Geplaatst: 19 juli19 Jul Buiten sterft de Incarnata wel terug tot op de grond maar ze groeien ontzettend snel. Nu van 4 stengels vorig jaar, naar 9 waarvan 2 minder sterk groeien. Kan weleens flink gaan woekeren, ik zit er hier niet mee maar denk er wel goed over na.
Geplaatst: 19 juli19 Jul Ik heb er ook een die al een paar jaar buiten tegen een warme zuidmuur staat, die groeit hard, breidt zich ook sterk uit met overal worteluitlopers, maar is goed in de hand te houden. Ik heb er daar alleen nog nooit vruchten aan gehad.. ik weet van mensen in NL die het wel lukt om er buiten vruchten aan te krijgen, dus het is gewoon mogelijk.. misschien verschilt het ook per kloon hoe makkelijk ze vrucht zetten. In de vorstvrije kas sterft P. incarnata ook bovengronds af in de winter, soms blijft het onderste deel van de stengel groen, maar sowieso komen de krachtige nieuwe scheuten in het voorjaar uit de grond, niet aan overgebleven stengeldelen.
Geplaatst: 19 juli19 Jul Wij hebben hem ook buiten tegen de zuidmuur staan. Eerste jaar nauwelijks een bloem. Tweede jaar (vorig jaar) al meer bloemen. Maar dit jaar (3e jaar) explodeert hij, zowel aan aantal ranken als aan lengte als aan enorme hoeveelheid bloemen. Wel erg mooi, maar hij is inderdaad wel erg invasief. Ik heb nog nooit vruchten gezien overigens. 19 juli19 Jul aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 juli22 Jul Op 19-7-2025 om 11:30, Jorieke123 zei:Die van mij wil niet... misschien omdat ik em nog in pot heb staanIk zou m lekker in pot houden, p. Incarnata kan flink woekeren en door je fundering heen groeien. Er zijn gevallen bekend waarbij ze (in rijtjeshuizen) overstak van voortuin naar achtertuin bijv.Mijn beide exemplaren hier staan ook in potten, geven gewoon bloemen hoor.En lekkere vruchten, niet zo zoet en aromatisch als de commerciële p. Edulis, (zoet)zuurder juist maar desondanks wel aromatisch.
Geplaatst: 20 augustus20 Aug De eerste rijpe vruchten beginnen hier te vallen. De vruchten van P. incarnata zijn bij rijpheid groen, alleen als je ze laat verschrompelen worden ze uiteindelijk gelig. Ik vind de smaak het beste als ze nog groen zijn.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Ik heb passiflora edulis, en nu is ie eindelijk lekker op gang maar komt de winter er aan. Mijn idee was om hem terug te snoeien en dan binnen te overwinteren, zo heb ik dat vorig jaar ook gedaan. Maar goed: ineens vraag ik me af waar de plant straks dan op bloeit. Is dat op de takken die dit jaar zijn gevormd? Want dan krijg ik met mijn overwinter-manier natuurlijk nooit vruchten...? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Oeps. Is onze rigoreuze snoei de oorzaak van wel bloemen maar geen vruchten? Ik lees mee. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 oktober3 Okt 5 uren geleden, Jorieke123 zei:Ik heb passiflora edulis, en nu is ie eindelijk lekker op gang maar komt de winter er aan. Mijn idee was om hem terug te snoeien en dan binnen te overwinteren, zo heb ik dat vorig jaar ook gedaan. Maar goed: ineens vraag ik me af waar de plant straks dan op bloeit. Is dat op de takken die dit jaar zijn gevormd? Want dan krijg ik met mijn overwinter-manier natuurlijk nooit vruchten...?Snoei is geen probleem, zolang je de plant niet overdreven kort snoeit. De bloemen komen aan nieuwe groei. Als je bloemen hebt, maar geen vruchten, dan heeft dat niks met snoei te maken, maar met een gebrek aan bestuiving, of ongunstige omstandigheden voor vruchtzetting (te hoge temperaturen etc.)
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Ik denk dat het dan vooral bestuiving is, de plek lijkt wel goed want hij doet het er echt heel goed. Ik lees nu dat dit in ons klimaat niet 'vanzelf' gebeurt, maar met de hand moet. Dat heb ik nog nooit gedaan alvast, en ook niet bij stilgestaan. Klusje voor volgend jaar. Tnx, @Reifuan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik kwam de Passionflower tegen als beneficieel kruid/plant is dat hetzelfde of een andere plantensoort? https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Mijn Edulis is niet winterhard, ik lees dat ie bij 5 tot 10 graden moet overwinteren. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 oktober9 Okt De naamgeving van passiflora's is ook super verwarrend. En dan zie ik ook nog eens zeker 30% van de plantenetiketten helemaal de fout in gaan.Passiflora edulis var. edulis (wie heeft die naam ooit bedacht?) is niet winterhard. -5 tot -10 is echt wel de max. Te herkennen aan het blad:Herkenbaar blad met drie 'tenen' cq. lobben, en deze bloem. De bloemkleur kan nogal verschillen. Vruchten zijn paars van kleur.Passiflora caerulea (edulis) is beter winterhard. Zeker wel -10 tot -15, sommige bronnen zeggen zelfs nog meer. Beschutte plek buiten in de tuin is dus prima. Ook deze is te herkennen aan het blad (met 5-7 'tenen' c.q. lobben), de afwijkende bloemen en oranje vruchten. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 9 oktober9 Okt 12 uren geleden, donaldk zei:Ik kwam de Passionflower tegen als beneficieel kruid/plant is dat hetzelfde of een andere plantensoort?Er is één soort die officieel is goedgekeurd en gekweekt wordt als kruidengeneesmiddel: Passiflora incarnata. Andere soorten kun je beter niet gebruiken omdat die vanwege de giftige alkaloïden op lange termijn schadelijk kunnen zijn.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt 'Passiflora edulis f. edulis' betekent de standaard vorm van Passiflora edulis, ter onderscheid van de geelvruchtige vorm: Passiflora edulis f. flavicarpa. Wat die minimumtemperaturen betreft; -5 tot -10°C is wel heel erg optimistisch, P. edulis raakt van zelfs de lichtste nachtvorst al beschadigd.En "Passiflora caerulea (edulis)" bestaat niet, het is gewoon Passiflora caerulea, zonder edulis
Geplaatst: 9 oktober9 Okt En "Passiflora caerulea (edulis)" bestaat niet, het is gewoon Passiflora caerulea, zonder edulisIk vermelde dat (edulis) er even bij omdat ik het zo vaak (foutief) op plantenetiketten zie. Komt dus ook veel verwarring vandaan. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Nou ik heb dus deze:Hij is toch nog wel weer hard gaan groeien dit jaar, kwam eerst echt niet op gang. Nu tikt ie het dak aan. Maar geen bloemen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Ik vond dit overzicht. Over kleur, blad, eetbaarheid, en kweekomstandigheden. Misschien handig?https://www.intratuin.nl/plantengids/passiebloem-passiflora-verzorging * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Wat is hier de ervaring met Passiflora cearula en Passiflora incarnate? Ik heb een paar planten als zaailingen van, Cearula extra zoet en incaranata vroeg rijp en zoet of andersom.
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Op 19-10-2025 om 20:46, MH95 zei:Wat is hier de ervaring met Passiflora cearula en Passiflora incarnate? Ik heb een paar planten als zaailingen van, Cearula extra zoet en incaranata vroeg rijp en zoet of andersom.Caerulea zou ik niet voor de vruchten kweken, zijn wel zoet, maar verder nogal flauw van smaak. Incarnata vruchten zijn veel lekkerder, zoetzuur en met veel aroma. Alleen zul je van een buiten geplante incarnata niet veel kunnen oogsten, bloei begint meestal pas in juli en vruchten die in augustus gevormd worden rijpen vaak al niet meer af.
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Ik lees onder andere hier dat P. incarnate nogal invasief kan zijn. Kan ik deze in een ingegraven pot kweken met misschien een dikke laag worteldoek zodat ze niet via wortel uitlopers overal opkomen? Ik heb meerdere zaailingen en het lijkt me niet echt handig als dat overal opkomt.Is P. cearula ook invasief?.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.