Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb dit jaar een 50 rassen tomaten staan om deze te vergelijken en zo voor de volgende jaren een kleinere selectie te kunnen maken . En vermoedelijk nieuwe soorten voor mij toe te voegen .

Nu dacht ik om een exel lijst te maken om mee de selectie te kunnen maken .

Wat sta er voorlopig al in de lijst .

_- zaaidatum

- aantal omklemde (allen 3gezaaid)

- Verspeend aantal en datum

- Eerste bloei

- uitgeplant

- eerste rijp

- laatste rijp 

Smaakbeoordeling komt er ook nog in .

Maar oogst opbrengst ? Ben ik nog niet uit . Allen tellen lijkt me nogal omslachtig even in serre en enkele tomaatjes rechtstreeks in de mond om deze ook te tellen steeds . 

En enkel deze die uit serre komen te tellen ? Maar kan dit dan geen vertekend beeld geven omdat een goede van smaak dicht bij ingang toch kans heeft net wat meer niet getelde exemplaren te hebben ? 

En vleestomaten aantal en of ook gewicht ? 

Opmerkingen vb gezondheid plant ?

Wat zouden jullie er inzetten  ?

Geplaatst:

Aantal en gewicht noteren van alles.

Het is even wennen maar dat zit er zo in.

Door aantal en gewicht  te noteren weet je ook wat het gemiddelde gewicht is dat eraf kom.

Het een of het ander is niet handig. Ik heb parel tomaatjes van 1 gram per stuk of minder maar dan wel honderden. Daar tegenover weleens slechts 4 tomaten gehad aan een plant maar die waren gemiddeld 750 gram per stuk.

• Like 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Tip: zet een weegschaaltje en een watervast bordje in de kas/serre. Dan heb je altijd de tools bij de hand om toch even de data te verzamelen. Als je die discipline niet kan opbrengen heeft een vergelijkend onderzoek zoals je zelf ook begrijpt een stuk minder waarde.

Voor de verschillende categorieën is gewicht of aantal van belang zoals AshaiRey hier boven ook al aangeeft. Als je op zoek bent naar de vleestomaat met de zwaarste tomaten per stuk dan heb je sowieso beide cijfers nodig. Productiviteit kan je vanuit gewicht en aantal beschouwen, maar sluit ook vooral smaak niet uit. Aangezien ik er vanuit ga dat je geen tomatenteler wilt worden is smaak één van de belangrijkste redenen om tomaten te telen als je het mij vraagt.

• Like 1
Geplaatst:

Vleestomaten was inderdaad de bedoeling om gewicht en aantal te noteren .

Maar over aperitief tomaten ben ik nog aan het twijfelen . 

Ik dacht eerder een stift voorzien in serre . Ga je even langs serre om te tikken of te kijken of ze water nodig hebben of zo zet je wel streepje dat er een geoogst is . Die dat mee uit serre gaan worden wel gewogen en dienen later voor gemiddeld gewicht . 

Langs de oprit komen kleine struiktomaten hier ook bij een te nemen enkel aantal registreren  bij grotere hoeveelheden te oogsten wel gewicht voor gemiddeld gewicht .

1 uur terug, MSDG zei:

Aangezien ik er vanuit ga dat je geen tomatenteler wilt worden is smaak één van de belangrijkste redenen om tomaten te telen als je het mij vraagt.

Is inderdaad enkel voor eigen gebruik en wat uit te delen . 

Inderdaad smaak is belangrijkste maar tijdstip lijkt me ook belangrijk . Heel lekkere tomaat maar enkel oogst er van in augustus kan toch ook niet bedoeling zijn .

Je kunt heel veel registreren maar tot welk punt is het nuttig ? 

Geplaatst:

Ik zou noteren:

Aantal bloemen per tros

Aantal gezette vruchten per tros

gemiddeld gewicht van de tomaat

Aantal trossen per plant

Brix meting (geeft aan hoeveel suikers de vrucht bevat)

Hiermee krijg je een indicatie van de productie. en de brix meting geeft een indicatie van de smaak.

• Like 1
Geplaatst:
1 uur terug, Roland zei:

Hiermee krijg je een indicatie van de productie. en de brix meting geeft een indicatie van de smaak.

Deze smaak is niet (altijd) de mijne. 😁

Persoonlijk vind ik brix-meting bij fruit en ook tomaten niet zo erg interessant. Tenzij je zegt, hoe zoeter hoe lekkerder....maar in ieder geval werkt mijn smaakbeleving helemaal niet zo. Lekker is een combinatie van alle smaakbepalende elementen (zuur, zoet, bitter, zout en evt. umami en textuur/mondgevoel). Ook welke aroma's en in welke sterkte kunnen worden waargenomen, een soort intensiteit van smaak dus, is op geen enkele manier met brixwaarde verbonden.  

Al veel te vaak werd ik met brixwaarden wat beduveld....hoge brixwaarde = zoet en bleek het om weeig, vervelend, flets, naar overrijp smakende varieteiten te gaan. Omdat het suikergehalte als heel klein element van de smaak met een brixmeter relatief makkelijk te objectiveren is,lijkt het intussen omgedraaid te worden onder beroepstelers: namelijk hoge brix zou lekker zijn. Ik denk echt dat dit een groot misverstand en enorme verarming is van het vele geweldige, lekkere, echt bijzondere aan soorten en smaken die met de brixmeter niet zo hoog scoren. Iemand die graag wijn drinkt zal de zoetste wijnen ook niet of niet in de eerste plaats de lekkerste vinden.....integendeel zelfs...in vele gevallen zijn de zoetste wijnen ook de mindere.

De allerbeste tomatenbeschrijvingen vind ik nog altijd bij Diana Stek. Daar staan er vele honderden. https://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/

Ook op Fruitlent staan er vele maar het element "smaak" komt daar niet echt uit de verf. Marcel Joosten, de maker van die site,  orienteert zich m.i. soms te veel op bruikbaarheid voor de markt en wat commercieel naar voren wordt gebracht en niet zo zeer op de liefhebber die vooral voor het plezier fruit en (vrucht-)groenten in zijn tuin zet.  https://www.fruitlent.nl/tomaten/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@weknow: ik herken me niet in hetgeen je schrijft.

Misschien bedoel je het niet zo, maar je wekt de suggestie alsof ik overschrijf wat commercieel naar voren wordt gebracht. Iedereen die de website serieus naleest, weet dat dit precies is wat we niet doen.

En voor wat betreft de bruikbaarheid voor liefhebbers: zoals je weet houden we ons al jaren bezig met het uitselecteren van de beste aardappelziekteresistente rassen. Ik kan je verzekeren dat daar ENORM veel vraag naar is vanuit andere liefhebbers die voor hun plezier tomaten in de tuin zetten. De gehele tomatenoogst verloren zien gaan door aardappelziekte doet immers niemand voor zijn plezier.

De vraag naar dergelijke rassen was al jaren heel groot en werd na 2021 (begrijpelijkerwijs) nóg groter.

Ik weet dat er bij jouw teeltwijze (onder overkapping) niet zo snel sprake is van aardappelziekte, maar die teeltwijze is niet representatief voor de gemiddelde liefhebber. Tenzij je "liefhebber" definieert als iemand die de moeite neemt om zijn tomaten onder een overkapping te zetten, dan heb je gelijk.

Geplaatst:

Dat zijn er een boel, wij noteren onderanderen de datum en hoeveelheid zaaien, kiemen, planten, oogsten. Welke zaaitrays en plantplaats, gewicht per tomaat en bij kleine per tros en dan is met gemiddelde terug te berekenen hoeveel tomaatjes. De omschrijving en info is er bijgevoegd en alles gaat in een map en digitaal bijgehouden. Zo kunnen we de benodigde gegevens terug vinden en berekenen, voor de zaadgoedwinning en welke de kindjes in de smaak vallen.

• Like 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, FruitLent zei:

Misschien bedoel je het niet zo, maar je wekt de suggestie alsof ik overschrijf wat commercieel naar voren wordt gebracht. Iedereen die de website serieus naleest, weet dat dit precies is wat we niet doen.

Neen, ik bedoel het helemaal niet zoals jij het opvat, Marcel!

Lees even nauwkeurig en let ook op op welk zinnetje van Roland ik reageerde!!!

Het gaat alleen maar om het aspect smaak van tomaten, waar ik op reageerde! Ik bekritiseer de brixmeter als belangrijk instrument om kwaliteit van smaak te bepalen. Ik zie dat veel gebeuren, met name onder fruittelers en in reclamecampagnes van fruitbedrijven ook. De suggestie: Hoge brix is hetzelfde als "erg lekker" is m.i. misleidend.

Vervolgens noem ik, in de lijn van het draadje waar het gaat over het maken van een database, hetgeen mensen op het forum willen gaan doen, 2 voorbeelden van tomatendatabases in Nederland.

Die van jou en die van Diana Stek. Ik zeg daarvan niet meer dan dat als het om de smaak van tomaten gaat de database van Diana veel informatiever is dan de jouwe. Jouw aandacht is op andere aspecten van de tomaten gericht...bijvoorbeeld de commerciele bruikbaarheid. Integenstelling tot Diana Stek die heel direct haar ervaringen vertelt met wat zij tegenkomt bij het telen van heel veel verschillende tomaten (en dus denkt en schrijft als een liefhebber) ben jij veel meer georienteerd, lijkt het toch als ik je website lees en wat je over fruit en vruchtgroenten schrijft, op wat bedrijven en onderzoeksinstituten op de markt brengen....en dat doen ze meestal in de eerste plaats toch voor de beroepsteelt.  Dat laatste als je orientatie lijkt me ook niet zo gek, aangezien je...als ik me niet vergis?....ook een tuinbouwkundige achtegrond hebt.

Verder suggereer ik helemaal niets! En ik denk dat ik niks negatiefs zeg, als ik deze indrukken hier weergeef. Waarom zou ik dat doen?....Ik heb juist waardering voor wat je doet en vertelt op je website en al vaker dingen bij je gekocht ook. 

Verder grijp je terug op een discussie van al een hele tijd geleden en element daaruit, waar ik zei dat de behoefte aan F1's die resistent zijn niet zo groot is. Elders, ook op dit forum, zou je kunnen lezen dat ik mijn inzichten over zeer weerbare (resistentie bestaat niet echt) tomaten heb bijgesteld op grond van o.a. ervaringen daarmee afgelopen jaar en binnen het verband van VELT mee een project heb proberen op te zetten en coordineren (een initiatiefgroep van 7 vrijwilligers, waaronder ook Roland en intussen ruim 30 mensen die dit eerste jaar al actief gaan mee kweken en selecteren) die vanuit goed weerbare F1's tot doel hebben te komen tot een aantal zaadvaste zeer goede en weerbare tomatenvarieteiten die vrij beschikbaar komen voor het grote publiek, zeg maar naar de reclaim the seeds-benadering. In het najaar heb ik hiervoor nog wat zaden ook bij jou gekocht, waarbij ik ook nog Amerikaanse zaden had, voordat je ze uit de handel moest nemen. 

Ik schrijf dus niets negatiefs over jou en je bezigheden! Als je dat zo voelt, mijn excuses.....hoewel ik echt vriendelijk ben en ook kritisch tegelijk ben.....als ik goede redenen voor iets denk te hebben, zeg wat ik denk...maar dat is in een discussie en in principe dus positief, want ik neem wat iemand doet en zegt dan ook heel serieus. Daar kom je m.i. verder mee dan wanneer iemand je naar de mond praat. Waar ik zeg dat ik waardering hebt voor wat je doet en ook je gedachten erbij en het resultaat ervan heel serieus neem (dat is iets anders dan het zonder meer met alles eens zijn!) weet je ook dat die waardering echt is en geen goedkoop en oppervlakkig applaus.  

• Like 1

Geplaatst:

@EdelSpint aantal trossen is natuurlijk afhankelijk hoe vroeg je hem zet, hoe lang je hem laat doorgroeien, kers, tros, vlees tomaten, in serre of buiten en overweging wat je hoe laat in najaar laat afrijpen. Wat @ronald aanhaalt is een beetje onafhankelijk van dat.  De Brixmeting dan weer niet, bepaalt gewoon je suikers "de gustibus et coloribus non disputandum est " , zoeter wordt tegenwoordig over het algemeen wel als lekkerder ervaart. @Roland voor de smaak dacht ik de eventuele geoogste tomaten voor de kruisingen wat onder vrienden te verdelen en dan een gemiddelde beoordeling te krijgen.

Geplaatst:

Aantal trossen had ik zelf nog niet aan gedacht . Lijkt me vooral belangrijk bij de kleinere soorten .

En bij de trostomaten maar wat heeft voorkeur 

-Plant 1 heeft tros van 30 tomaatjes de ene beginnen al te kleuren en de laatste moeten bloemen nog openkomen

-Plant 2 heeft 2 trossen met samen 30 tomaten die veel dichter bij elkaar zitten in het ontwikkelingsproces dus dat je een tros gelijk kunt oogsten .

% bevruchting lijkt me ook interessant.  

Brixmeting heb ik voorlopig nog niet ga deze dus dit jaar nog achterwege laten . Schommel deze ook niet in de loop van het seizoen iets ? Aantal uren zon dat de plant heeft gehad en zo ?

Ik dacht er ook aan voor oogst (aantal/gewicht) op te splitsen per maand .

Vorige week nog met iemand over tomaten rassen gehad . En hij gaf aan een bepaalde soort niet interessant te vinden door beperkte houdbaarheid na oogst . Maar vermoed dat dit enkel weer te geven is in slecht goed zeer goed en niet echt met een cijfer.

Wat ik me nog afvraag is in hoever kunt je gegevens vergelijken over de jaren heen andere behandelingsdatum andere omstandigheden .  Het ene voorjaar is het andere niet dus mindere/betere groeiomstandigheden bij opkweek ? Planten die al naar buiten kunnen maar weer niet toelaat dus iets langer in hun opkweekpotjes moeten blijven (daardoor lichtte groeistilstand) ?

Zo dit jaar 8 soorten mini struiktomaten gezaaid op 5/1 ja weet het veel te vroeg normaal (daarom hier ook niks van geschreven)  . Opgekweekt zonder kunstmatig licht en extra verwarming  gewoon in vensterbank Z en O maar wel telkens allen samen in zelfde vensterbank.  en van deze 8 rassen zijn er 4 die gisteren en vandaag eerste geel laten zien van de bloemen . Zaai je deze vandaag denk dat eerste bloei wel sneller gaat zijn dan 2,5 maanden . Maar tussen eerste 4 rassen die beginnen bloeien geen verschil.  Bedoeling van deze test is om voor de oogst van de op het normale tijdstip van zaaien tomaten toch al wat tomaten te hebben om te eten uit het vuistje . Geïnspireerd door een tuin die ik enkele jaren geleden heb bezocht en daar kweekte me taxi erg vroeg op stonden in grote potten tussen de andere rassen en gingen uit serre als ander planten groot werden maar hadden dan wel al een flinke oogst gegeven . 

Geplaatst:
1 uur terug, willemGN zei:

de stijl van mevrouw onkruiD wel aardig en compleet,

Zou het zijn dat ik van lastige planten denk dat het aan mijn verdraagzaamheid ligt, dat ik het woord onkruid niet zo veel gebruik= En dus ook mevrouw Onkruid nog helemaal niet kende?

Ziet er leuk uit, die site. Zal die binnenkort eens nader gaan bekijken en lezen. Merci voor de tip!

• Like 1

Geplaatst:
22 uren geleden, redzebra zei:

@EdelSpint aantal trossen is natuurlijk afhankelijk hoe vroeg je hem zet, hoe lang je hem laat doorgroeien, kers, tros, vlees tomaten, in serre of buiten en overweging wat je hoe laat in najaar laat afrijpen.

Ik denk dat het aantal trossen op zichzelf niets zegt, maar samen met de andere kwantitatieve meetwaarden (zoals tomaten per tros) wel meer informatie oplevert. En natuurlijk is het aantal trossen van veel afhankelijk, maar het interessante is of hier ook een verschil in zit tussen verschillende rassen die wel onder dezelfde omstandigheden groeien.

Een tomaat kan weinig vruchten per tros hebben, maar misschien meer trossen maken.

Overigens zie ik dat @Roland het aantal trossen WEL had benoemd. Dus onnodige suggestie van mij. Storm in een glas water ;)

Geplaatst:

Even een andere insteek.

Je kan alles wat je maar verzint vastleggen. Maar data verzamelen om de data is zinloos. Je wil uiteindelijk zinvolle data hebben waar je wat aan heb bij je vraag in de toekomst.

Dus stel jezelf eerst de vraag "wat wil ik bereiken?" als je dat weet kan je kijken naar wat je daarvoor nodig heb.

• Like 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
Op 25-3-2022 om 11:52, AshaiRey zei:

Je kan alles wat je maar verzint vastleggen. Maar data verzamelen om de data is zinloos. Je wil uiteindelijk zinvolle data hebben waar je wat aan heb bij je vraag in de toekomst.

Moet inderdaad de bedoeling zijn om meer met het tuinieren bezig te zijn en niet met de boekhouding er rond . Maar anderzijds met een uitgebreid aantal soorten is het moeilijk om veel te zeggen over de soorten zonder iets bij te houden van gegevens . 

Wat ik ook in lijst ga zetten ,denk ik hoe hoog is de plant geworden zonder te toppen . Misschien wel handig voor volgende jaren plantschema te maken . 

Geplaatst: (aangepast)

Dat hangt af of hij gedetermineerd is of niet of een tussenvorm,  als hij ongedetermineerd is groeit hij gewoon door en maakt nieuwe trossen aan. De hoogte gaat dan meer afhangen van de weersomstandigheden in dat jaar, je locatie en eventuele ziektes of  wanneer je hem zaait. Een plant die vatbaar is voor wortelziektes gaat maar een bepaald aantal trossen kunnen dragen in slechte omstandigheden en niet verder doorgroeien, maar gaat misschien ergens anders veel beter presteren. Een kleine tomaat kan je op meer stammen laten uitgroeien en kan dus meer trossen krijgen binnen het beperkte groeiseizoen hier. Ideale omstandigheden kunnen dus verschillend zijn voor verschillende rassen. Bv. een CDB  gaat maar vruchten dragen wat hij aankan, je gaat trossen krijgen met veel tomaten en trossen met 1 vrucht, eenmaal gerijpt/geplukt gaat hij weer nieuwe aanmaken. Het is moeilijk om omstandigheden en prestaties van een plant uit te filteren als je uitgaat van 1 seizoen op 1 plaats en onderling rassen probeert te vergelijken.

Een kerstomaat zal ook in de latere trossen bv meer vruchten dragen, je kan ze groter laten worden door o.a. dit aantal te beperken. 

Vele tomaten zijn al beschreven, o.a bij diana of andere fora en daar kan je al een goed idee krijgen hoe die tomaat presteert. Het is bij nieuwe variaties  dat het interessant wordt om wat eigenschappen op te volgen en dan liefst door meerdere personen onder verschillende omstandigheden, om een idee te krijgen, maar het blijft moeilijk zie bv  Coral Queen op dit forum, nog niet geheel zaadvast blijkbaar.

Uiteindelijk als je het perfect wil, waar je de "ideale" eigenschappen kunt tellen, val je terug op commerciële F1 hybrides , geselecteerd op aantal per tros, uniforme grootte, gelijke rijping, dan heb ik liever mindere tomaten met een variatie in grootte, geen maximale opbrengst maar een unieke smaak, welke ik zet gebeurt dan meer op tomaten die ik lekker vind en hier redelijk gedijen waar je geen exacte cijfers op kunt zetten, wat niet wil zeggen dat ik ook een aantal van die hybrides probeer.  Ook als je een eerste keer tomaten zet heb je met zo'n hybriden meer kans op succes  en ze zullen altijd beter smaken als die uit de winkel.

aangepast door redzebra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...