Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Mellie (en andere geinteresseerden). 

In de professionele teelt van tomaten in kassen is de zogenaamde hogedraadteelt al jarenlang de standaard. Bovenaan in de kas lopen draden (vaak wel op 3-4 meter hoogte). De tomaten worden aangebonden aan touw en groeien dan naar boven toe naar die hoge draad. Aan die draad hangt een zogenaamde tomatenhaak waar nog veel extra meters touw gewikkeld zitten. 

Bij temperaturen van rond de 20 graden groeit een tomaat iedere week 15-25 cm en maakt dan steeds ongeveer 1 tros aan en drie bladeren. Die lengtegroei en de snelheid van trossen aanmaken hangt wel af van het type tomaat en het klimaat in de kas (met name temperatuur). Maar het is een hele goede vuistregel.

Iedere week laten ze dan de planten 15-25 cm zakken: de haak wordt van de draad afgehaald en een stuk afgewikkeld. Ze laten dan tegelijkertijd de plant 15-25 cm zakken en een stuk verder opschuiven in de rij.

In een jaarrond teelt met verwarming maar zonder belichting (planten in december laatste oogst medio november) worden er dan wel 30-35 trossen per plant aangemaakt en de planten worden wel tot 15 meter lang!

Deze methode van laten zakken kun je ook prima als hobbyist in je kas toepassen. Zelf doe ik dit ook. Bij mij hangen de draden op ongeveer 2,5 meter hoogte. Bij wij worden de planten 4-5 meter lang en ik haal 10 tot wel 15 trossen per plant ieder jaar.10-11 bij de dikkere vleestomaten soorten en 13-15 bij het kleine spul (snack, cherry).

In een buitenteelt is laten zakken denk ik niet aan de orde, omdat de planten niet zo hoog/lang worden.

Enkele foto's uit mijn kas (eerder vanavond genomen):

de draden opo 2,5 meter hoogte. Ik gebruik geen haken, gebruik knopen. maar heb wel extra lang touw om te kunnen laten zakken. De grooste planten zijn nu ongeveer 2 meter lang en ik heb ze al een keer laten zakken.

1031217290_2022-06-01latenzakken01.thumb.JPG.f4eb4fe8807a400c94ec80cca901c557.JPG

twee manieren om de planten naar boven te leiden:

indraaien:

522153355_2022-06-01Latenzakken02.thumb.JPG.967adf9e9603f802b0f016df74ba8d56.JPG

tomatenclips gebruiken (dit doe ik voor de rassen die niet zo snel groeien):

1718041058_2022-06-01Latenzakken03.thumb.JPG.c9e3805040cd96f99708eeeec8ae5f3d.JPG

aangepast door Mai Pensato
  • Like 8

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Dat is de afweging die je moet maken @Mai Pensato , bij vele hobbyisten in niet subraatteelt is die 15-25cm per week gemiddeld niet haalbaar (zeker bij grotere of sommige heirlooms in grond : vaak na 3/4 trossen gaat de groeikracht er wat uit), vele tunnels en kleinere kassen zijn ook niet hoog genoeg, de tomaten zijn dan onderaan nog niet rijp genoeg om al te laten zakken (alhoewel dat ook op te lossen is) , heb je echter een geënte grote of sterk groeiend (kleiner) ras, dan kan  je daar eventueel ook meerstammig gaan (wel rekening houden dat je meestal wat meer plaats nodig hebt om de boel luchtig te houden t.o.v een enkele stam). Normaal kan je dan 2 x (5-7) = 10-14 trossen halen op een grote  geënte of  3 x (5-7) op een kleiner type, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt, de oogst zal dan wel minder gespreid zijn. Zelf laat ik ze deze keer ook  enkelstammig groeien, vanwege teveel planten/te weinig ruimte dus zal waarschijnlijk 6/8 trossen per plant halen (of bij een aantal wat meer) en ze ook moeten laten zakken, maar zal niet dezelfde groei zijn als bij jou.

Voor buiten is een meerstammige  nog meer interessant als het kan, bij een sterke plant kan je daar op die manier ook meer trossen halen over een kortere periode (het seizoen is daar immers ook korter)

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Helder verhaal van jullie. Handig ook met de foto’s @mai pensato dank je! Zo profi als jullie zal ik niet worden vrees ik. Tomaten gaan de laatste jaren eigenlijk helemaal niet zo goed. Of ik ben met vakantie als het tijd is om ze te plukken, of ik heb een hernia… of er is pytho, of dit, of dat. Afijn. Dit jaar gaan we er weer voor.

Ik heb vandaag het restant aan tomaten geplant. Gelukkig had ik 10 tomaten aan de slakken gegeven, waardoor ik meer dan genoeg plek had voor de 4 tomaten die ik had gekregen. Er komt ook overal tomaat op van de gevallen tomaten van vorig jaar. Toch mooi om te zien. Heb een polletje laten staan. Meeste weggehaald.

Ik heb ook zowaar vandaag gedieft voor de eerste keer. Vorig jaar was het een jungle na de vakantie. Ik ben van plan het een beetje beter bij te houden waardoor de jungle tijdens de vakantie mee gaat vallen. Hoop ik. Ik was in elk geval mega goed bezig vandaag! Geheel ongepland ook nog. Moest eigenlijk andere dingen doen, maar het was zulk lekker weer ineens. Mijn tomaatjes zijn vast blij.

Slakken, blijf weg. Verboden te betreden.

• Like 2
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb dit jaar voor het eerst een tunnelkasje, woon in Frankrijk en het voorjaar was erg warm. In de kas in maart al bijna 30 gr. Ik heb er mijn tomaten in een kweekbak gezaaid en ze zijn allemaal opgekomen. Wat ik nu heb is dat de plantjes alleen hun lobblaadjes hebben en de groei stagneert. Zo een voor een komen er twee echte blaadjes, maar ik zou toch zeggen dat de plantjes allemaal al een eind verder zouden moeten zijn. Iemand een idee wat een oorzaak zou kunnen zijn?

Geplaatst:

Altijd moeilijk te zeggen zonder foto, kan je er 1 sturen ?, sinds wanneer zijn ze opgekomen? Hoe groot is dat kweekbakje en wat heb je als zaaigrond gebruik?

Geplaatst:

@Mellie Bij mij hetzelfde. Wat ik gezaaid heb is vrij slecht opgekomen of groeit niet door. Ik ga volgend jaar weer gewoon mijn eigen zaaigrond mengsel gebruiken en niks meer doen met cocopeat en vermiculiet. Gelukkig zijn er in beide tunnelkasjes spontaan tomaten opgekomen, dus samen met de paar soorten die het wel goed doen valt er gelukkig toch wel wat te oogsten. Maar al mijn plantjes zijn nog zo klein dat er nog geen diefje te bekennen valt 😄

Geplaatst:
On 5/26/2022 at 8:43 PM, MSDG said:

jute touw

Ik had vorig jaar henneptouw, dat leek prima te gaan maar het was een kort seizoen dus ik kan er verder weinig over zeggen. Jute is ruwer, het lijkt me dat de stam dan wel kan beschadigen. Maar ik kweek buiten, daar is wind, in de kas speelt dat niet. Dit jaar gebruik ik het touw van Redzebra, dat is polypropyleen geloof ik.

Jute is gewoon ook zacht, dat gaat je stam niet beschadigen. Wat als dun henneptouw verkocht wordt is op het moment eerder een combinatie van vlas en hennep, dit vanwege de lengte van de vezels, de kortere vezels van hennep hebben te maken met de manier hoe die verwerkt/verzameld worden. Met de meeste van die dunne  touwen ga je voor 1 seizoen geen probleem hebben, maar er kunnen heel soms random zwakkere plekken inzitten dus geen garantie dat alles kan houden, daarom dat professioneel meestal andere worden gebruikt. Jute gebruikten we bv als inslag, daar komen heel wat krachten bij te kijken en elke breuk is een stilstand, je hebt daar ook kwaliteiten in, wat particulier als touw wordt verkocht is meestal niet de beste. Een nadeel is soms ook het vocht wat ze opnemen en dat  lokaal rond de wikkeling het langer vochtiger blijft. edit:  ja @fre3ke dat is krimparm  polypropyleen, is niet echt bedoeld voor tomatenteelt  maar voor zwaar geotextiel, beetje overdone in deze wat ze normaal gebruiken in tomatenteelt. Maar ik kan er  wel inkomen dat sommige alleen met natuurlijke materialen willen werken en dan is jute 1 van de betere goedkopere opties.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:
Op 2-6-2022 om 21:38, French zei:

Wat ik nu heb is dat de plantjes alleen hun lobblaadjes hebben en de groei stagneert. Zo een voor een komen er twee echte blaadjes, maar ik zou toch zeggen dat de plantjes allemaal al een eind verder zouden moeten zijn. Iemand een idee wat een oorzaak zou kunnen zijn?

Ik had een paar weken terug tzelfde, had ze na de eerste echte blaadjes verpot in een mix van moestuingrond en kokos en er gebeurde 3 weken lang helemaal niets! Op advies hier een deel extra voeding gegeten en een ander deel verpot in nieuwe grond, en het overgrote deel is de afgelopen 2 weken bijna verdubbeld in grootte en ze hebben nu allemaal 6-8 bladeren ook al stond een deel buiten de kas.

Bij mij lijkt t dus groeistop geweest te zijn tgv om de een of andere reden voedingstekort in de moestuingrond. Kan dat bij jou t geval zijn? Heb je al extra voeding of nieuwe grond geprobeerd?

De tomaten in de vollegrond doen het top. Vooral Mountain Magic, en Anna's huppeldepup die ik van RedZebra kreeg. De eerste bloemen gaan open en ze zijn erg gezond.

Vooral deze gaat lekker, hij staat in een ring met compost, bovenop de (zand)grond. Lelijk, maar functioneel.

IMG_20220603_115520.thumb.jpg.88e07382c37d98beda9b9d8c1babfcb9.jpg

Maar in de potten is het een drama. Ik heb ze in pure compost van de afvalverwerking gezet. Ik heb dat wel vaker met planten gedaan, maar toch lijkt het nu niet goed te gaan. Het lijkt erop dat er een voedingsgebrek is. Groeistop, en gelig blad. Ik heb wat vloeibare voeding toegevoegd en wat extra stikstof. Misschien zit er te veel houtig materiaal in de compost  en te weinig direct beschikbare stikstof waardoor stikstofgebrek? Maar ik twijfel, omdat de bladnerf zo donker blijft. En bij stikstofgebrek wordt het blad volgens mij egaal geel en niet zo vlekkerig. Iemand een ander idee? Volgens de plaatjes die ik ken, kan het ook ijzergebrek zijn, maar dat lijkt me wat vergezocht.

IMG_20220603_115636.jpg

aangepast door fre3ke

Dat is anna's multiflora, die gaat hier ook als een speer, voor in pot denk ik dat die pure "compost" van de afvalverwerking niet geschikt is, op zijn minst deels vermengen met tuinaarde en ook een luchtigere component toevoegen. Het effect wat ik zie op je bladeren is een beetje alsof de wortels eraan aan het gaan zijn.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:
14 uren geleden, redzebra zei:

Een nadeel is soms ook het vocht wat ze opnemen en dat  lokaal rond de wikkeling het langer vochtiger blijft.

... en je daardoor meer kans op phyto/schimmel krijgt op die plek.

9 uren geleden, Vlavlip zei:

voedingstekort in de moestuingrond

Ik denk eerder dat het aan de kokos ligt.
Daar zit weinig-niets in.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@speets daarom had ik een 4:1 verhouding, de kokos zat er puur in om het wat minder zwaar te maken en het water beter te laten zakken. Maar de zak moestuingrond is blijkbaar hopeloos, want echt alles dat ik er in heb gezet, ook een courgette die in pure moestuingrond stond, is vrijwel direct daarna gestopt met groeien.

Geplaatst:

Beste lezers,

Onze buitenproef van 2022 voor de test van Phytophthora-resistente tomaten ziet er op dit moment zo uit. We hebben twee houten stellingen gebouwd voor de ondersteuning van de planten. Aan deze stellingen staan twee rijen van 22 planten elk, dus 44 planten in totaal.

De planten zijn op 12 mei 2022 geplant in een onderlinge afstand van 46,5 cm. De hergroei na het planten is tot nu toe niet geweldig, vanwege de afgelopen periode met koud weer.

De 44 planten omvatten in totaal 42 verschillende rassen (twee rassen staan dubbel geplant).

De 42 rassen die we dit jaar testen zijn:

- enkele commercieel beschikbare rassen die we al vaker hebben getest (met bewezen resistentie)

- een paar nieuwe commercieel beschikbare rassen (nog niet eerder getest)

- enkele test-hybriden van eigen productie
- diverse test-hybriden van Roland (van dit forum)
- enkele rassen die zeker vatbaar zijn (als vatbare referentie)

Nu maar hopen op een slechte zomer......  😄 😁 😁

(anders is de proef mislukt)

Enkele rassen testen we ook in de kas (maar daar kunnen we de  Phytophthora-resistente niet vaststellen).

Oh ja: de stenen constructies die jullie links en rechts van het pad zien betreffen originele "Lentse bakkenplekken", nagenoeg de laatste overgebleven bakkenplekken in Lent. Er wordt al jaren niet meer in geteeld en de Lentse ramen die erbij horen ontbreken ook. Deze grappige combinatie (moderne tomatenrassen in historisch erfgoed) wilde ik jullie niet onthouden.

Ik zal hier gedurende het seizoen af en toe een update plaatsen.

Groetjes allemaal !

Marcel Joosten

IMG_0090.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Haha ik hoop niet op een slechte zomer, het gaat vanmiddag/vanavond flink regenen en ik twijfel of ik een plastic zeiltje over de planten zal spannen, maar ik ben ook bang dat het zeil zwaar wordt en dan gaat zakken en de planten knakken. Misschien moet ik gewoon hopen dat het zonder afdak goed gaat net als afgelopen 2 jaar... 

Geplaatst:

Ik denk dat ik het ook dit jaar weer zonder afdak ga gokken. Het is in mijn achtertuin dus geen moestuinen ernaast, ik heb wel ook aardappels maar (even afkloppen) dat is voorgaande jaren ook goed gegaan

Geplaatst:

@FruitLent, welk roulatieschema houden jullie aan voor de tomaten? 

Ik kijk uit naar de updates. Maar ook naar de ervaringen van andere buitentelers. Ik had mijn tomaten al gezaaid toen Roland met zijn voorstel kwam, maar als het volgend jaar weer is, doe ik mee. 

Geplaatst:
3 uren geleden, MSDG zei:

@Moonsparklehet maakt een groot verschil waar je teelt heb ik opgemerkt. Vorig jaar konden mijn buren thuis ondanks het immens natte weer gewoon tomaten oogsten, niks van phyto gezien. Maar op het complex waar wij een moestuin hebben en het vol met zwakke aardappel en tomatenplanten staat is het bijna niet te vermijden. 

Die waarneming had ik vorig jaar ook.  Aan de overgang van stad naar bos waar de volkstuin ligt (en er altijd wel een paar leden aardappels telen); alles er heel vroeg aan, zelfs phyto in de serre (!).   4km verder op, in het hartje van de stad Gouda in mijn beschutte en warme achtertuin:  pas in oktober aantasting. 

• Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, fre3ke zei:

de ervaringen van andere buitentelers

Hier alleen nog rassen met een hoge resistentie.

Zo heerlijk: geen buikpijn meer als het langdurig regent en de - bijna rijpe - oogst dreigt te mislukken ☺️

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...