GitteM. Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 (edited) Hey iedereen, Sinds 2 zomers hebben we een appel boom (deze was een 2 jaar oud toen we hem kochten). Een paar weken geleden ging ik naar buiten en ontdekte ik een gigantische scheur/barst /wonde in de stam van de appelboom. Het is nog geen grote boom maar ik denk dat de scheur zo een 30 a 40 cm lang is en een 4 cm open staat (zie bijgevoegde foto). Op het eerste zicht zie ik niet echt beestjes of iets van rare wonde en de boom is gewoon bezig met knopjes maken. Ik hoop dat iemand weet wat dit is, en wat je er dan ook natuurlijk aan zou kunnen doen. Nog een kleine toevoeging. Vorige zomer hadden we last van een insecten plaag die zorgde voor een soort spinnendraden en eitjes rond de takken (dit heb ik meteen verwijderd en weg gedaan van de boom) dit was van een soort lieveheersbeestje. Hopelijk kan iemand helpen. Groetjes Gitte Edited March 11, 2022 by GitteM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Is dit de kant waar de zomerse zon op staat? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
GitteM. Posted March 11, 2022 Author Share Posted March 11, 2022 Neen, de zon staat van 's ochtends tot ongeveer 4 uur eigenlijk op de andere kant van de boom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Het zou een vorstscheur kunnen zijn. Komt wel meer voor bij appels. In onze boomgaard in Acht staan ook een paar exemplaren met dit soort scheuren. Zo te zien zit die scheur er al een tijdje, afgaande op de callusvorming links en rechts van de scheur. Uiteindelijk zal dit nieuwe hout de scheur overgroeien. Hoe wordt de boom ondersteund? Staat-ie naast een paal (of tussen twee) met stevig boomband? Zo te zien niet. Geeft een mogelijk extra belasting op het hout als er een storm opsteekt. Ik zou de boom goed vastzetten zodat de wond goed kan dichtgroeien. Zie plaatje. Eventueel loszittende schors verwijderen, en verder niet al te veel aan doen. Als de boom tijd van leven heeft komt het wel weer goed. Reken op een paar jaar. Die spindraden, was dat een soort spinrag dat om de bladeren en takken zat, met daarin kleine rupsjes van de spinselmot? Kun je inderdaad prima bestrijden door het spinsel weg te halen. Vooral tijdig doen, scheelt je een hoop blad aan de boom (en dat blad heeft je boom hard nodig om appels te laten groeien). Wordt wat lastiger als je bomen groter zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Direct na het ontstaan van deze vorstscheur kun je de bast vastzetten met spijkertjes. Dan is de schade niet zo groot. Nu lukt dat niet meer, de wond is te oud en de bast is opgedroogd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GitteM. Posted March 12, 2022 Author Share Posted March 12, 2022 De spinsel draad had nog geen rupsen of beestjes, maar er waren wel verschillende eitjes te zien (vandaar dat ik ze weggehaald heb) En super bedankt, ik ga de boom goed vastzetten en ondersteunen en dan maar hopen dat het goed komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 (edited) Dit is geenszins een vorstscheur. Dit ziet er meer uit als een oude beschadiging door iets wat tegen de stam heeft gestoten. Of misschien nog stamt uit de tijd dat deze is gerooid met iets teveel geweld uit de kwekerij, maar dat blijft gissen. Het zit er namelijk al een paar jaar. Het begint namelijk met beschadigde bast onder de schors door iets en daar is de schade aan de bast lange tijd verborgen gebleven. Maar je bent het pas recenter gaan zien omdat er vanuit de zijkanten nieuw weefsel (geen callus, dat is weefsel wat uit de mergstralen komt) vanuit de randen weer de wond is gaan overgroeien. Doordat dat in dikte is gaan toenemen (wat een goed teken is) is de bovenliggende schors op een gegeven moment gaan scheuren, waardoor de onderliggende schade nu zichtbaar is geworden. Je hoeft je geen zorgen te maken. Deze schade zal als alles verder goed verloopt, geheel herstellen. Je hoeft er niets aan te doen, Geen wondbalsem of schors wegpellen of wat dan ook. Je zult zien dat alles over twee, drie jaar geheel dichtgegroeid is. En de boom vastzetten hoeft echt niet, met respect voor het eerder gegeven advies. Want als de boom nu al een paar jaar staat en nog steeds staat is deze al goed verankerd. Nu palen aanbrengen maakt een luie boom die niet meer getriggerd wordt te versterken in wortels en stam. Je zult zien dat dan juist, als je de palen na een paar jaar weer weghaalt, de boom bij de eerste de beste storm/stevige wind alsnog bezwijkt. Bovendien is het plaatje verouderd. De palen zijn op dat plaatje veel te lang. Tegenwoordig verankert men hooguit tot kniehoogte, met de bedoeling dat de boom nog redelijk kan zwiepen en zo de wortel triggert sterker te worden. En je het probleem dus niet hebt als je de palen weer weghaalt. Maar dat is nu mosterd na de maaltijd. Jouw boom staat al een paar jaar en is echt al goed verankerd. Edited March 14, 2022 by D_SDennis 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts