Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ik wil graag composteren !!


heidike_21

Aanbevolen berichten

Ik wil graag composteren in een mega composter .

Nu is de vraag wat mag er dan nu wel of niet in ?

In mijn boek voor tuinierders staat dat vers gras op de composthoop mag .

Mijn verloofde en mijn schoonmama beweren namelijk het tegendeel .

Weten jullie raad ?

Moet je vervolgens ook nog iets speciaals doen ?

Ik ben namelijk net verjaard en wil graag van het geld een mega composter kopen bij Pelckmans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers gras mag wel maar met mate. Beter laat je het eerst wat drogen, anders gaat het snotten.

 

En verder wisselt het nogal wat er wel of niet in mag dus als ik twijfel doen we het gewoon niet

 

Je kan een starter kopen, zo'n poedertje met schimmelculturen enzo. Maar het schijnt onzin te zijn, er komt vrij snel voldoende leven in.

Ik heb het ook niet gebruikt

 

Uiteraard alles wat ziek is en zaden er niet indoen.

Maar google even, want er zijn best veel sites met info.

Vooral de Vlaamse websites zijn erg duidelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras kan je er echt maar in hele dunne laagjes instrooien..anders gaat het snotten of krijg je dikke plakken beschimmeld gras. Als je veel gemaaid gras hebt strooi het dan rond je planten of op de boomspiegel van je fruitbomen, wormen vinden dat heerlijk.

Niet al te veel citrus-schillen, aardappelschil alleen van eigen teelt( alhoewel ik laatst las dat de kleine hoeveelheid anti-kiem die op aardappelschil van aardappels uit de winkel komen je composthoop niet beïnvloed (ik gooi het er niet op)). Knip je afval zoveel mogelijk klein. probeer "natte"( bv keukenafval) en "droge"( bv blad, stro) lagen met elkaar af te wisselen. Ik heb altijd wel een hoop blad of stro liggen om weer over een keukenafvalbak te gooien.Eierschillen knijp ik altijd fijn in een keukenpapiertje.

Konijnen en kippenmest of, als je er aan kan komen koeien of paardenmest in niet te dikke lagen door de -nog jonge- compost.

Geen as, dikke takken of te groot materiaal. Koffie en thee. Geen gekookt eten of brood.Geen aarde.

 

Succes!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ...Koffie en thee.

 

Dat is nieuw voor mij. Heb je ook een idee waarom? Ik dacht juist dat koffiedrab goed was? In de zomer verwerk ik het rond de aardbeiplanten en ander fruit. Maar 's winters gooi ik het gewoon met de rest van het keukenafval mee. Wij drinken niet veel koffie dus het overblijfsel is ook maar weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dom Appelvrouwtje schrijft alsof ze spreekt..

Ontkennend stemgeluid: geen as, dikke takken of te groot materiaal.Positief stemgeluid: Koffie en thee.Ontkennend stemgeluid: Geen gekookt eten of brood.Geen aarde.

Sorry voor de verwarring dus: WEL JUIST Koffie en Thee op de composthoop

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, gelukkig. Dan heb ik het niet mijn hele leven al fout gedaan.

 

Ach Appelvrouwtje, het was inmiddels bedtijd toen je je goeie bedoelingen schreef.

 

Een leuke aanvulling op de composthoop is zeewier. De mineralen uit de zee komen op die manier weer terug op het land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Kamilla voor je alerte reaktie..

Wat het zeewier betreft:In Ierland halen ( of haalden) ze karrenvrachten van het strand. De weinige keren dat ik aan t strand ben neem ik graag zeewier mee in zakjes..het komt helaas weinig voor.

 

te groot tuinafval kan je ook wel eens verkleinen door er met de grasmaaier overheen te gaan. Ik heb sinds kort een takkenverkleiner..een krijgertje, ik moet de messen nog slijpen, maar dan kunnen ook wat hardere takken toch gecomposteerd worden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een fijne site waar ik veel aan heb (gehad) is die van De Compostmeester

Ik heb 3 compostbakken, maar de ene keer lukt het beter dan de andere keer

Helaas was ik in den beginne nog te onwetend en ligt er bij alledrie dus nog een laag coniferenzooi onderin de bak. Ik ga ze dit voorjaar eens helemaal leeghalen en dat coniferenprut eruit halen.

 

Een hakselaar staat ook op mijn verlanglijstje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Is er ook zoiets als teveel koffie in je compostbak? Er gaan nu in de winter bijna geen plantenresten in, maar de koffie + filters stapelen leuk op... Misschien vaker de koffie uit de filters halen, en de filters gewoon weggooien? Weet niet wat 'slechter' is, de filters (bruine) of de koffie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook zoiets als teveel koffie in je compostbak? Er gaan nu in de winter bijna geen plantenresten in, maar de koffie + filters stapelen leuk op... Misschien vaker de koffie uit de filters halen, en de filters gewoon weggooien? Weet niet wat 'slechter' is, de filters (bruine) of de koffie

Volgens mij is koffie heel ok..daar zijn wormen gek op. Als ik veel heb spaar ik het op om bij bieslook te stooien, verder kan je volgens mij nooit teveel hebben..of het moet te drabbig worden, dan leg je er wat blad bij bv

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...