Bertus Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 (edited) Gisteren een MiniMultiflora gekocht, mooi vertakt boompje van 125 cm, maar nu twijfel ik .... volle grond of kuip of kuip ingraven? Volgens internet wordt het boompje in 10 jaar tijd 2-2½ meter maar ik las dat de 'mini' van @AshaiRey na 7 jaar toch al 3 meter is. Ik kan me voorstellen dat je de groei in een kuip kunt beperken, zoals bij vijgen, maar mogelijk krijg je dan minder of geen noten. Heeft iemand ervaring met de MiniMultiflora in een kuip? Edited February 13, 2022 by Bertus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 Volgens mij was het bijzondere van dit boompje nou juist dat hij goed in pot kan. Kun je het de verkoper niet vragen? En hoe kom je eraan? Mijn exemplaren waren maar 30 cm hoog. Het lijkt mij eenvoudiger om tzt de snoeischaar te hanteren dan 10 jaar een pot te verzorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted February 14, 2022 Author Share Posted February 14, 2022 Heb idd ook advies gevraagd en gekregen. O.a. ....in een pot kan maar de noot heeft dan wel, meer dan bv een vijg, (veel) aandacht nodig ivm voorkomen van (te) nat/droog en kans op oververhitting en bevriezing ... dus bubbeltjes plastic gebruiken in de pot. Ook werd gezegd dat de boom in de volle grond toch de neiging heeft om door te groeien. De bloemen komen lateraal en niet op de eindknoppen, daardoor hoeft snoeien niet ten koste gaan van de vruchtzetting. Maar ik neem ook graag de ervaringen en adviezen van forumleden mee in mijn afweging. Overigens ...vergeten te vermelden de hoogte van het boompje is 125cm incl de pot. De Juglans is gekocht bij de Nootsaeck/Zandsenotengaard in Huissen (dus bij @fre3ke 'om de hoek') Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 Dank voor al deze aanvullende info @Bertus. Ik hoop dat andere forumleden nog reageren op je vraag. Ik wil wel zeggen dat de eenjarige scheuten opvallend lang zijn aan jouw exemplaar. Bij mij is er afgelopen jaar 10 cm bijgekomen. Jouw exemplaar lijkt groeilustiger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted May 1, 2022 Author Share Posted May 1, 2022 Na enkele reacties (die per abuis bij een ander topic terecht waren gekomen) heb ik in februari de Juglans in de volle grond gezet. Hij staat er prima bij en heeft veel uitlopertjes op de takken en daarin zitten veel (totaal wel 'n 50 stuks) knopjes .... zijn dat vruchtbeginselen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 1, 2022 Share Posted May 1, 2022 Zo te zien wel, zoneman heeft ze net van de boom getrokken 😪 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts