Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2022


Goldfish

Aanbevolen berichten

Hierbij 2 websites in het Frans. Kan desgewenst omgetoverd worden naar een andere taal met Google Translate

 

https://www.infos-tomates.com/repertoire (doorklikken op een foto geeft een PDF met meer details over de soort)

 

http://tomodori.com/1varietes/cataloguecadres.php?VARcouleur=toutes&VARtaille=toutes&VARforme=toutes&Submit=Envoyer

aangepast door Swa
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet @Mai Pensato bijtreden, er zijn enorm veel variëteiten en er komen er elk jaar bij, geen enkel boek kan dat bijhouden, Best zoeken op naam en vooral ook op Engelstalige sites (of Franstalig,... ), meestal vind je dan wel een redelijke beschrijving naar vorm, hoogte etc, (hou er wel rekening mee dat bij eenzelfde naam ook  soms verschillende groeiwijze 's zijn) . https://localfoodconnect.org.au/community-gardening/list-of-tomato-varieties/ hier worden 19000 verschillende tomaten in een lijstje gezet.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen zijn hier bij 12 van de 22 tomatenrassen die ik dit jaar teel de eerste bloemen open gegaan. Met name de kleine tomaatjes, die groeien het snelste maar tot mijn verrassing bloeit ook de Phantasia F1 (grove trostomaat) al. Ik heb ze gezaaid op 28 feb en 3 maart.

Ze groeien lekker. Ik heb hier recent gelezen dat koude nachten niet goed zijn voor de groei van tomaten. Mijn ervaring is (ook vanuiit de professionele teelt) dat de gemiddelde etmaaltemperatuur het belangrijkste is. Koudere nachten zijn niet zo erg (mits niet te ver onder de 8 graden) als het maar gecompenseerd wordt door een hogere dagtemperatuur. Een groot verschil tussen dag- en nacht temperatuur met overdag veel zon geeft juist een positieve generatieve reactie: positief voor de bloei en vruchtzetting en een minder dicht, vegetatief gewas.

Een paar foto's van de eerste bloeiende trossen:

 

Tomberry - bestomaat (geeft trossen met wel meer dan 100 bloemen):

 

IMG_0157.thumb.JPG.65f9562632c0d1ffd9b1e389c1946b98.JPG

 

Mirado Orange F1 (ook wel Santorange genoemd) oranje mini-pruim tomaatje:

 

IMG_0149.thumb.JPG.50c41904340e5b21ecdd5f1a55da3474.JPG

 

 

En de Phantasia F1 - grove rode trostomaat:

 

IMG_0151.thumb.JPG.eb7fe3ace4d0c43c888743fd8a57f14a.JPG

 

 

 

  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je toch mee opletten om te veralgemenen , het probleem is bij ons hobbyisten vaak de extreme temperatuurverschillen in kleine kas/tunnel (paar graden in de nacht/ +30 overdag) in  de lente, bij kleine planten (dit  zorgt dan vaak voor slechte vruchtzetting/dubbelevrucht,..op de eerste tros), een tomaat houdt eigenlijk niet van extremen, te hoog en te laag is niet voordelig, naarmate de planten groeien wordt dit  deels door verdamping gecompenseerd, professionelen hebben vaak  en jij ook betere voorzieningen om dit verschil beperkt te houden.

Buiten speelt ook o.a.  de rol van wind mee, de gemiddelde etmaal temperatuur is belangrijk maar de extremen mogen niet te erg zijn.

Wel mooie plaatjes, zeker die Tomberry.

Dit weekend de eerste 10 in tunnel gezet, de andere zitten in pot te wachten voor buiten onder overkapping (dat gaat komend weekend zijn, voorspellingen zijn gunstig voor buiten) . Linkse kant van tunnel waar ook tomaten moeten komen, zal nog even moeten wachten, vooreerst een voorteelt geprobeerd met winterui en ik vrees dat ik pas eind mei de tomaten daar kan zetten, dus die zullen nog even in grotere potten moeten wachten.

 

 

 

 

481256965_WhatsAppImage2022-05-02at9_32_57PM.jpeg.28c52bd05a84196ad3c8f43df665e241.jpeg

 

 

631589982_WhatsAppImage2022-05-02at9_33_25PM.jpeg.61b0f888a71a8b59634290b9f7eb44cb.jpeg

 

 

beginnen pas te bollen

 

656971233_WhatsAppImage2022-05-02at9_32_31PM.jpeg.2a71a6d87cc1e16ad4a3da119999ad75.jpeg

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, onder de 8 graden is niet goed, maar boven de 28 graden gaat de vruchtzetting minder. Maar dat laatste is nu nog niet aan de orde, mits je luchtramen in de kas hebt. Ik heb van die automatische raamopeners die bij hogere temp vanzelf open gaan, bevalt goed.

Ik wilde alleen aangeven dat lagere temp gedurende de nacht niet per se slecht hoeft te zijn. 

Ik ben verder ook maar een amateur hoor, heb echt geen klimaatcomputer die temp, rv etc regelt en ook geen verwarming 😊

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar was volgens mijn ervaring dan ook zeer slecht voor alles wat buiten stond, zelfs redelijk extreem. De wintergroenten deden het wel allemaal goed, ook tijdens de zomermaanden 😁.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar heb ik een mengeling van verschillende tomaten, zelf gekweekte specialere soorten en drie geente planten met twee stengels.

De drie geente planten met twee stengels komen van een plaatselijke kweker. Nu vroeg ik mij af, wat doen jullie qua afstand met twee stengelige tomatenplanten? 

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n dubbel geënte beschouw ik als 2 planten (op een enkel geënte kan je eventueel een dief als tweede stam gebruiken), elke stengel groeit uit tot een volwaardige plant even hoog, evenveel trossen als een enkele stam, dus evenveel plaats nodig als je ze luchtig wil laten groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze vandaag in de kas. Ze moeten het er maar mee doen. Ze zijn te groot inmiddels voor binnen.

63320313a6768790ea2880f985ebc6f2.jpg


Wel een mega verschil met de bak met achterblijvers…. Opkomst is heel sneu. Zo jammer, want keek er echt naar uit naar die leuke namen. 2 zijn er helemaal niet opgekomen, plan 9 from outerspace en dwarf amandine. De rest maar 1 ipv 2 zaadjes. Potgrond was heel hard. Begrijp niet waarom die zak zo slecht was. Helaas pindakaas dus.

e07bf3f50cc5a21f4b5399ab1854753e.jpg


Edit: de lucid gems is ook niet opgekomen. Dat mini blaadje hoort bij evil olive waar dus wel beide zijn opgekomen al is die ene dus een te klein en ongezond plantje. Die gaat naar de kippen straks.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al mijn tomaten geplant. In mijn kas, dus ik maak me geen zorgen over wind of kou. Wel is de zon wat fel, maar ik heb ze hopelijk genoeg laten wennen. 

Ik heb ze 1 april gezaaid en dat bevalt me prima, volgend jaar weer!

 

Joep heeft de gaten geschept en we hebben die gaten weer gevuld met compost. Iets te vers/grof nog, ik hoop dat ze het niet erg vinden... 

 

IMG_5713.JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog nooit zulke kleine tomatenplanten gehad rond deze tijd van het jaar. 'Traditiegetrouw' zet ik ze met Koningsdag in de kas. Maar het was zo koud, ik heb nog gewacht. Eens kijken of het bevalt, deze 'late' zaai van 24 maart (normaal zaaide ik eerste week maart).

 

image.thumb.png.78285802a590338c19d70cc8823854a8.png

aangepast door mdubbelm
Foto toegevoegd.
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...