Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mai Pensato niet meer nieuw maar nog niet voorgesteld...

Mai Pensato

Recommended Posts

Ik ben niet meer nieuw hier op moestuinforum, maar heb  me nog niet eerder netjes voorgesteld. Mijn excuses daarvoor en hierbij alsnog een introductie. Mijn naam is Wilbert en ik woon in Meijel, Noord-Limburg vlak bij de grens met Noord-Brabant.

Ik ben geen beginnende tuinier, integendeel zelfs.. Opgegroeid op een (toen nog) vollegronds groentenbedrijf met onder andere aardbeien, tuinbonen, chinese kool ben ik al op hele jonge leeftijd begonnen met het zaaien en  stekken van tuinplanten.

Tijdens mijn studie aan de Landbouw Universiteit Wageningen (zoals die toen nog heette) was een van mijn afstudeervakken tuinbouwplantenteelt waarbij ik gewerkt heb aan de ontwikkeling van een groeimodel voor tomaten.

Direct na mijn studie kon ik gaan werken  bij een bekende substraatleverancier in de glastuinbouw (met name vruchtgroenten tomaat, paprika, komkommers, pepers, courgettes) en daar werk ik inmiddels ruim 31 jaar...

Siertuin is altijd een grote hobby gebleven en onze droom kwam 22 jaar geleden uit toen we een huis konden kopen met ruim 3.000 m2 grond. Huis en tuin hebben we Mai Pensato genoemd, dit is Italiaans voor  "nooitgedacht". En dit is ook mijn "nickname". De tuin heb ik zelf ontworpen en ook grotendeels zelf aangelegd. Een paar jaar later heb ik een kasje laten bouwen van 8x5 meter. In eerste instantie met name voor het stekken en overwinteren van tuinplanten. Fruitbomen en -planten heb ik altijd wel gekweekt buiten. 
Een jaar of 10 geleden ben ik begonnen met tomaten, paprika's en komkommers in de kas. Hierbij gebruik makend van substraat-teelt/hydroponics waar ik in mijn werk dagelijks mee bezig ben. Moderne teelttechnieken interesseren mij zo wie zo enorm. Inmiddels teel ik heel veel soorten groenten en fruit niet meer in de grond maar op substraat.

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik op dit forum terecht gekomen omdat ik info zocht over kiwibes. Die teel ik ook in mijn kas en na vallen en opstaan is het vorig jaar eindelijk gelukt een goede oogst van kiwibessen te krijgen. Zeker dankzij de tips en info hier.

Inmiddels werk ik niet meer fulltime, een bewuste keuze om meer tijd te kunnen besteden aan mijn passie: alles wat groeit en bloeit.

Daarom ben ik de laatste tijd ook meer actief hier op MTF.

Ik weet zeker dat ik nog veel kan leren en hoop ook dat ik mijn kennis en ervaringen kan overdragen.

Fotograferen is ook een hobby van me, in de loop der jaren een flinke collectie foto's opgebouwd van onze Mai Pensato tuin. Eind vorig jaar ben ik gestart op Instagram met het delen van foto's en ervaringen.

Als jullie meer willen weten, zie mijn Instagram.

• Like 12

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Bedankt voor het compliment! We hebben 1x meegedaan aan de Open Tuinen dag van Groei en Bloei, ik enk in 2019.  Dan wil je (tenminste ik wel) dat alles er piekfijn uit ziet en dat kost best wel veel tijd. Maar het was wel erg leuk, er kwamen veel tuinliefhebbers op af.

We krijgen regelmatig vragen van groepen tuinliefhebbers om de tuin te bezichtigen. Tot nu toe zijn we daar terughoudend in geweest (vanwege tijdsgebrek). Dat gaat wel veranderen omdat ik niet meer fulltime werk. De komende maanden gaat de tuin eerst nog deels op de schop.

Nog niet oud genoeg om op de Landbouw Hogeschool te hebben gezeten dus;-). BVB heeft toch een vestiging in die buurt?

Eigenlijk is substraat hydro eigenlijk helemaal niet zo nieuw, klei potjes stonden vroeger in bakken/tafels met turfmolm/zwartveen, als hydrobuffer. Nog steeds te zien op Historische Tuin Aalsmeer. Iedere keer proberen optimaliseren. Opbrengst, arbeid, kosten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

@donaldk Nu je het zegt... toen ik mijn studie begon heette het nog Landbouwhogeschool (LH) en een paar jaar later werd het Landbouw Universiteit. Tegenwoordig heet het WUR (Wageningen University & Research).

Er is inderdaad een vestiging van BVB (ook een bekende substraatleverancier) niet ver van ons vandaan in Grubbenvorst.

Telen uit de grond in potten is inderdaad al heel erg oud. Steenwolteelt is inmiddels ook al meer dan 50 jaar oud (1968 eerste proefjes in Denemarken).

Met vernieuwende teelttechnieken bedoel ik bijvoorbeeld 100% gesloten (recirculerend) telen met een minimaal gebruik van water en voeding, gewassen op substraat telen die nog voornamelijk in de grond geteeld worden zoals sla, indoor farming, vertical towers.

Opwaardering van de Hogescholen naar universiteiten (en hogere scholen naar hogescholen) was midden jaren tachtig onder Deetman, gelijk met de invoering van de twee-fase structuur, als ik het mij goed herinner. Inmiddels zijn ze weer terug naar een 'Kandidaats' en Doctoraal inrichting, alleen moet er dan een (Amerikaans-)engels label op.

Sla is de traditionele testteelt voor verlichting en waterculturen, verticale loods teelt, enzo. Voor belichting is Cannabis inmiddels veelal de testcase en democultuur, vanwege zijn veel hogere lichtbenutting (o.a. Bruce Bugbee). Voor veel hydrocultuur ontkom je niet aan  minerale voeding.

Grodan en Rockwool nog maar zo kort op de markt...

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.