Jump to content

Walipini laten maken

Ann87

Recommended Posts

Ik woon in een mooi buiten gebied, open stuk tuin van 2000m2

Kijk weg over landbouw grond en een stuk verder ligt de Maas. Allemaal heel mooi en heel erg tevreden mee, maar kan helaas geen tuinkan neer zetten. De kas zou de  wind/stormen niet aan kunnen vrees ik. 

Nou bedacht ik mij na wat zoeken op internet waarom geen walipini. 

Nou is mijn vraag of iemand, een bedrijf of iemand kent die dit kan bouwen en dan ook wel ervaring ermee heeft ? 

Ik hoop echt iemand te vinden. 

Ik woon in Limburg 

Wij kijken ook uit over een akker en de kas staat ook vol op de wind (bij Eindhoven). Een goed verankerde kwaliteitskas met mooi glas kan dat hebben. Maar de grote vraag is eigenlijk wat je er in wil telen. Het lijkt mij (na wat browsen) dat je echt andere soorten groente daarin zet omdat de temperatuur vrij constant blijft. Dat lijkt mij niet zo geschikt voor bijvoorbeeld paprikas, maar wel voor een scala aan bladgroenten. Als dat is wat je wil telen dan lijkt het een passende keuze, maar de meesten die een kas overwegen gaan toch vaak voor de tomaten, komkommers, paprikas en andere warmteminners omdat we in het seizoen vaak een tekort hebben aan de mooie warme dagen.

Desalniettemin, een hovenier die zin heeft in een uitdaging zou je wel kunnen helpen met het grondwerk en een kassensloper voor het dak? Ik denk niet dat er veel mensen ervaring hebben om zoiets te bouwen. Nederland heeft sowieso al een zacht klimaat. Succes met je zoektocht!

Ik dacht ook direct aan een geodesic dome, die zijn areodynamisch. Op Amazon stond een tijd een pakket verbinders te koop, waarmee je makkelijk de hoeken kunt maken. Dan koop je nog een partij bezemstelen en je bouwt je Dome. Het plastic aanbrengen is alleen een hele klus, en de deur ook.

Een walipini vind ik er eng uitzien. Wil je geen instortingsgevaar, dan zul je gewapend beton voor de wanden moeten gebruiken. Verder ga je grondroeren, dat mag niet zomaar.

Zoals Liekie schrijft, hangt het erg af van wat je ermee wilt. Ik wil zelf geen kas vanwege het gieten en het beluchten, ik vind het te veel gedoe. 

Eh, je weet dat het aan de kust harder waait dan in het binnenland. De kassen van het Westland staan nabij de kust en dat zijn nogal wat kassen. Dus een goede tuinkas is zeer zeker te doen in Limburg. 

Ik dacht ik zal het maar even zeggen.. :-)

Groetjes,

Bram

21 uren geleden, aalterse-willy zei:

Een Walipini bouwen is in onze contreien niet aangeraden wegens de kleine zonsinval. Op grote hoogte in de tropen is dat anders, daar staat de zon bijna loodrecht op het dak.

Misschien is een Geodesic Dome te overwegen?

En wat met een walipini met een veel schuiner dak dat ongeveer loodrecht op de winterzon staat en dat aan alle kanten behalve de voorkant geïsoleerd is? Bijvoorbeeld 20° tov loodrecht (nog iets meer dan in de video)?

Een kosten-baten analyse heeft die mens niet gemaakt zeker?

Zoveel werk en materialen voor zo'n kleine kweekoppervlakte... Ik zou het niet doen.

En wat met het grondwater? Vooral in Nederland zou dat eens een serieus probleem kunnen zijn. Dan maar wegpompen?

Zijn zonnepanelen en verwarmingskabels onder de grond in een gewone kas dan niet beter?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Zo'n walipini moet je een stukje boven het grondwater bouwen. Dus inderdaad in een groot deel van Nederland en delen van België is dat compleet niet mogelijk.

Het doel van die walipini is om compleet zonder elektriciteit te werken, dat is wel wat moeite waard. En een kas met verwarmingskabels die tot 10°-15° verwarmt in de koudste periodes (en meer als het warmer is), dat is ook niet goedkoop. Maar inderdaad, veel werk voor een klein oppervlak. Qua kost is het wel een stuk goedkoper dan een gewone serre van dezelfde oppervlakte (eigen werk niet meegeteld).