Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe stengels framboos


Toto

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik heb nog nooit frambozen gehad en heb twee plantjes deze winter (ergens in november denk ik) geplant. Ik vroeg me echter af wnr de nieuwe stengels uit de grond komen. Met dit mooie weer had ik toch al een eerst paar groene blaadjes verwacht maar misschien ben ik te ongeduldig 😛.

het is een herfstframboos, zijn die wat trager?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog wat geduld @Toto

In november 2020 had ik mijn eerste herfstframboos geplant, soort Polka, en hier duurde het ook lang voordat de eerste nieuwe scheuten verschenen.

Een opsomming van de belangrijkste gebeurtenissen uit het leven van deze Polka:

 

7 november 2020            geplant

6 mei 2021                        eerste nieuwe scheut

18 mei 2021                      totaal drie nieuwe scheuten. Hier bleef het bij

27 juni 2021                      groeit traag, nu tot 45 cm hoog

26 juli 2021                       tot 1 meter hoog. Bloemknoppen. Veel bijen

5 augustus 2021              weer een nieuwe scheut

21 augustus 2021            totaal 3 nieuwe scheuten

11 september 2021        eerste frambozen rijp

17 november 2021         laatste frambozen geplukt

                                            de 3 afgedragen takken bij de grond afgeknipt

6 maart 2022                    meer nieuwe scheuten

Sindsdien komen er veel meer nieuwe scheuten bij

 

Ik weet niet welke soort herfstframboos je hebt, maar het gaat vast goed komen. Succes!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de herfst frambozen zou je aan de basis van de plant nu wel het groene kopje moeten kunnen zien dat het begin van de uitloper wordt. Bij mijn volwassen planten waren die een week of vier geleden al zichtbaar. Maar de grond is nog koud dus de groei gaat heel traag. Misschien een klein beetje uitgraven om te kijken. 


Herfstframbozen knip je terug, dus blad komt pas een stuk later. 
 

Het zijn hele sterke planten dus ik zou niet verwachten dat ze de winter niet hebben overleefd. 
 

Ik heb zelf geen ervaring met zomer frambozen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge, pas geplante herfstframbozen doen er inderdaad lang over voordat ze uitlopen.

Herfstframbozen komen sowieso later in blad dan zomerframbozen. (Ik snoei ze als 'two timers').

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een jonge herfstframboos, ik heb er één in december 2020 geplant, niets te zien, vorig jaar geen extra scheut aangemaakt het hele jaar, vermoed dus dood? Grondsoort is voor mijn gevoel erg bepalend. In de klei is het hier een lastig verhaal voor de frambozen. Echter, de Tulameen zomerframboos is aangeslagen want die heeft vorig jaar twee mooie stengels gemaakt en zie nu al twee nieuwe scheuten uit de grond komen. Toch een grappig fenomeen, op sommige plekken zijn ze niet te houden en hier is het echt een strijd om ze aan te laten slaan. 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn net van moestuin verhuisd. Heb veel herfst frambozen opgegraven en een deel opnieuw gepland. Heb er meer dan ik er in mijn eigen tuin kwijt kan. Het restant (met een aantal uitlopers) zit al drie weken in een boodschappen tas om weg te geven. Dus als je graag wilt en je in zuid oost provincie Utrecht bent mag je er een paar op komen halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hey hey nieuw vraagje. Een maand geleden is er idd een stengeltje uit gekomen. Voor de rest nog altijd niks. Helaas is een tweetal weken geleden dat ene stengeltje langzaam geel en bruin beginnen kleuren en is nu helemaal afgestorven. Ik heb geen idee wat er is misgelopen? Te weinig water? Er liepen ook mieren rond, kunnen deze kwaad. De frambozen staan in een vierkante bak en volledig zuidgerricht. Geef ik ze op of wacht ik best nog?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, even wat vraagjes:

 

- staan er in dezelfde bak/grond ook andere planten die het wel goed doen?

- hoe diep is de bak? Framboos wortelt redelijk diep...

- is de afwatering in orde?

 

 

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan 4 knofloken bij. Die doen het heel goed. Afwatering zou ok moeten zijn. Er zit een gat in de bak en onderaan liggen hydrokorrels. Vanboven kan de bak wel wat uitdrogen door de zuidwestelijke ligging en de wind. 

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Goudsbloempje2 zei:

Herfst frambozen zouden nu echt wel boven moeten staan. Bij mij zijn ze (eind feb verplant) nu ongeveer 20 - 30 cm. Als je ze opgraaft zou je de groei punten moeten kunnen zien. Als die er niet zijn vrees ik het ergste. 


daar vreesde ik al voor. Zeker met dit mooie weer. Ik heb zoals je zeg wat rond gegraven en ik vind niks terug. Het is zeker te laat om nieuwe groeiende planten te kopen in het tuincentrum of gaat dit nog gaan?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...