Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bessenstruiken

Recommended Posts

Ik wil mijn frambozen struiken en evt bessen etc ingraven in de grond met een grote metserkuip , om uitlopen tegen te gaan . Welke maat zou ik moeten hebben ? 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Op 18-3-2022 om 14:46, Patrijs zei:

En welke bessen heb jij dan die zulk gedrag rechtvaardigen?

Bessen is voor plek … frambozen is voor te zorgen dat mijne gazon niet op staat 😅

Soms lastig te volgen dat Vlaams....

Als uwe frambozen boven komen kijken in uw gazon is het tijd om uw gazon af te rijden.....🏡

Veel bessen wortelen graag oppervlakkig dus een flinke kuip lijkt mij beter, maar ze mogen ook in uw gazon eventueel met een spiegel van houtsnippers of zoals ik doe klein snoeiafval. Gras beconcurreerd meer dus hou dat wat uit de buurt. 

Liefst lekker zonnig en goed ruim planten. Bij mij hebben sommige bessen 4m2 per stuk nodig. Aalbes meer als bijv. kruisbes.

De vraag is wel lastig zonder achtergrond info.

Ik heb de tuin even opgezocht en zie dat het een kleine achtertuin is?

Welke bessen en bedoel je dat je wel ruimte hebt voor kuipen maar niet voor planten in de grond?

52c891e1c1704111bc54a6030087cb4f-Medium.jpg.22242114875f71065c336a3140206f22.jpg

Edited by Patrijs

Frambozen kunnen prima in een kuip van 30-35 liter.  Dat zijn de adviezen die ik las voor wanneer je herfstframbozen wilt vervroegen door ze in de kas te telen, een experiment dat ik dit jaar aanga.  Maar ik denk dat ook met een emmer van 10 liter er echt nog wel frambozen te plukken zijn (als de vogels, de suzukivlieg, u niet voor zijn).

Ik heb momenteel drie , 3 jaar oude Blauwe bessen in een metselkuip van 80 liter met alleen maar turf.  Gaat tot nu toe goed, maar wie weet krijg ik over 5 jaar spijt.  Een solitaire honingbes staat in een 35 liter emmer in de boomspiegel van een grote pruimelaar  (heeft 9 vriendjes in volle grond om zich heen dus bestuiving verzekerd), gaat tot nu toe ook goed. 

• Like 1

Op 18-3-2022 om 17:12, Patrijs zei:

Soms lastig te volgen dat Vlaams....

Als uwe frambozen boven komen kijken in uw gazon is het tijd om uw gazon af te rijden.....🏡

Veel bessen wortelen graag oppervlakkig dus een flinke kuip lijkt mij beter, maar ze mogen ook in uw gazon eventueel met een spiegel van houtsnippers of zoals ik doe klein snoeiafval. Gras beconcurreerd meer dus hou dat wat uit de buurt. 

Liefst lekker zonnig en goed ruim planten. Bij mij hebben sommige bessen 4m2 per stuk nodig. Aalbes meer als bijv. kruisbes.

De vraag is wel lastig zonder achtergrond info.

Ik heb de tuin even opgezocht en zie dat het een kleine achtertuin is?

Welke bessen en bedoel je dat je wel ruimte hebt voor kuipen maar niet voor planten in de grond?

ja sorry, is wederzijds, ik versta jullie ook niet altijd zo duidelijk :D

Mijn 'buiten' moestuin heeft grotendeels moeten wijken voor enerzijds mijn serre , (of kas zoals jullie zeggen) die ik gratis op de kop heb kunnen tikken & waardoor ik groter gegaan ben dan oorspronkelijk gepland, & anderzijds, het "speelgenot" van mijn kleine kapoen van 3 jaar, het ventje wil ook wat ruimte in de tuin, & mijn vriend, die toch ook niet de hele gazon (of gras) kwijt wou... bijgevolg teel ik vanaf nu vooral binnen, wil ik frambozen & bessen vooral in potten (of kuipen, ik ben ondertussen in de doe het zelf zaak flexibele wasmanden gaan halen van 55 liter.. ) & buiten nog kolen, uien, wortelen, ... kortom , i trek men plan. 

De frambozen gaan dus in die kuipen, en de bessen dan vermoedelijk in volle grond als die niet teveel woekeren (ik zou een fruithaag als einde van de moestuin willen & begin speeltuin, zo hoop ik dat mijn zoontjelief langs die kant al niet meer in de moestuin geraakt :D