lujan Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Hoi, Wij hebben grote werken gedaan in onze tuin. Garage en betonnen paden weg gehaald, haag ingekort, ... Hierdoor is er een graafmachine aan te pas gekomen en dus een maanlandschap ontstaan. Nu willen we het graag terug inzaaien met gras voor de zomer. Hoe krijgen we deze 'grote' oppervlakte egaler zodat we er op kunnen zaaien? Zijn hiervoor speciale machines te huur? Alvast bedankt voor de nuttige tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Tja, hoe groot is je tuin, hoe hoog zijn de bergen en hoe diep zijn de kuilen Wij hebben alles aangereden en 'glad' gemaakt met onze mini-trekker met de eg er achter. Maar eerst heeft de (man met de) graafmachine het zand al wat mooier verdeeld, want het moest van ons huis aflopen naar het weilandje, en dan links en rechts weer wat hoger zeg maar. Zodat een overschot aan regen mooi wegstroomt bij ons huis en de schuur vandaan. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Zoals Jorieke het schrijft is wel ideaal, bij ons is er een laag van 30 cm moederbodem op gebracht en verdeeld met de graafmachine verdeeld. Dat was perfect egaal, maar het laatste stuk is met een shovel verdeeld, dat was verschrikkelijk. Een giga hoogteverschil, wat werkelijk een vrachtwagenramp was of een schans. Hoe dan ook dat is nog eens bijgewerkt en toen was het enigzins dragelijk. Maar we moeten dat nog bijwerken, zodra de tractor voor de acker er is kan dat mooi. De keukentuin is met een graafmachine kaal gemaakt (met de grond gelijk gemaakt) en heb ik toen alleen met de hand gedaan. Heel wat kruiwagen zand kruien, paar vrachtwagens. Harken en egaliseren, niet gezaaid dat zou wel mooier geweest zijn maar was niet meer haalbaar. Nu steeds verticuteren en bijzaaien, dan zal het met de tijd ook wel een mooi gazonnetje worden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 De grootste bergen en kuilen zijn al gelijker gemaakt. Maar het is nog steeds bobbelig. Als we daarop zaaien denk ik dat het niet goed komt. Zo een eg kan je dat ergens huren? een kleine 'tractor' hebben we eventueel om het achter te hangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 @Jane Doe Wij hebben inderdaad ook moet grond bijvoeren. Vanvoor liggen nog steentjes die gaan we tegen de zomer vervangen en grasmatten. Ik denk dat dat makkelijker gaat zijn dan zaaien. Hopelijk lukt de achterkant ook nog zodat het deftig is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 5 uren geleden, lujan zei: Zo een eg kan je dat ergens huren? een kleine 'tractor' hebben we eventueel om het achter te hangen. Als de te egaliseren grond niet al te vast is zou je het ook met een verzwaarde houten pallet kunnen doen die je met een touw of ketting aan je tractortje vast maakt en achter je aan sleept. De pallet schraapt verhogingen af en zorgt ervoor dat de afgeschraapte aarde in de kuilen geschoven wordt. Bijkomend voordeel is dat via deze manier de geëgaliseerde grond al redelijk vast is aangedrukt wat ook nodig is als je gras gaat inzaaien of matten legt. Via deze methode heb ik een paar jaar geleden een stukje grond achter mijn huis geëgaliseerd alvorens met graszaad in te zaaien. Pallet getrokken met alleen mankracht (de buurman en ik) maar het ging dan ook maar om een gazonnetje van zo'n 85 m2 schat ik. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 7 uren geleden, Frans zei: Als de te egaliseren grond niet al te vast is zou je het ook met een verzwaarde houten pallet kunnen doen die je met een touw of ketting aan je tractortje vast maakt en achter je aan sleept. Hier ook zo geëgaliseerd grond voor gras op te zaaien . - Grond gefreesd - Met tuinrol er over - dan egaliseren met verzwaarde pallet en raak afwisselend . En grond mag inderdaad niet keihard liggen maar ook niet te los . Pas gefreesde grond daar met een tractor over met pallet gaat ook gewenste resultaat niet geven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 Krijg je niet kuilen in je gazon wanneer je het niet een paar maanden laat rusten voor het inzaaien? Ik moet ook nog gras inzaaien, maar ik reken op augustus-september voor inzaaien, omdat ik pas in maart-april kan egaliseren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted February 4, 2022 Author Share Posted February 4, 2022 10 uren geleden, fre3ke zei: Krijg je niet kuilen in je gazon wanneer je het niet een paar maanden laat rusten voor het inzaaien? Ik moet ook nog gras inzaaien, maar ik reken op augustus-september voor inzaaien, omdat ik pas in maart-april kan egaliseren O help ik hoop van niet. Is 1 modderpoel vanachter. Modderpoel in combinatie met kind en katten die constant binnen en buiten lopen is niet echt aangenaam. 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted February 4, 2022 Author Share Posted February 4, 2022 19 uren geleden, Frans zei: Als de te egaliseren grond niet al te vast is zou je het ook met een verzwaarde houten pallet kunnen doen die je met een touw of ketting aan je tractortje vast maakt en achter je aan sleept. De pallet schraapt verhogingen af en zorgt ervoor dat de afgeschraapte aarde in de kuilen geschoven wordt. Bijkomend voordeel is dat via deze manier de geëgaliseerde grond al redelijk vast is aangedrukt wat ook nodig is als je gras gaat inzaaien of matten legt Top idee dankuwel dat kunnen we inderdaad proberen als het weer beter wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Het beste resultaat bekom je met een "rotoreg". Deze kan je huren. Deze egaliseert gefreesde grond perfect. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted March 25, 2022 Author Share Posted March 25, 2022 We hebben inderdaad gebruik gemaakt van een rotoreg. Is heel goed gelukt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 26, 2022 Share Posted March 26, 2022 Bedankt voor de update, vinden we leuk! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts