diesel4666 Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Ik vind niet direct heel veel ervaringen met de passiflora op het forum. (Wel wat topics over zaden ontkiemen) De planten blijken niet heel erg winterhard, maar zouden na kapotvriezen het jaar erop weer makkelijk nieuwe scheuten aanmaken.Op het net lees ik verder, dat (bepaalde) passiflora zelfbestuivend zijn. Maar geldt hier ook dat kruisbestuiving betere en meer vruchten opleveren? Zijn er mensen met goede ervaringen? Welke soorten/cultivars geven het meeste succes in buitenlucht in onze streek? Uiteraard met hoofddoel smaakvolle vruchten. Zijn er kwekerijen die passiflora aanbieden? (voor mij liefst in België) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reifuan Posted January 17, 2022 Share Posted January 17, 2022 (edited) Er zijn eigenlijk geen Passiflora die in ons klimaat buiten vruchten geven die de moeite waard zijn. P. caerulea is de enige die redelijk winterhard is en ook rijpe vruchten geeft, de smaak is alleen nogal flauw en de hoeveelheid vruchtvlees is ook magertjes. In een onverwarmde kas kun je P. incarnata kweken, een vaste plant die bovengronds afsterft in de winter. Deze is goed winterhard en geeft ook lekkere vruchten, maar gaat pas aan de groei bij temperaturen boven de 25°C en daarom groeit ie in ons klimaat buiten vaak slecht. P.incarnata heeft kruisbestuiving nodig, kan ook door bv P. caerulea. De gewone paarse passievrucht P. edulis is als een van de weinige zelfbestuivend, totaal niet winterhard, maar hier wel goed als kuipplant te houden. Met een beetje hulp bij de bestuiving kun je aan een vrij kleine plant al behoorlijk wat vruchten krijgen. Edited January 17, 2022 by Reifuan 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 17, 2022 Share Posted January 17, 2022 ik zal eens een plekte zoeken voor P. incarnata . hoe groot, hoog en breed wordt deze in de kas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reifuan Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 Incarnata maakt elk jaar stengels die makkelijk meer dan 4m lang worden en breidt zich bovendien uit met worteluitlopers, dus eigenlijk wordt ie zo hoog en breed als je toelaat. Als je uit zaad opkweekt heb je meteen genetisch verschillende planten die elkaar kunnen bestuiven, zaailingen groeien bij hoge temperaturen erg snel en kunnen in hun eerste jaar al rijpe vruchten geven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted January 21, 2022 Author Share Posted January 21, 2022 @Reifuan Bedankt voor de nuttige info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KleineTuinen.nl Posted January 25, 2022 Share Posted January 25, 2022 De meeste Passiflora zijn niet winterhard. Passiflora caerulea is n in ons land redelijk winterhard. In warmere jaren krijg je wel vruchten. Ze zijn alleen niet bijzonder smaakvol. Het is dus meer een plant voor de sierwaarde. Zorg voor een beschutte plek in de zon. Bijvoorbeeld tegen de zuidmuur van het huis. Zoals hierboven ook wordt aangegeven is caerulea echter een van de weinige winterharde soorten (met enkele kweekvarianten). De edulis Passiflora is eetbaar en heeft lekkere vruchten. Hier helaas niet winterhard. Quote KleineTuinen.nl - Moestuinieren in een kleine tuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Je kunt ze goed in potten houden en ze houden zelfs van gewoon binnen staan in de winter. Ik heb edulis nu nog buiten in pot staan en wel voor de zekerheid een paar stekjes nu in de maak binnen van deze planten . Paar jaar terug gezaaid van uit de winkel, en 1x heel lekkere vrucht aan gehad in de kas. Nu dus buiten en als het echt gaat vriezen haal ik de pot binnen. Zitten nog bladeren aan, dus wie weet. Ik had afgelopen jaar een Molissima gezaaid, die gaf einde zomer/herfst al prachtige bloemen! Helaas echt minder bestand tegen kou, te laat naar binnen gehaald ben ik bang. Stompje en wortels in pot binnen nu, wie weet. Ook weer nieuwe zaden gekocht, ik begin gewoon opnieuw. Maar de edulis kan wel een beetje vorst hebben is mijn idee, in microklimaat tegen een zuidwest muur of beschut ergens. Geen 10 graden vorst en ook niet langere tijd, dan is het klaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Op 6-2-2022 om 13:37, DennisUtrecht zei: Maar de edulis kan wel een beetje vorst hebben is mijn idee, in microklimaat tegen een zuidwest muur of beschut ergens. Geen 10 graden vorst en ook niet langere tijd, dan is het klaar. Ja, -3 graden zou het minimum zijn Heb je de edulis al binnen gehaald/buiten gezet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted March 21, 2022 Share Posted March 21, 2022 Ik heb ze buiten laten staan, en vooral de afgelopen week hebben ze pijn gehad. Wat er mis gaat is dat de kluit te koud is om goede sapstroom op gang te hebben, maar de zon is wel sterk. Dus de plant droogt uit. Ik denk dat 1 van de 2 het wel redt, de andere is afwachten of hij net boven de grond weer uitloopt. Dus beste is toch op enig moment naar binnen halen ben ik bang. Maar het blijft experimenteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 5, 2022 Share Posted May 5, 2022 De edulis kan echt niet in de vollegrond. Ik heb hem een jaar in pot gehad en de volgende zomer buiten uitgeplant omdat hij te groot werd. Tegen een noordwestmuur en met goede drainage. Hij groeide 2,5 meter hoog. Afgelopen winter de wortels afgedekt met hooi en jute. Toch dood. Dit zijn de resterende wortels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 2, 2024 Share Posted May 2, 2024 Ik ga dit jaar een plant in mijn kas zetten. Het plan is om de plant dan in het najaar op te graven en op te potten om hem vorstvrij te kunnen overwinteren. Ik heb hem gekocht bij Fruitbomen.net, het is de edulis. 2 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 13, 2024 Share Posted June 13, 2024 2 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted September 20, 2024 Share Posted September 20, 2024 Vorig jaar in November een passieflora Edulis aangeschaft. In een pot geplaatst en dan binnen laten overwinteren in een kamer met raam op het zuiden. Half april heb ik de plant naar de kas verplaatst en in mei/juni is de plant bloemen beginnen maken. In totaal een 20 tal bloemen gehad, telkens met een borsteltje zelf pogen te bevruchten. Twee zijn er effectief bevrucht geraakt en deze week geoogst als rijpe vruchten. Het originele plan was om kort te snoeien en opnieuw binnen te laten overwinteren, maar aangezien ik ook nog een paar citrusbomen (in pot) heb denk ik eraan om ze in de kas te overwinteren en elektrisch bij te warmen in geval van vorst. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted September 20, 2024 Share Posted September 20, 2024 @Vik dus het was geen eerstejaars plant, zoals je in het oogst topic suggereerde. Voor jou is het het eerste jaar, maar de plant was op z'n minst al een jaar oud (gestekt of gezaaid). De zaden van Diana waren na enkele maanden nog niet opgekomen, liggen nu als het goed is ergens in de moestuin. Heb wel wat vers zaad uit gekochte vruchten gehaald, paar meer dan een week geleden op vochtig papier gelegd, en een paar 4 dagen geleden. Nu nog niets te zien helaas. Maar zoals het er uit ziet, moet ik de planten dus eerst nog minimaal een jaartje binnen overwinteren voordat er vruchten gevormd worden. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted September 21, 2024 Share Posted September 21, 2024 (edited) Hier ook met succes passievruchten gezaaid van gekochte vruchten. Wist niet dat ze zelf bestuivend zijn. Ik wilde ze binnen overwinteren, helemaal terug snoeien (dit jaar nog niet nodig) en via een rek of bamboe als wigwam laten groeien. Ik dacht aan 2 planten voor de kruisbestuiving. Maar dat was dus blijkbaar niet nodig. Hoe smaken de eigen gekweekte vruchten? Ik begrijp dat een kas niet echt ideaal is voor passievrucht, ze houden niet van temperaturen boven de 30 a 35 °C begreep ik. Opkomst van zaden duurde volgens mij wel lang. Maar misschien vergis ik me met een andere plant. Edited September 21, 2024 by MH95 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted September 22, 2024 Share Posted September 22, 2024 Ik had me inderdaad misschien verkeerd uitgedrukt betreffende de leeftijd van de plant. Het eerste jaar na aankoop dus voor mij. Kruisbestuiving is inderdaad niet nodig, hoewel maar 10% van de bloemen bestoven is geraakt. Heb intussen nog 2 andere soorten passieflora's, ga volgend seizoen eens proberen of het beter wordt met kruisbestuiving. De groei en de bloemvorming zijn inderdaad wat gestopt toen de temperatuur in de kas hoger werd deze zomer... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted September 22, 2024 Share Posted September 22, 2024 Kennen jullie Raphael Maier? Lubera heeft hem de kans gegeven om een passievrucht te kweken die voor noord-west Europees klimaat geschikt zijn met goed smakende vruchten. Er wordt wel eens gemopperd over Lubera, maar zoals ik begreep hebben ze al zijn voorwaarden geaccepteerd. Ik geloof dat hij in Zwitserland of Zuid-Duitsland bezig is. Hij doet nog veel meer kweek werk naast de passievrucht. Hij verwacht over 2 à 3 jaar een eerste ras uit te brengen. Hij maakt allerlei hybrides en hoopt zo een vorstbestendige goed smakende passievrucht voor in de buitenteelt te kweken. Hij heeft een boek geschreven over zijn werk dat zowel in het Duits als Engels is uitgebracht. Je kunt hem ook volgen op Facebook hij deelt daar veel van zijn werk. Op YouTube is ook een podcast te vinden waarin hij verteld over zijn werk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted September 22, 2024 Share Posted September 22, 2024 Ken hem niet, maar laat de geschikte soort voor ons klimaat maar komen 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted September 23, 2024 Share Posted September 23, 2024 Net eentje opgegeten, smaak was perfect 👌 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 23, 2024 Share Posted September 23, 2024 Zo leuk/lekker! Die van mij heeft niet gebloeid dit 1e jaar dat ik hem in de kas heb. Nu eens zien dat ik hem de winter door kan krijgen, en dan hopelijk volgend jaar! 3 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted September 23, 2024 Share Posted September 23, 2024 Hier vielen de jongen planten ook in de smaak bij de slakken helaas. Qua overwinteren hoe doen jullie dat? Ik neem aan in huis op een donkere koele plek. Maar snoei je de plant terug? En krijgt de plant nog last van luis of iets anders? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts