maurits Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Ik zoek advies over aubergine zaadjes laten kiemen (violetta lunga 3). Ik heb gisteren 3 zaadjes per kweekbakje geprepareerd. De kweekbakjes staan in een grotere bak met op een bed van kiezels en een laagje water. Mijn opstelling op de foto is op de vesnterbank naar het zuiden. Volgens de aanwijzingen kan je voorzaaien in maart-april in de kas, terwijl buiten zaaien in april kan. Er wordt niets gezegd over groeitemperatuur, ook niet over kiemtempertuur. Op internet lees ik dat de kiemtemperatuur van minimaal 20° moet zijn en ook voorwellen van de zaadjes in water wordt aangeraden. Maar wanneer je buiten zaait in de buitentemperatuur in april is lang geen 20°. Vraag 1: Hoe kritisch is dan die aangeraden kiemtempertuur? Vraag 2: Gaat mijn opzet lukken zo binnenshuis op 10° maar wel met voldoende zon. Of moet er losse verwarming onder de kiembakjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 (edited) Hoe lager de temperatuur , hoe langer het duurt voor ze kiemen, geldt eigenlijk voor heel die groep aubergine, tomaat, peper, paprika. Leg een folietje over je potjes wat je doorprikt dan blijft het vochtig en zet op warme plaats , grondtemperatuur 22/25 graden dan kiemen ze binnen week. bv langs radiator lagere temperatuur kan tot 2/3 weken duren. Warmte en vocht is belangrijk voor het kiemen niet het licht, eenmaal gekiemd is licht en temperatuur belangrijk, 10 graden gaat wat te laag zijn en zeker niet genoeg voor het kiemen. Het laagje water zou ik eruit laten, gewoon vochtig is meer als genoeg, dat heb je pas nodig als de plantjes wat groter zijn. Edited March 30, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Het is wel aan de late kant voor aubergines geloof ik. Die hebben wat meer tijd nodig in ons groeiseizoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maurits Posted March 31, 2022 Author Share Posted March 31, 2022 Bedankt voor de tips. In de winter verwarm ik binnen met een houtkachel (die ik nu weer even ga aansteken, brrr). Verder heb geen stabiele warmtebronnen die de potaarde ruim boven mijn kamertemperatuur houden. Ik snap de dwingende tijdlijn voor mediterrane gewassen op de meer noordelijke breedtegraden. Toch vraag ik mij af wat er terecht gaat komen van aubergines wanneer je buiten zou voorzaaien in april? Als de producent bedoeld 'koude kas buiten' dan was dat wel vermeld. Ik ga zo'n heat matje kopen voor 25 euro en twee daglichtbuisjes. Baat het niet dan schaadt het niet; er is namelijk nog genoeg te leren voor mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Je zaait ook niet koud voor buiten, maar warm binnen. Onder lampen in mijn geval 😉 Ik start zelf in januari, uiterlijk uiterlijk februari omdat ze dan als mooie planten in mei naar buiten kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maurits Posted April 14, 2022 Author Share Posted April 14, 2022 (edited) Nou, het kiemen lijkt te zijn gelukt. Ik had drie zaadjes per potje uitgezet. Ik heb eerst een electrisch warmmatje onder de potjes geschoven waarmee ik een grondtemperatuur gerealiseerd heb van ongeveer 25 C. Na ruim een week kwamen ze boven. Vervolgens heb ik een dubbele LED-TL bak erboven gehangen (daglicht, 6400 K). Enkele uren daarna is deze foto genomen. De plantjes zijn echter bedoeld om in de moestuin buiten overgeplant te worden. Welke stappen moet je nemen om de plantjes uit deze onnatuurlijke situatie te wennen aan het buitenleven? Bijvoorbeeld, wanneer laat ik de pottemperatuur zakken? En hoe lang ga ik door met kunstlicht? Edited April 14, 2022 by maurits 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 (edited) Warmtematje zou ik nu verwijderen/uitzetten om te voorkomen dat ze te langgerekt/ielig gaan groeien. Led zou ik wel aanlaten tenzij ze voor een heel licht raam staan. Naar buiten zeker niet voor 15 mei, want aubergines kunnen niet goed tegen kou. Niet ineens van binnen naar buiten in de volle zon, langzaam laten wennen Edited April 14, 2022 by Mai Pensato Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
maurits Posted April 14, 2022 Author Share Posted April 14, 2022 Ik heb een tijdschakelaar nu staan op 05.00 - 24.00 uur, omdat ik ergens gelezen had dat in het begin de mediterrane plantjes veel meer licht nodig hebben dan de Nederlandse zon hen geeft in het voorjaar. Leek me wel logisch. Ik ben van plan om de kunstmatige lichtduur dus stapsgewijs aan te passen zodat ik op 15 mei de natuurlijke daglichtduur heb bereikt. Zit ik goed met mijn vertrekpunt van 19 uur zon per dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 (edited) Wat heb je nu gezaaid ? Als je tijd hebt, het licht buiten is nu beter als binnen en kan je ze beter buitenzetten overdag en eventueel binnen bijverlichten als het echt noodzakelijk is of binnen als temperatuur te laag wordt. Hangt er echter echt vanaf wat je gezaaid hebt; voor sommige inheemse zijn de temperaturen nu al te warm. Maar om op je vraag te antwoorden, welke stappen moet je ondernemen, ofwel wacht je op een paar opeenvolgende bewolkte dagen om ze buiten te zetten ofwel zet je ze bij zonnige dagen eerst in de schaduw, 19 uur voor kunstmatig is veel teveel (en maak het vooral niet te moeilijk) Voor mediterrane plantjes is het nu eigenlijk te laat om te zaaien, kunstmatig licht is nu alleen nodig in slechte omstandigheden.. Ik was vandaag in een plantencentrum., je kan je niet voorstellen wat ze nu al voorgezaaid verkopen, o.a. gewone boontjes, of tomaten planten aangeraden planten buiten half april ??????), (mini) komkommers aubergines met vruchten op, de komende 2 weken is ideaal lenteweer, maar mensen gaan kwaad zijn voor een eventueel vriesnachtje eind april begin mei; Edited April 14, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 1 uur terug, redzebra zei: Hangt er echter echt vanaf wat je gezaaid hebt; voor sommige inheemse zijn de temperaturen nu al te warm. Het gaat om aubergines die volgens de foto net gekiemd zijn. Waarop baseer je dat voor sommige inheemse de temperaturen nu al te warm zijn? Ik ken geen inheemse aubergines, het is een juist een subtropisch gewas dat het liefste overdag 25 en s nachts 20 graden heeft. Volgens mij zijn er maar weinig rassen die geschikt zijn om in het NL klimaat buiten in de vollegrond met enig succes te kweken. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 (edited) Mijn fout, -was algemeen bedoeld inheemse planten, niet aubergine en voor de aubergine volg ik jou hij is veel te laat. Als jezelf aubergine wil opkweken moet je eigenlijk starten januari in goede omstandigheden of nu een plantje kopen, wou het op een zachte manier zeggen. heb jezelf al aubergine geprobeerd Mai ? Edited April 14, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 6 uren geleden, redzebra zei: heb jezelf al aubergine geprobeerd Mai ? Ja vorig jaar voor het eerst, Purple Diamond, een paarse mini aubergine die als struikje groeit. Begin maart gezaaid binnen en in de kas verder. Was geen heel groot succes. Aubergines trekken erg ongedierte aan. Die van mij zat al snel onder de spint. Dit jaar heb ik hem weer gezaaid. De grote aubergines worden mij te groot, dan besteed ik die ruimte liever aan andere vruchtgroenten Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 (edited) Hier een foto van mijn Purple Diamond, gezaaid op 4 maart, gekiemd 10 dagen later. Deze blijft de komende weken nog lekker binnen in de propagator. Ernaast trouwens de Sonja wedstrijdkomkommer en erachter een gele en groene klimcourgette. Edited April 15, 2022 by Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
maurits Posted April 15, 2022 Author Share Posted April 15, 2022 10 hours ago, redzebra said: Voor mediterrane plantjes is het nu eigenlijk te laat om te zaaien, kunstmatig licht is nu alleen nodig in slechte omstandigheden. Mijn originele vraag ging over de onlogica van de instructie van de producent van het zaaigoed achterop het pakje. Ik ben een beginner maar ik lees tamelijk conflicterende informatie. 1) Zaaien buiten in de maand april is een vreemd advies wanneer veel tuinders beweren dat de kiemgrond best 20-25 C moet zijn. Die grondtemperatuur wordt nooit bereikt in Nederland in de maand april. Misschien wel op zonnige dagen in juli/augustus. 2) Uitplanten van gekiemde zaden buiten één de maand later is een moeilijke opgave wanneer de zaden niet hebben kunnen kiemen door te lage grondtemperatuur. 3) Violetta Lunga 3 is een tamelijk vroeg ras. Maar het advies van de producent om buiten te zaaien in april is veel te laat volgens velen op het forum. Best begin je in januari in de kas (ik heb geen kas). Ik heb al gebeld met De Bolster over deze tegenstrijdigheden. Maar zij zijn een verkooporganisatie en telen niet zelf. Of ik mijn vraag per email wilde stellen, dan konden zij het doorsturen aan de teler. De moed begon mij in de schoenen te zinken. Niet omdat het kweken niet meteen zou gaan lukken, maar omdat ik boven moet zien te krijgen of de producent a) Nederlands onvoldoende beheerst, of b) onvoldoende onderlegd is op het gebied van flora en biologie. Is de instructie op het pakje dus onmogelijk? Dat kan haast niet anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 @maurits Google maar eens op Violetta Lunga 3 en lees de beschrijving bij 123zaden(punt)nl ….. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 Ik snap de verwarring maar het redelijk simpel. Vruchtgewassen als aubergine, paprika en pepers hebben veel warmte, licht en een lang groei seizoen nodig. Die zaai je dus na wat ervaring zo vroeg mogelijk zodat je na ijsheiligen sterke grote planten hebt. En die zaai je over het agemeen ook niet voor in een kas, maar binnen onder gecontroleerde omstandigheden. Als je de instructies op dit zakje volgt acht ik de kans op aubergine klein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts