Tony75 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Ik zit nog te wachten op mijn maincrop Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 De meeste soorten geven pas vanaf september of later rijpe maincrop, alleen enkele soorten die vroeg zijn beginnen al in augustus. Quote
Tony75 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Hopen dan dat september een mooi , zonnig en wat warmere temperaturen brengt Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Blijven hopen indd voor nu zien de voorspellingen er goed uit. En ondertussen blijven kijken welke soorten vroeg genoeg zijn om goed af te rijpen in ons klimaat, helaas is daar vaak maar weinig informatie over te vinden ik hoop de aankomende jaren daar wat verandering in te gaan brengen. Volgendjaar hoop ik dat mijn campaniere ook vrucht gaat geven die zou heel vroeg moeten zijn, en iranian candy ook maar die zal volgendjaar nog niks geven. Quote
Tony75 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 (aangepast) In juni 3 stekken van de Saint Just en van de Campaniere bij FDM gekocht. 35 euro voor 3 stekken omdat ik de Campaniere zo graag ook aan mijn collectie wilde toevoegen vanwege juist dat het een vroege soort is, de saint just kocht ik erbij om uit te proberen omdat de verzendkosten 20 euro waren ongeacht de aantallen. In totaal dus 90 euro betaald incl verzenden. 28 juni kwamen ze aan en gelijk in de aarde gezet. Jammer genoeg tot de dag van vandaag dus bijna 2 maanden geleden alleen 2 stekken van de saint just die het doen en geen enkele stek van de campaniere waar leven in zit. Ik koop geen stekken meer alleen maar gewortelde planten. meer, 26 augustus 2024 aangepast door Tony75 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 @Tony75 dat kan dan een grote teleurstelling zijn, indd is stekken opkweken nog niet zo makkelijk als de meesten het doen laten lijken al bij sommige soorten wel maar de meeste soorten is echt wel een uitdaging om het vochtgehalte goed te hebben zowel in het potje als buiten de pot, bij teveel water rot het stekje, bij te weibig droogt die uit je moet precies goed gaan zitten. Eind dit jaar ga ik nog eenmaal stekken beginnen van wat soorten om mijn collectie compleet te maken maar daarna zal ik alleen nog vermeerderen door airlayers. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Zojuist de planten binnen gehad van Jardin, zien er zeer goed uit alleen jammer dat de varititeiten die te lang voor de doos waren zijn af gesnoeid waardoor er dit seizoen geen groei meer zal zijn, maar aan de andere kant niet heel erg want deze winter had ik het anders zelf gedaan maar dan was de stam iets dikker 😇😇 Quote
Tony75 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Heb ik ook een aantal keren gehad inderdaad, aan de andere kant, voor die lage prijs mag ik niet klagen 1 Quote
Tony75 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 De eerste vijg van deze plant en tevens ook maincrop. Dit zou volgens de label Noir de Caromb moeten zijn, maar blad komt niet overeen . Helaas 3 rijpe vruchten maar van binnen niet goed, grote oog en lucht en daardoor van binen bruin/groen en zelfs beschimmelde gedeelte van binnen. Enig idee hoe dat komt? vraag het aan de kenners Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Variteiten met een groot open oog onder de vijg schimmelen sneller en gaan fermenteren ook komen er sneller fruit vliegen / mieren in deze vijgen, vaak zijn deze variteiten gevoelig voor regen, hooge luchtvochtigheid maar ook teveel water geven aan de pot terwijl ze in de afrijp fase draagt bij aan sneller scheuren van de huid en waterige smaak. Als de vijg eenmaal open is dan begint die sneller met schimmelen net als ander fruit als er een gaatje in komt schimmelt / wordt die plek als eerst beurs. Quote
Tony75 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 @Kevins MoestuinDank voor je reactie. Er hangen nog een stuk 10 vijgen aan deze boom, mochten ze straks als ze rijp zijn dezelfde grote ogen hebben en van binnen net zo beschimmeld dan gaat deze plant weg uit de collectie want hier heb ik niks aan helaas. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 (aangepast) @Tony75 blad kan opzich de eerste jaren ook nog wel wat veranderen dus kan alsnog de gekochte variteit zijn, wat ook een optie kan zijn is bijvoorbeeld een soort afdakje creeren voor de vijgen die bijna rijp zijn, dan krijgen ze niet teveel overtollig water wanneer het regent. Toevoeging: ik zie net ook op de website van figuesdumonde dat er ook variteiten zijn die rood pulp hebben die dan bruin worden als de vijgen over rijp zijn. Het zou dus ook kunnen dat de vijgen te lang aan de boom hingen. 30 augustus 2024 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Tony75 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 @Kevins Moestuinde vijgen zijn in mijn geval niet overrijp, want zo zacht zijn ze ook weer niet maar naast de bruin zit ook groen/schimmel van binnen. Ik denk inderdaag dat de grote oog de oorzaak is hiervan, sowieso is het niet goed dat er van binnen ruimte is voor lucht en regen en dat is geen goede combinatie. Ik heb er zoveel soorten staan, dus als deze plant niks wordt zal het mij geen pijn doen 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 @Tony75 in sommige vijgen is de holte ook wel heel fijn en vult deze zich met heerlijke zoete *vijgen honing* alleen in combinatie met een open oog en al helemaal als deze naar boven hangt is het wel direct een probleem. ik heb hetzelfde nu als een vijg echt niet lekker is of het niet goed doet na een paar jaar kan die weg maar ik geef elke soort wel eerst een jaar of 5. Ik ga deze winter nog eens 72 stekken starten waaronder zeker 50 nieuwe soorten weer en daarna is het klaar met nieuwr soorten en focus ik mij volledig op de bomen die ik heb 😇 Quote
Roland Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Er zijn zoveel rassen dat je beter kunt zoeken naar een ras met dicht oog dat naar onder hangt. Ook is het handig wanneer ze niet te snel scheuren bij regen. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 @Roland precies alleen soms weet je niet altijd al of een soort een open oog heeft, behalve als je een hele berg research doet en zelfs dan is het soms nog onduidelijk, en ik zie ook maar weinig informatie over of een soort met de oog naar boven hangt of niet is toch veel trial en error. Quote
Roland Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Daar komt die verzamelwoede bij vijgen ook vandaan. Steeds op zoek naar een ras dat beter bij je past. Quote
Tony75 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 De soort vijg die ik nu heb ( Noir de Caromb volgens de label) heeft het oog aan de bovenkant. Zowel de onrijpe/groene als de rijpe vijgen. ik denk dat het aan het eind van dit jaar weggaat. Ik heb helaas niet de ruimte om nog 5 jaar te wachten of dit zich beter gaat ontwikkelen. op dit moment staat de ene pot naast de ander en zelfs op sommige plekken in 2 rijen en ze groeien zowel verticaal als horicontaal. Ik heb inmiddels afscheid genomen van 4 soorten en in die grote potten zal ik de neiwe soorten die ik dit jaar heb gekocht en in kleinere potten zitten erin doen. Quote
acpronk Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Gelukkig doet Kevin nu research voor ons🤗 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Tony75 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 @RolandAbsoluut en daar ben ik erg blij mee. Mocht ik over 20 jaar met pensioen gaan dan zal ik een moestuin erbij nemen om de collectie uit te bereiden Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 @acpronk Ik probeer in iedergeval mijn best te doen, eind dit jaar krijg ik ook cuttings van penandpike van de echte green michurinska sinds die van mij elke keer niet kloppen, en cuttings van Vladimiro rocco van zijn verdino del nord. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Wat wel fijn is nu ik mijn cuttings koop bij vertrouwbare sources helpt dat wel heel erg om nu ras echten soorten te verzamelen, ben bang dat een deel van mijn verzameling niet klopt omdat het gekochten soorten zijn als planten / bare roots maar de toekomst zal het moeten uitwijzen. Quote
Tony75 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 nu een aantal soorten voor het eerst vruchten beginnen te geven zie ik langzaam aan dat veel soorten niet kloppen. Deze heb ik 4 a 5 jaar geleden gekocht via marktplaats, bouwmarkten en tuincentrum. Zelfs een aantal van de plantenmaker. vorig jaar kocht ik (nadat ik een tip kreeg) via Jardin en deze moeten wel rasecht zijn gelet op de reputatie van deze kwekerij en de bedrijven waar ze ook zaken mee doen (FdM). En voortaan inderdaad net als @Kevins Moestuin aangaf alleen via betrowbare mensen/bedrijven/verzamelaars kopen. Quote
Roland Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Bouwmarkten zijn totaal niet betrouwbaar wat betreft de rassen die ze pretenderen te verkopen. Zeker Aldi en Lidl plakken gewoon kaartjes met rasnamen op de planten die ze verkopen. Quote
Tony75 Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 Vandaag de eerste vijg mogen proeven van de Ronde de Bordeaux. lekkere kleine vijg, had wel misschien een dag langer mogen hangen aan de boom maar kon niet wachten. Deze is een blijvertje in mijn collectie. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.