jeanne-heijmans Geplaatst: 31 januari 2012 Geplaatst: 31 januari 2012 Kan je zaai uien ook voorzaaien binnen in huis? Dan kan je ze in maart uitplanten toch,als ze groot genoeg zijn? Zijn het koude en donkere kiemers? Of het tegendeel warme en lichtkiemers? En hebben ze veel water nodig tijdens het kiemen, of juist niet zoals de meeste uien soorten? Ik heb nu pootuien geplant,of ze het met deze vorst overleven,weet ik nog niet. Tot nu toe is het loof groen. Quote
Dennis29 Geplaatst: 2 februari 2012 Geplaatst: 2 februari 2012 Uien kun je eind januari al zaaien in de kas, gewoon in de volle grond. Na een paar weken komen ze op en in maart kunnen ze buiten uitgeplant worden. Quote
Bit Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 ZaaienUien kunnen uit zaad geteeld worden, maar we maken het ons gemakkelijker als we een zakje poot (plant)uitjes kopen. Ze kunnen vanaf maart geplant worden, en zullen al snel daarna hun eerste uienpijpjes de grond uit piepen. Plant niet later dan april - de bolvorming is afhankelijk van daglengte en temperatuur. We moeten er voor zorgen dat we al flinke planten hebben voordat de bolvorming begint - zo krijgen we de grootste uien. Te dicht op elkaar geplante uien worden sneller rijp en blijven dus kleiner. De juiste plantafstand is ongeveer 15 x 15 cm. Plant pootuitjes zo diep dat de hals nog net zichtbaar is. Druk de aarde goed aan. Pootuitjes kunnen een warmtebehandeling ondergaan waardoor ze minder snel gaan schieten. Ze worden dan enkele weken bij 20 graden Celsius bewaard. Ik heb het zelf een keer uitgeprobeerd met stuttgarter pootuitjes. Ik heb ze wat vroeger gekocht dan anders, en ze op een warm plekje in de huiskamer gelegd (op een hoge kast). Twee weken later heb ik pas gepoot. Uiteindelijk had ik maar één doorschieter op een totaal van 80 pootuitjes.Een alternatief voor pootuitjes is zelf zaaien in het najaar (eind augustus) en de planten laten overwinteren om ze in de volgende zomer te kunnen oogsten. Er zijn speciale winterui-variëteiten (shakespeare) die hiervoor geschikt zijn. ( niets van mezelf , zo via google knip plak, de 1e genomen die hierover ging ) succes ! Quote
hansm Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Met pootuitjes kopen maak je jezelf veel makkelijker,ik heb zaaien ook geprobeerd en vondt dat geen succes, vooral heeeeeeeeeel langzaam gaat dat. Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Hans, hoe heb jij ze gezaaid?Ik heb ze in januari in de kas gezaaid en zo moeten ze wel groot worden als het goed is. Quote
Eefje78 Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Ik ben er ook niet kapot van om ze te zaaien. Ik heb ze toen (overigens pas in begin april, was mijn eerste moestuinjaar) in de volle grond gezaaid. Kiemen duurde erg lang, en ze werden ook niet meer groot dat jaar. Heb ze laten staan en het jaar daarna kwamen er weer grote groene stengels die gingen bloeien. Was wel heel mooi, en leuk ter experiment, maar de bollen zelf zijn nooit groot geworden. Quote
suustuin Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Leuk uien zaaien! Heb het vorig jaar voor het eerst gedaan bij wijze van experiment. Ik wilde graag rode uien maar kon geen rode plantuitjes vinden. Heb ze op 6 maart binnen voorgezaaid op 25 april uitgeplant en redelijk oogst gehad. Dat het niet fantastisch was lag meer aan mezelf, heb ze redelijk mishandeld, toen ze klein waren niet op tijd verplant geen water gegeven etc. Dit jaar ga ik het zeker weer doen. Mijn ouders gebruikten altijd plantuitjes, maar in zaaiuien heb ik ook alle vertrouwen. Ik wil wel iets eerder beginnen. Misschien doe ik het morgen al wel De aanhoudende kou nodigt niet erg uit tot zaaien, maar ik heb nog plek op mijn warmtematje dus ach. Zo zagen ze eruit toen ik ze uitgeplant heb. Quote
Eefje78 Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Heb ze op 6 maart binnen voorgezaaid op 25 april uitgeplant en redelijk oogst gehad. Wauw, waren ze zo groot geworden tussen 6 maart en 25 april? Bij mij zijn ze gedurende het gehele jaar niet groter geworden dan ongeveer de grootte van de uitjes op de foto. Quote
sannie Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 wel mooie bloemen eefje heb zelf een zakje zaaiui gekregen, dus probeer het maar. Ze zitten nu een week in de wc rolletjes achter glas, maar er is nog geen groen te zien. Wie weet volgende week Quote
suustuin Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Inderdaad sjieke bloemen eefje. op de foto hebben de uitjes ongeveer het formaat van bieslooksprietjes. Quote
Eefje78 Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 O wacht, misschien had ik de uitjes op de foto wat overschat . Mijn uien zijn dat wel wat groter geworden, maar toch niet echt voor herhaling vatbaar. Mijn zelfgezaaide prei vorig jaar is overigens echt nooit groter geworden dan bieslookstengeltjes. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 6 februari 2012 Auteur Geplaatst: 6 februari 2012 Nu ik heb poot uitjes staan in de koude kas, en ook in de mm bak. hoe het er daar mee voor staat zou ik niet weten, ligt een klimaat doek over, en weet dat de grond bevroren is natuurlijk. We zien wel of ze in het voorjaar weer bij trekken. Maar ik ga morgen toch de uien zaden binnen zaaien, ook gewoon even kijken wat het wordt. Het zijn de walla walla zaadjes van Lisa, en schijnt een lekkere zoete ui te zijn. En die wil ik eigenlijk niet aan mij voorbij laten gaan. de red ninja bieslook[gratis] bij van der wal doet het ook super goed. Dus ook gewoon als experiment, mocht het goed gaan zet ik hier wel een foto neer. Quote
sacajawea Geplaatst: 7 februari 2012 Geplaatst: 7 februari 2012 wel mooie bloemen eefje heb zelf een zakje zaaiui gekregen, dus probeer het maar. Ze zitten nu een week in de wc rolletjes achter glas, maar er is nog geen groen te zien. Wie weet volgende week In een wcrolletje zaaien. Zet je er dan een schoteltje onder en hoeveel zaadjes doe je daar dan in. zo'n rolletje lijkt me erg smal? zegt een leek. Quote
sannie Geplaatst: 7 februari 2012 Geplaatst: 7 februari 2012 In een grote kipfilet bak gezet en verspeen ze later.er zitten 3 zaden in.Maar als ik het nu bedenk had ik het misschien beter anders kunnen doen nou ja ik heb nog zaad over misschien die direct in de volle grond Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 12 februari 2012 Auteur Geplaatst: 12 februari 2012 Niet normaal, snap er niets van, ik heb de uien [walla walla] dus op 8 februari gezaaid zou 17 tot 25 dagen duren voor er iets te zien zou zijn,en er komen nu 3 al net boven de grond kijken, weet iemand waarom zo snel? misschien te warm? Quote
Rantje Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 (aangepast) Kiemtemperatuur ligt rond de 15 graden dus als ze warmer staan is het logisch denk ik dat ze ook wat sneller kiemen.In de woonkamer is het al snel tussen de 18 en 22 graden natuurlijk. Ik moet ze nog zaaien, maar snel doen nog! 12 februari 2012 aangepast door Gast Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Ik denk te warm ja. Uien moeten ook flink koel gezaaid en opgekweekt. Anders krijg je een bakje met naar ui-smakend-gras. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 12 februari 2012 Auteur Geplaatst: 12 februari 2012 o dank je, kouder zetten dan maar. Heb ze nu in het toilet staan, voor het raampje ha ha, moet niet veel gekker worden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 maart 2012 Geplaatst: 23 maart 2012 Wanneer verspenen jullie de zaai-uien? Ik heb nu verschillende bakjes zaai-uitjes..het zijn allemaal nog maar bieslookachtige sprieten, maar misschien moeten ze snel verspeend? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jeanne-heijmans Geplaatst: 23 maart 2012 Auteur Geplaatst: 23 maart 2012 Ik had de walla walla dus eerst voor het raampje in het toilet staan, toen heb ik ze allen tezamen opgepakt met de potgrond en in de koude kas gezet, gedurende 2 weken, van de week heb ik ze los gescheurd van elkaar zeg maar, en apart in de grond gezet, en ze staan tot nu toe allemaal fier overeind. Maar velen zeggen dat zaaien moeilijker is dan poten, dus ben zeer benieuwd hoe het ontwikkelt, ook de reuze ui tentoonstelling gezaaid nu ook buiten en tot nu toe slaat het nog steeds aan. sprietjes heel dun, ong 5 cm in lengte nu ja ik zie wel, als er oogst komt dan gaan jullie het zien, als ik tenminste het vernieuwde kan doen, anders ook voor mij jammer, maar dan heb ik voor mij zelf in ieder geval mijn album nog. Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 Mijn zaaiuien heb ik vandaag verspeend..ik heb er weinig vertrouwen in.De exibition megaui zag er nog het beste uit..maar de echaillon ( sjalotui) is heel erg raar slierterig geworden. ik heb het zaaigoed wel verspeend, maar vroeg me af of ik niet een stuk van het blad af moest knippen zoals je weleens bij prei ziet? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 Ik weet het niet, wel heel herkenbaar je foto, zo zien mijn uien er ook uit na verspenen, kwam nooit meer goed Mijn zilveruien dit jaar is laatste kans voor uienzaaien, lukt dat niet dan nooooooooit meer zelf uien zaaien Quote Players only love you when they're playing.
jeanne-heijmans Geplaatst: 19 april 2012 Auteur Geplaatst: 19 april 2012 Moed niet opgeven hoor, bij mij waren ze wel niet zolang als bij Jet, maar ze slaan wel aan buiten nu inmiddels. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.