boaz91 Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Ik vroeg mijn vrouw of ze deze vraag wilde plaatsen op het moestuinforum. Haar antwoord was dat ik maar lekker zelf een account moest aanmaken, dus bij deze!😀  Onlangs kregen wij van een kennis het aanbod om gratis een kas op te halen. Een heel leuk aanbod, want wij hadden geen geld (over) voor een nieuwe kas.  Er waren wel een paar ruitjes gesneuveld. Inmiddels heb ik de kas in elkaar gezet in onze achtertuin en blijken er ongeveer 14 ruiten te missen/stuk te zijn.  Nu wil ik de kas graag bruikbaar maken en dus de gesneuvelde ruiten vervangen. Ik twijfel of ik de kas wil repareren met glas of met plexiglas.  Optie 1: Tweedehands tuinglas kopen en erin zetten Voordelen: Goedkoop (ongeveer €50) Wordt door verkoper (reeds gevonden) op maat gesneden Nadelen: Er spelen kinderen in de tuin en dan kunnen er weer ruitjes sneuvelen. Zelf ophalen  Optie 2: Plexiglas kopen en erin zetten Voordelen: Steviger dan glas Zelf goed op maat te zagen Veiliger voor spelende kinderen Nadelen: Vrij prijzig (ongeveer €200,-)  Mocht ik voor plexiglas kiezen dan kom ik op het tweede vraagstuk. Beter één grote ruit per venster of beter drie kleine ruiten per venster? De huidige ruiten zitten met een beugeltjes per drie in één venster.  De grote ruit zou 135cm hoog en 61 breed zijn. De drie kleinere ruitjes 46 cm hoog en 61 breed, die overlappen dan met een beugeltje. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Wij hebben in onze kas ( na de stormschade..) nieuwe polycarbonaatplaten Was goed te doen...besteld en gezet Via de leverancier konden we de maten opgeven en die platen werden op maat afgeleverd... soms een beetje aanpassen maar was mm werk  Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 20, 2022 Share Posted March 20, 2022 (edited) Plexiglas is niet UV-bestendig. Na een jaar of wat hoeft er dan maar een storm voorbij te komen en het waait je om de oren. Met de storm van een paar weken geleden zijn op ons volkstuincomplex twee van die kasjes met plexiglas ruiten volledig uit elkaar gewaaid. Definitief hemelen, glazen exemplaren van hetzelfde type gaven geen krimp (en staan er al veel langer). Als je de mogelijkheid hebt om er glas in te zetten, doen.  Nog iets, ik heb zo'n zelfde kas met glas erin in mijn achtertuin staan, al van voor de geboorte van mijn nu (bijna volwassen) kinderen. Ze hebben uitbundig gespeeld en geravot in die tuin, nooit een ruit gesneuveld. Edited March 20, 2022 by marcelru korte toevoeging. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boaz91 Posted March 25, 2022 Author Share Posted March 25, 2022 Bedankt voor de input beiden. Inmiddels via een kennis aan 20 glazen ruitjes kunnen komen. Zij deden de kas weg en wilden er graag vanaf. Nu nog even met de glassnijder aan de gang en dan is het voor elkaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts