Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Leipeer snoeien

diesel4666

Recommended Posts

Al vaker ingelezen over snoeien van appels/peren. Maar praktijk is toch nog altijd een ander paar mouwen...

Ik heb 3 leiperen staan waarvan de bamboe rekken versleten waren. Heb deze nu verwijderd en wat leidraden gespannen.

Hoe snoei ik deze nu best?

1. Hoe snoei ik best om de gesteltak te verlengen?

2. Hoe snoei ik best om de gesteltak te "beëindigen"?

3. Waar snoei ik best de kop eruit?

a5186c19dc36f6d9af8542389c3a4a16.jpg

Snoeien is durven. Dus wees niet bang maar wel een beetje met verstand.

De natuurlijke groei van een peer is recht omhoog. Daar is hij sterk in dus uitbuigen remt de groei in de lengte.

Een peer is erg makkelijk te leiden dus gewoon doen in de vorm die jij wilt. Ik zou de takken die je wilt leiden allemaal horizontaal buigen en op lengte zoals je hem wilt afknippen. de top afknippen net boven de spandraad. Maar hij zal gegarandeerd weer uitlopen dus die moet je er gelijk weer afwrijven. Je kan ook 1 nieuwe top tak door laten groeien en dan deze top tak horizontaal buigen. Dan gaat hij niet verder meer de hoogte in.

Foto 2 waarbij je de gesteltak naat links wil verlengen

Tak los maken en naar beneden buigen. de dan onderste tak eraf knippen. tot op een 2 cm of zo. De neer gebogen tak op lengte afknippen

Foto 3 tak door laten groeien naar rechts.

Top eraf knippen. Klinkt raar maar de kans is dan groot dat slapende ogen uitgaan lopen en dat die door gaan groein als nieuw tak. die tak doe je dan leiden. 

Hetzelfde is volgens mij ook de oorzaak dat die tak op foto 2 er nu zo uitziet.

Edited by AshaiRey

Groetjes,

Bram

Ik had ook dit filmpje bekeken. (Wel indruk dat audio en video niet echt sync lopen)

Ik onthou daaruit:

A. Om gesteltak te stoppen:
op einde van gesteltak alle scheuten volledig verwijderen, behalve 1.
Die eindscheut "klikken" (= 1/2cm voorbij de groeiringen)

B. Om gesteltak te verlengen: (niet uit filmpje, maar van een website)
2/3 van de tak wegsnoeien. Vanuit laatste oog, zal verlengenis groeien.

C. Alle (vrucht)takken op de gesteltak:
Als korter dan 20cm: laten staan.
Als langer dan 20cm: snoeien tot op "stomp" (= 1cm voorbij de groeiringen)

- Klopt dit wat?
- Is dit allemaal toepasbaar in de wintersnoei?
- Bij punt B: gaat dit 2/3 insnoeien, meer groei teweeg brengen, dan als je tak gewoon met rust laat?
- Bij punt C: Wat is hier de logica achter? Korter dan 20cm is sowieso al goed vruchthout? En door de langere op stomp te snoeien, kan daaruit goed vruchthout ontstaan?

Vele vragen, ik weet het. Maar ik wil de logica achter snoeien beter begrijpen.

Leifruit van pitfruit snoei je het beste in winter en zomer. Ik zou de takken die je wilt verlengen snoeien, 1/3 van de groei van afgelopen jaar tot een knop die goed geplaatst staat om de nieuwe verlengenis te worden. De top zal je jaarlijks moeten snoeien want de boom zal willen blijven groeien. Terugsnoeien op 1 tot 2 ogen doe je om de aanmaak van vruchtspoortjes te bevorderen. 20cm op een leipeer voor zijtakken lijkt me te lang. Hopelijk heb je iets aan dit filmpje: