sasschel Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 Mijn kas is inmiddels opgezet. Nu is de bodem niet echt vruchtbaar te noemen. jaren is er niets aan gedaan, er hebben wat kippen opgelopen , maar dat was het ook. feitelijk is het klapzand. Gelukkig zit Den Ouden bij ons in de straat. Ik heb geïnformeerd naar teelgrond. Zou het idee zijn om een flinke laag erop te leggen? zoja hoeveel cm raden jullie aan??? Om wisselteelt te vooromen zou ik graag elk jaar de grond er weer uit halen en in de siertuin verdelen, dan vervolgens weer verse teelaarde in de kas te brengen. Zo krijgt de siertuin ook nog wat lekkers en kan ik gewoon mijn toekomstige kas voor dezelfde groentes blijven gebruiken. Zou dat een optie zijn?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 Ieder jaar vervangen is overkill en echt niet nodig. Een beetje afwisselen waar je wat zet in de kas helpt al veel. Na een jaar of 4-5 kan je ook een jaartje overslaan en in tuinaarde zakken van 40L kweken. Als grond kan je ook aan een big bag met 'zwarte aarde' denken. Kost niet zo gek veel om een laag van 30-40 cm aan te brengen. (in borders werkt ideaal) 1 Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted March 28, 2022 Author Share Posted March 28, 2022 dankjewel voor je reactie. ik zal eens informeren naar zwarte aarde. en ook maar eens goed op papier zetten waar ik wat neer ga zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 29, 2022 Share Posted March 29, 2022 Klapzand verbeter je met compost. Door de bodem rustig op te bouwen neemt de noodzaak voor strenge wisselteelt ook af, zie bijvoorbeeld hoe Charles Dowding al jaren succesvol zonder wisselteelt toe te passen toch prachtige oogsten heeft jaar na jaar. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 (edited) Op 28-3-2022 om 11:51, AshaiRey zei: Ieder jaar vervangen is overkill en echt niet nodig. Een beetje afwisselen waar je wat zet in de kas helpt al veel. Na een jaar of 4-5 kan je ook een jaartje overslaan en in tuinaarde zakken van 40L kweken. Als grond kan je ook aan een big bag met 'zwarte aarde' denken. Kost niet zo gek veel om een laag van 30-40 cm aan te brengen. (in borders werkt ideaal) Als je dat bedrijf in de straat hebt zitten, ben je niet aangewezen op dure big bags. Ze hebben zelfs een volledig PHC assortiment, volgens de website https://www.denoudengroep.com/den-ouden-phc/producten. Dus toch PHC is een onderdeel van de groep. En maken alle grond ingredienten op veen- en of cocosvezel na. Edited March 30, 2022 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted March 30, 2022 Author Share Posted March 30, 2022 msdg, dat zou inderdaad heel fijn zijn, wisselteelt is iets waar ik me nog mega in moet gana verdien, en aangezien ik veel vruchtgewassen in de kas wil kweken word wisselen erg lastig denk ik zo. ik ga hem gelijk opzoeken in youtube Donaldk, dat is inderdaad heel fijn, gewoon met de aanhanger erna toe rijden en binnen 10 minuten weer aan de koffie. help me even PHC producten?? zou ik enkel een flinke laag compost erop kunnen strooien?? of is dat te scherp voor de verse planten om direct in de zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 (edited) Zie de link, Plant Health Cure een volledige lijn van voedingen en groeiverbeterende middelen voor de commerciele biologische teelt, zie ook PHC.eu. Vraag eens wat een zakje Fulvic Dry moet kosten. Slechts een online prijs gezien, de paar andere dealers zijn traditionele tuinbouwleveranciers, dus zonder openbare prijzen online. Bijna 600 euro zag ik daar (Cannabis Tax of niet?). Nou kun je met 20 Kg 100% fulvic/humic acid wel even vooruit, maar toch Bio is duur;-). Blijkbaar is het een dochter van deze groep. Edited March 31, 2022 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted April 1, 2022 Author Share Posted April 1, 2022 Ik had inderdaad op de link gekken, maar vond nergens wat de afkorting precies betekende. ik had wel door dat het allerlei producten waren, paar nu snap ik dat het Plant Health Cure betekend, overigens met die prijzen behoorlijk boven mijn budget . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted April 2, 2022 Share Posted April 2, 2022 Daarom vragen wat het echt kost, zo'n online leverancier bedient meestal vooral een andere markt;-). 20L fles niet geconcentreerd kost iets van 70-80 euro, nog een hoop geld. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts