lukt het al een beetje? Nieuwe inzichten opgedaan? Zelf wil ik een soort Guyot snoei toepassen, maar dan tweejarig (ivm breba). Heb de afgelopen jaren de plant eerst laten uitgroeien tot gewenste hoogte en zal na dit seizoen gaan aftoppen. Ik verwacht dat er ook regelmatig nieuwe takken zullen groeien die ik dan elke winter erop zal laten zitten en de voldragen tweejarige takken afsnoeien. @acpronk @Roland @Kevins Moestuin jullie waren ook geïnteresseerd. Makkelijker zou zijn als we een betrouwbaar, productieve, winterharde ras zouden hebben in NL waarvan we niet de breba maar de maincrop (die op nieuw hout groeit) die altijd/vaak op tijd rijpt, zouden hebben. Vooralsnog lijkt het erop dat de meeste hobbyrassen in dit topic hier niet aan voldoen, of zie ik een variëteit over het hoofd? Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 @EdelSpint ik had meer interesse in het volgen van het avontuur van MSDG, en als de moestuin over gaat wil ik het wel gaan proberen ik ga het zelf dan proberen met de michurinska -10 deze geeft in pot al heel snel zijn main crop, rijpt zo goed als alles af, goed winterhard en vermoed wel dat deze heel geschikt gaat zijn om de cordon mee uit te voeren 😇 Quote
EdelSpint Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 @Kevins Moestuin Ik had al eerder je enthousiasme over de Bulgaarse Michurinska-10 gelezen. Hoe is je ervaring over de afgelopen jaren. Is het een betrouwbaar ras? En zou ik jouw snoeiafval mogen ontvangen? 😜 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 @EdelSpint ik heb hem zelf pas 2 jaar, vorig jaar rijpte die goed de maincrop die er toen aanzat en dit jaar zit de main crop figlets al aan elke node dus vermoed wel dat het een betrouwbaar ras is maar de tijd zal het leren, zelf heb ik nooit snoeiafval omdat ik het meeste wat ik snoei of zelf probeer te stekken of bij goede rassen mooie cuttings maak voor de verkoop, maar zal even kijken eind dit jaar of ik wellicht wat over houw =] Quote
Arja Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 3 hours ago, EdelSpint said: Zo te zien is dit main crop. @Arja je hebt niet meer gereageerd... ben wel benieuwd of ze nog afgerijpt zijn. Een tikje van de laatste nachtvorst en alles werd bruin en viel eraf. Sindsdien wordt vrijwel alles wat uitloopt aan de takjes er elke nacht vakkundig afgeknaagd door de slakken. Het is dus nog steeds een kaal skelet. Quote
EdelSpint Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 @Arja o nee wat sneu! Misschien toch weer in pot zetten, makkelijker te beschermen tegen slakkenvraat. Dank, Kevin, ben bovengemiddeld geïnteresseerd geraak in de michurinska-10/Florea/AliPasha. Op internet lijkt ie momenteel niet goed beschikbaar of leverbaar en in ieder geval niet voor onder de vier tientjes. Dus ik hou me graag aanbevolen. @Kevins Moestuin ik lees ook dat ie redelijk goed onbeschut / tegen wind kan. Klinkt opeens als de ideale vijg voor mij. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 @EdelSpint klopt gemiddeld kost de plant zo 40 euro, ik heb er zelf destijds ook 35 euro voor betaald, denk alleen niet dat ik dit jaar al stekken ga hebben omdat ik dit jaar focus op het creeren van de gesteltakken. Overigens is die wel te koop in frankrijk voor 20 euro bij jardin alleen zit je met verzendkosten🙈 Quote
Tony75 Geplaatst: 21 mei 2024 Geplaatst: 21 mei 2024 (aangepast) @EdelSpint vorige week heeft de Praxis vijgenplanten te koop voor 22 euro, ongeveer 80 tot 100 cm hoog. heb zelf vorige week de Dalmatie, Noir de Caromb, en Dauphine gekocht. Ze hadden ook de Gota de Miel maar deze is een late soort. Ook hadden ze de Breva maar ik kon nergens vinden op internet wat voor ras het is, dus heb ik het laten staan. 21 mei 2024 aangepast door Tony75 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.