Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Vanuit de kachel heb ik een hoop as over.

Dit zou erg vruchtbaar moeten zijn en een hoog gehalte kalium bevatten.

Hoe kan ik dit het beste gebruiken en waarbij wel en waarbij niet?

Wat zijn jullie ervaringen?

Maakt de houtsoort nog iets uit? 

Geplaatst:

Ik gooi het as altijd in de tuin. Over het gras, maar ook in de moestuin. Alleen niet op plekken waar ik onlangs bemest heb, want dan werkt het minder goed. Houtsoort maakt niet uit, alleen geen bewerkt hout (verf, geimpregneerd bedoel ik daarmee), maar dat stook ik toch al niet.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar ook (voor het eerst) redelijk wat houtas opgebracht. Tomaten, paprika's waren er erg blij mee, bij courgette merkte ik niet veel verschil. Ook had ik veel minder last van meeldauw in de siertuin, ondanks het natte weer. Waarschijnlijk heb je ook zandgrond in Oploo (of is het veen?), dan zorgt de as  ook voor een aanzienlijke verbetering van de pH. Doen dus.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Geplaatst:

Vorig voorjaar bodem onderzoek laten doen (via velt) en dan via gegevens in te geven via site bemesting advies gekregen met enkel compost en hout as . Natuurlijk enkel van zuiver hout maar brand niks anders . (en zou ook niet mogen onzuiver hout te stoken)

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Houtas van kennis gehad. Had onlangs zijn haart geleegd. Na het door de zeef te doen, is dit het restant:

DSC_1001.JPG

Op 16-12-2021 om 17:37, Sin Fronteras zei:

Velt adviseert maximaal 100 gram per m2 (https://www.velt.nu/houtas)

Hoeveel zou je voor een pot van 20 of 40liter gebruiken? (er van uitgaan dat de PH laag is, en een PH verhoging kan gebruiken. Ik zal zo ie zo de PH gaan testen.)

Geplaatst:

Rorror, ik vind jouw houtas er nogal compact uitzien, "zanderig", relatief hoog gewicht.

Daarnaast: vertrouw je je bron: schoon hout? Dit i.v.m. b.v. dioxine door geverfd of anderszins behandeld hout.

Omdat ik nog een aantal zakken heb staan (eigen productie van inlands essen + beuken), maar eens bekeken en gewogen:

20220906_houtas.jpg

Soortelijk gewicht: ca. 0,35

Dosering: Velt zegt: "1 a 2 soeplepels per plantgat" (voor tomaten en zo)

Maar wat is een soeplepel? Soms wordt daar (ook) de lepel mee bedoeld waarmee je soep eet. Een eetlepel dus.

Dat maakt nogal verschil: standaard eetlepel: 15 ml. Mijn grote bolvormige soeplepel (om op te scheppen): ruim 150 ml. 

Scheelt een factor 10. Met mijn (echte) soeplepel zou ik 1,5 * 150 * 0,35 = 79 gram houtas per plantgat moeten gebruiken. 

Als dat al klopt, dan zou ik de startdosering flink verlagen, en gaandeweg wat bijgeven. Houtas is immers snelwerkend, en daarmee snel uitlogend. 

Fouten met eenheden, maten en gewichten in recepten (vooral in kook-recepten): voor mij een bron van ergernis.

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Bron vertrouw ik 100%, ze stoken alleen gesplitste boomstammen en geen oud/gebruikt hout. 

Dit is hoe het er uit ziet op papier. Grote korrels komen denk ik doordat ik de zeef van de keuken heb gebruikt, en het laatste schudden de wat grotere brokjes boven op kwamen. Voornamelijk is het alleen poeder. 

DSC_1003.JPG

Ik ga voor volgend jaar eetlepel aanhouden. Dan ph/ec in de gaten houden. Eventueel het jaar er op aanpassen. 

Op 6-9-2022 om 08:16, henkg zei:

Fouten met eenheden, maten en gewichten in recepten (vooral in kook-recepten): voor mij een bron van ergernis.

Is voor mij ook een grote ergenis.

Hoe kom je trouwens aan soortelijk gewicht 0,35, ik wil ook de as wel wegen om te vergelijken. Is dat een glas van 100ml? Dat afgevuld en gewogen? 

Geplaatst:
Op 13-9-2022 om 16:55, rorror zei:

Hoe kom je trouwens aan soortelijk gewicht 0,35

Ik heb een potje (van 180 ml) gevuld (ingeklinkt door een klein beetje aan te drukken).

Gewogen. Gewicht van leeg potje eraf. 62 gram netto. Rekensom: (1 / 180) * 62 = SG 0,344. Zeg maar 1/3e van het gewicht van water.

(Excuus aan jou voor deze uitleg, maar er kunnen mee-lezers zijn die moeite hebben met eenheden, en volumes t.o.v. gewichten.)

Volstrekt off topic: wat is zwaarder: een kilo kippenveren of een kilo lood?

• Like 1

Geplaatst:

Met de Belgische soeplepel eten we soep (15ml) en scheppen we soep (150ml), ook in het Frans doen we dat met een "cuillère à soupe".

Voor het groot model gebruiken we ook wel eens pollepel en zelden opscheplepel. Hangt wellicht ook sterk af van de regio.

Ik gooi een handvol as per vierkante meter. Hoe groot mijn hand is? 'k zou het niet weten en al naargelang mijn humeur zal het min of meer zijn, ook die vierkante meter gaat andere afmetingen hebben en het kan meer dan eens per jaar zijn. 😁

Die 'grotere' stukjes zien er uit als niet volledig verbrandt hout. Gewoon mee in de tuin gooien.

Zoals met zoveel: niet overdrijven, en die emmer tussen de plantjes broederlijk delen. Een centimeter dik is er meer dan over, als het na een goede regenbui zo goed als onzichtbaar is dan komt het goed.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

@henkg, laat ze eens op uw tenen vallen, dan weet ge het direct.

Maar bon, houtas strooi ik ook regelmatig, we verbranden nogal wat hout in de kachel.

In de lente laat ik de tuin er lichtgrijs uitzien maar enkel een dun laagje. Dat regent gewoon de grond in.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

@henkg
Het wordt binnen kort tijd om de houtas te gaan gebruiken.

Vorigjaar wou ik eigenlijk direct de houtas gebruiken, maar na wat lezen, kan ik het ook nog bewerken en een zuivere kaliumcarbonaat er van maken. Dit door houtas eerst mengen en verwarmen met water, laten afkoelen, en daarna door een fijnfilter halen. Daarna de gefliterde vloeistof weer laten drogen. De poeder wat overblijft is dan kaliumcarbonaat.

Heeft iemand dit wel eens gedaan?

• Like 1
Geplaatst:

Nee, nooit gedaan.

En waarom zou je? Zuiverheid is van belang voor gebruik als bakpoeder, maar voor je planten geldt dat nauwelijks. Gewoon de houtas strooien, en laat de natuur (water, warmte) zijn werk doen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Omdat ik nieuwschierig was naar het proces van kaliumcarbonaat te maken, heb ik dat ook gedaan. Na splitsen de houtas weer laten drogen. Die houtas heb ik nu rondgestrooid in de potten en bakken.

Ik weet dat het kaliumcarbonaat nu niet meer in de houtas zit. Dat zit nu in een emmertje opgelost in water om te drogen om te zien hoeveel er van overblijft. Is nu voor de helft verdampt. Zal als de resultaten goed zijn daar een apart topic over maken. Heb ook foto's genomen van het proces. 

Geplaatst:

Mocht er nu iemand zijn die denkt, och, die oude resten meranti of merbau kozijnen die ik nog over heb...

Doe maar liever niet. In veel soorten tropisch hardhout zitten stoffen die je niet in je tuin wilt, ook niet in as-vorm.

Geplaatst:

@rorror Is dat niet hetzelfde proces als het maken van loog voor zeep? Pas wel een beetje op. Loog heeft een hoge Ph en een veiligheidsbril is dan wel aanbevolen. Je wilt echt geen klein spatje in je oog.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...